ПОСТАНОВА
Іменем України
17 травня 2019 року
Київ
справа №824/497/16-а
адміністративне провадження №К/9901/12984/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Вижницькому районі Чернівецької області на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду в складі головуючого-судді Лелюка О.П. від 30 серпня 2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Граб Л.С., Гонтарук В.М., Білої Л.М. від 16 листопада 2016 року у справі №824/497/16-а за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Вижницькому районі Чернівецької області до Управління Держпраці у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування припису,
УСТАНОВИВ:
В липні 2016 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління Держпраці у Чернівецькій області. Просив визнати протиправним та скасувати припис Головного державного інспектора відділу додержання законодавста про оплату праці, зайнятість та інших нормативно правових актів управління Держпраці у Чернівецькій області Митрофан П.Т. від 24 червня 2016 року № 24-11-39/140.
Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2016 року залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2016 року, у задоволенні позову відмовлено.
В касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2016 року та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що позивач діяв правомірно, здійснюючи перерахунок індексації страхових виплат потерпілим при підвищенні пенсії органами Пенсійного фонду, що підтверджується листом Міністерства соціальної політики України від 28 березня 2016 року № 4470/0/14-16/10.
Заперечень на касаційну скаргу від відповідача не надійшло.
Дослідивши доводи касаційної скарги, суд приходить до висновку, що скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судами встановлено, що посадовими особами управління Держпраці у Чернівецькій області відповідно до наказу управління Держпраці у Чернівецькій області від 01 червня 2016 року №158 "Про проведення планових тематичних перевірок", направлення на проведення перевірки від 22 червня 2016 року №04-108, проведено у позивача перевірку додержання законодавства при призначенні та здійсненні страхових виплат, наданні соціальних послуг застрахованим особам.
За результатом перевірки, управлінням Держпраці у Чернівецькій області складено акт перевірки додержання суб`єктами господарювання законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 04.06.2016 року №024-11-39/24-11-39/173, згідно якого у грудні 2015 року проведено перерахунки індексації з вересня 2015 року для осіб, які отримують пенсію по віку та для осіб, які отримують пенсію по інвалідності І та ІІ групи та з грудня 2015 року для осіб, які отримують пенсію по інвалідності ІІІ групи, в результаті чого суми індексації щомісячної страхової виплати були зменшені з 01 вересня 2015 року на суму підвищення розміру пенсії по віку та пенсії по інвалідності І та ІІ груп, а з 01 грудня 2015 року на суму підвищення розміру пенсії по інвалідності ІІІ-ої групи.
На підставі вказаного порушення 24 червня 2016 року управлінням складено припис №24-11-39/140, яким передбачене нарахування індексації щомісячних грошових сум потерпілим особам, які отримують пенсії по віку та пенсії по інвалідності у відповідності до Порядку №1078, в термін до 24 липня 2016 року.
30 червня 2016 року позивачем подано заперечення до акту перевірки додержання суб`єктами господарювання законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 24 червня 2016 року №024-11-39/24-11-39/173 з клопотанням внести зміни до акту №024-11-39/24-11-39/173, а саме - виключити з нього пункт про порушення вимог законодавства, виявлені під час перевірки, та скасувати припис №24-11-39/140 від 24 червня 2016 року.
Крім того, 04 липня 2016 року позивачем подано начальнику управління Держпраці у Чернівецькій області скаргу №169, згідно якої при проведенні індексації страхових виплат потерпілим на виробництві відділення керувалося вимогами чинних нормативних актів щодо індексації грошових доходів.
Управління Держпраці у Чернівецькій області листом від 19.07.2016 року №1434/0/04-2/16 повідомило про відмову в задоволенні скарги, з зазначенням, що перевірка проведена відповідно до вимог чинного законодавства, а оскарження припису може бути проведено в судовому порядку.
Позивач, вважаючи даний припис незаконним та таким, що порушує його права, звернувся з даним позовом до суду.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивачем протиправно була проведена індексація одного виду грошового доходу (щомісячної страхової виплати) населення у зв`язку із підвищенням розміру іншого (пенсії), а відповідач при прийнятті оскаржуваного припису діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України, а тому підстави для задоволення позову відсутні.
Колегія суддів дослідивши спірні правовідносини, зазначає наступне.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №96 від 11 лютого 2015 року (далі - Положення №96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно підпунктів 12 та 50 пункту 4 Положення №96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; видає в установленому порядку фондам загальнообов`язкового державного страхування обов`язкові до виконання приписи щодо усунення порушень законодавства з питань, які належать до компетенції Держпраці.
З метою реалізації положень Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" №1282-XII від 3 липня 1991 року (далі - Закон №1282-XII) прийнятий Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 року (далі - Порядок №1078), який визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників (пункт 1 Порядку №1078).
Відповідно до положень статті 1 Закону №1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.