1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 травня 2019 року

Київ

справа №810/4103/18

адміністративне провадження №К/9901/4868/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),

суддів: Стародуба О.П., Мороз Л.Л.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Пухівської сільської ради Броварського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року (суддя Щавінський В.Р.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 січня 2019 року (головуючий суддя Карпушова О.В., судді: Губська Л.В., Епель О.В.) у справі №810/4103/18 за позовом ОСОБА_1 до Пухівської сільської ради Броварського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -



ВСТАНОВИВ:



У серпні 2018 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернувся до суду з позовом до Пухівської сільської ради Броварського району Київської області (далі по тексту - відповідач), в якому просив:



- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №1014-ХХVII-VII від 27 червня 2018 року про відмову позивачу в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для особистого сільського господарства, площею 0,20 га, по АДРЕСА_1, як таке, що не відповідає вимогам Закону та порушує права позивача;



- зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для особистого селянського господарства, площею 0,20 га в АДРЕСА_1 згідно з графічним матеріалом в порядку та спосіб, передбачений статтею 118 ЗК України.



Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 січня 2019 року, адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Пухівської сільської ради Броварського району Київської області №1014-ХХVII-VII від 27 червня 2018 року про відмову ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для особистого сільського господарства, площею 0,20 га, по АДРЕСА_1 . Зобов`язано Пухівську сільську раду Броварського району Київської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для особистого селянського господарства, площею 0,20 га у АДРЕСА_1.



Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що 04 червня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Пухівської сільської ради Броварського району Київської області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для особистого селянського господарства площею 0,20 га в адміністративних межах села Пухівка, Броварського району, Київської області.



Розглянувши клопотання позивача, Пухівська сільська рада рішенням від 27 червня 2018 року №1014-XXVII-VII відмовила позивачеві у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.



У якості підстави для відмови Пухівська сільська рада в оспорюваному рішенні зазначила, що обрана позивачем земельна ділянка відповідно до генерального плану села відноситься до земель, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування, у зв`язку з чим її відведення у власність позивачеві є неможливим.



Визнання протиправним та скасування вказаного рішення, а також зобов`язання відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність і було предметом позову.



Задовольняючи вимоги адміністративного позову, суд першої інстанції дійшов висновку, з яким погодився апеляційний суд, що доказів того, що чинною містобудівною документацією, зокрема, Генеральним планом села Пухівка земельну ділянку, яку обрав позивач для приватизації, віднесено до земель, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування, не надано.



Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Пухівська сільська рада Броварського району Київської області подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить судові рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.



Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди попередніх інстанцій помилково не звернули увагу на викопіювання з Генерального плану, супровідний лист до схеми з викопіювання з Генерального плану села Пухівка, та схему земельної ділянки комунальної власності для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, які містяться в матеріалах справи. Відмова відповідача у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою прийнята з огляду на те, що бажана позивачем земельна ділянка згідно Генерального плану села Пухівка, відноситься до земель, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування та земель загального користування населеного пункту, а також з огляду на негативний висновок постійної депутатської комісії з питань агропромислового комплексу, земельних ресурсів, соціального розвитку села та екології. Судом апеляційної інстанції не було враховано, що земельна ділянка, на яку вказує позивач, знаходиться між запроектованими будівлею стадіону та школою в селі Пухівка і зарезервована Генеральним планом для потреб всього населення села Пухівка. Зазначені підстави для відмови передбачені частиною 7 статті 118 ЗК України. На обґрунтування правомірності прийнятого ним рішення скаржник посилається на рішення Пухівської сільської ради від 25 червня 2010 року №1265-ХХХІV-V "Про затвердження Генерального плану села Пухівка Броварського району Київської області", від 01 грудня 2016 року №384-Х-VІІ про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність Пухівській сільській раді, від 05 жовтня 2018 року №1095-ХХХ-VІІ про внесення змін до рішення від 01 грудня 2016 року №384-Х-VІІ в частині уточнення площі земельної ділянки у зв`язку з проведенням інструментального обміру земельної ділянки та зміною категорії земель на підставі статті 19 ЗК України. Також відповідачем наголошено на дискреційності наданих їм повноважень щодо надання дозволу на розроблення проекту земельної ділянки.



У поданому відзиві на касаційну скаргу позивач просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін. За твердженням позивача, Пухівською сільською радою не надано належних доказів права власності або права користування бажаною позивачем земельною ділянкою. Більш того, відповідно до положень частини 7 статті 118 ЗК України наявність рішень (розпорядження) про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель державної чи комунальної власності не є підставою для відмови іншій особі у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою. Позивач також вказує на те, що надані відповідачем схеми розміщення земельної ділянки для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови та викопіювання з Генерального плану села Пухівка суперечать одне одному. Крім того, в матеріалах справи відсутнє рішення №1095-ХХХ-VІІ від 05 жовтня 2018 року, при цьому вказане рішення було прийняте вже після виникнення спірних правовідносин, а тому воно не може бути взяте судами як доказ у справі. Крім того, відповідачем не надавалась до суду містобудівна експертиза на Генеральний план села Пухівка, в якій визначено усі найважливіші проектні пропозиції та архітектурно-планувальна організація території Пухівської сільської ради.



Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги та відзиву на неї, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.



Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі по тексту - ЗК України) та Законом України "Про землеустрій".



Стаття 118 ЗК України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.



Згідно з частиною першою статті 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.



Частиною шостою статті 118 ЗК України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.


................
Перейти до повного тексту