1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

16 травня 2019 року

Київ

справа №750/3140/17

адміністративне провадження №К/9901/17287/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Чернігівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України на постанову Деснянського районного суду м. Чернігова від 12.04.2017 у складі судді Рахманкулової І.П. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 08.06.2017 у складі колегії суддів: Кузьменка В.В. (головуючий), Василенка Я.М., Степанюка А.Г. у справі №750/3140/17 за позовом Чернігівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернігівській області зобов`язання вчинити дії та скасування постанови в частині

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Чернігівське об`єднане управління Пенсійного фонду України (надалі - ОУПФ) звернулось до суду з позовом до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області (надалі - УДВС) про зобов`язання відповідача закінчити ВП №53444966 від 20.02.2017 на підставі пункту 9 частини 1 статті 39 Закону України "Про виконавче провадження" та скасування пункту 3 постанови про відкриття ВП №53565314 від 14.03.2017 щодо стягнення з боржника виконавчого збору 12800,00 грн. на підставі пункту 9 частини 5 статті 27 Закону України "Про виконавче провадження".

2. Постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 12.04.2017, яку залишено без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 08.06.2017, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено:

3.1. На виконання виконавчого листа №750/10593/16-а, виданого 28.02.2017 Деснянським районним судом міста Чернігова, 14.03.2017 державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень УДВС відкрито виконавче провадження №53565314 про зобов`язання ОУПФ провести перерахунок пенсії за вислугу років ОСОБА_1 відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 №1789-XII у розмірі 90% суми щомісячного заробітку, починаючи з 22.04.2016, без обмеження її максимального розміру, та виплатити заборгованість, що виникне внаслідок перерахунку. Пунктом 3 вказаної постанови з боржника вирішено стягнути виконавчий збір у розмірі 12800,00 грн.

3.2. Листом від 21.03.2017 за №9153/07 ОУПФ повідомило державного виконавця Відділу примусового виконання рішень УДВС про виконання цього судового рішення.

4. Суди попередніх інстанцій приймаючи оскаржувані судові рішення виходили з того, що зазначення у постанові про відкриття виконавчого провадження про стягнення з боржника виконавчого збору є обов`язком державного виконавця. Тому, отримавши виконавчий документ на виконання судового рішення, яке набрало законної сили, останній діяв у відповідності до вимог Закону України "Про виконавче провадження", в межах наданих повноважень. При цьому, судами попередніх інстанцій досліджено, що повне виконання судового рішення боржником відбулось після відкриття виконавчого провадження, відтак підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивачем подано касаційну скаргу на постанову Деснянського районного суду м. Чернігова від 12.04.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 08.06.2017, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що судами попередніх інстанції не взято до уваги ту обставину, що боржник самостійно виконав судове рішення до відкриття виконавчого провадження, а тому у відповідача не було підстав стягувати з нього виконавчий збір, як це передбачено частиною 9 статті 27 Закону України "Про виконавче провадження".

6. Відповідач подав заперечення на касаційну скаргу, в яких просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

6.1. На обґрунтування заперечень відповідач зазначає, що оскаржувані судові рішення прийняті у відповідності до норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права і підстави для їх скасування відсутні.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Конституція України:

Стаття 19: "<…> Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".

8. Закон України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 №1404-VIII (надалі - Закон №1404-VIII):

Стаття 26. Початок примусового виконання рішення

"…5. Виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.

У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону".

Стаття 27. Виконавчий збір

"1. Виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.

3. За примусове виконання рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - фізичної особи і в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.

4. Виконавчий збір перераховується до Державного бюджету України протягом трьох робочих днів з дня надходження на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби.

5. Виконавчий збір не стягується:

1)за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів, накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню;

2)у разі виконання рішень Європейського суду з прав людини;


................
Перейти до повного тексту