ПОСТАНОВА
Іменем України
15 травня 2019 року
Київ
справа №826/1584/16
адміністративне провадження №К/9901/10878/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 09.11.2016 у складі колегії суддів: Карпушової О.В. (головуючий), Епель О.В., Аліменка В.О. у справі №826/1584/16 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві, Головного управління Національної поліції у м. Києві про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді, зобовʼязання вчинити дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 .) звернувся до суду з позовом до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві (далі - ГУМВС), Головного управління Національної поліції у м. Києві (далі - ГУНП) про:
1.1.визнання протиправним та скасування наказу ГУМВС №1016 о/с від 06.11.2015 в частині звільнення підполковника міліції ОСОБА_1 з 06.11.2015 з посади начальника відділу кримінальної поліції у справах дітей Святошинського РУ ГУМВС у запас Збройних сил за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів);
1.2.поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника відділу кримінальної поліції у справах дітей Святошинського РУ ГУМВС з 06.11.2015;
1.3.зобовʼязання ГУМВС розглянути рапорт поданий 04.11.2015 підполковником міліції ОСОБА_1 . про звільнення за пунктом 64 "г" у звʼязку з переходом у встановленому порядку на роботу (службу) в інші міністерства, центральні органи виконавчої влади (установи, організації) згідно з Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, у звʼязку із виявленням бажання проходити службу в Національній поліції;
1.4.зобовʼязання ГУНП розглянути кандидатуру ОСОБА_1 для зайняття посади у відповідності до пункту 9 розділу XI Прикінцевих положень Закону України "Про національну поліцію" у ГУНП та видати відповідний наказ з цього приводу;
2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.06.2016 у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
3. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 09.11.2016 постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.06.2016 скасовано і ухвалено нову, якою позовні вимоги задоволено частково.
3.1.Визнано протиправним та скасовано наказ начальника ГУМВС №1016 о/с від 06.11.2015 в частині звільнення підполковника міліції ОСОБА_1 з 06.11.2015 з посади начальника відділу кримінальної міліції у справах дітей Святошинського РУ ГУМВС України в м. Києві у запас Збройних Сил за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів).
3.2.Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу кримінальної міліції у справах дітей Святошинського РУ ГУМВС з 06.11.2015.
3.3.Зобовʼязано ГУМВС розглянути рапорт поданий 04.11.2015 підполковником міліції ОСОБА_1 про звільнення за пунктом 64 "з" у звʼязку з переходом у встановленому порядку на роботу (службу) в інші міністерства, центральні органи виконавчої влади (установи, організації) згідно з Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, у звʼязку із виявленням бажання проходити службу в Національній поліції.
3.4.Зобовʼязано ГУНП розглянути кандидатуру ОСОБА_1 у відповідності до порядку, передбаченого розділом VI та пунктом 9 Розділу XI Закону України "Про Національну поліцію".
3.5.В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції послався на те, що позивач не подав рапорту, яким виявив бажання проходити службу в органах поліції, оскільки наявний у матеріалах справи рапорт від 04.11.2015 не містить відмітки про його прийняття ГУМВС. Тому, суд дійшов висновку про наявність підстав для звільнення позивача зі служби в органах внутрішніх справ відповідно до пункту 64 "г" Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ.
5. Задовольняючи позовні вимоги частково, суд апеляційної інстанції виходив з того, що звільнення позивача відбулось незаконно, адже, він у встановлені строки виявив бажання проходити службу в органах поліції. Зокрема, суд вказав, що обставина подання позивачем рапорту ГУМВС не заперечується представником відповідача 1. Крім того, після звільнення з органів внутрішніх справ з 06.11.2015 позивач продовжував виконувати свої посадові обовʼязки, що підтверджується наявними у матеріалах справи доказами.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
6. ГУМВС подано касаційну скаргу на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 09.11.2016, в якій просить її скасувати та залишити в силі постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.06.2016.
6.1.Аргументи скаржника полягають у тому, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права і порушив норми процесуального права. Скаржник наголошує, що прийом на службу в органи поліції належить до дискреційних повноважень Національної поліції України і дане питання не могло вирішуватись ГУМВС. Також, скаржник зазначає, що штат ГУМВС скасовано, а тому поновлення позивача на посаді в ГУМВС є неможливим.
7. Позивач подав заперечення на касаційну скаргу, в яких просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
7.1.На обґрунтування заперечень зазначає, що оскаржуване судове рішення постановлене на основі правильного застосування норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права і підстави для його скасування, визначені Кодексом адміністративного судочинства України, відсутні.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
"Стаття 43. <…> Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення".
9. Закон України "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 №580-VIII (далі - Закон №580-VIII):
Розділ XI
ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
"1. Цей Закон набирає чинності через три місяці з дня, наступного за днем його опублікування, крім:
1) пунктів 1, 2, 3, 7-13, 15, 17-18 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону, які набирають чинності з дня, наступного за днем його опублікування;
2) частини сьомої статті 15 та частини пʼятої статті 21 цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2017 року".
"…4. До приведення законодавства України у відповідність із цим Законом акти законодавства застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону".
"…8. З дня опублікування цього Закону всі працівники міліції (особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), а також інші працівники Міністерства внутрішніх справ України, його територіальних органів, закладів та установ вважаються такими, що попереджені у визначеному порядку про можливе майбутнє звільнення через скорочення штатів.
9. Працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції.
Посади, що пропонуються особам, зазначеним у цьому пункті, можуть бути рівнозначними, вищими або нижчими щодо посад, які ці особи обіймали під час проходження служби в міліції.
10. Працівники міліції, які відмовилися від проходження служби в поліції та/або не прийняті на службу до поліції в тримісячний термін з моменту попередження про наступне вивільнення, звільняються зі служби в органах внутрішніх справ через скорочення штатів.
Указані в цьому пункті особи можуть бути звільнені зі служби в органах внутрішніх справ до настання зазначеного в цьому пункті терміну на підставах, визначених Положенням про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ".
10. Закон України "Про міліцію" від 20.12.1990 №565-XII (що був чинним на час виникнення спірних правовідносин):
Стаття 18. Проходження служби в міліції
"Порядок та умови проходження служби в міліції регламентуються Положенням про проходження служби особовим складом органів внутрішніх справ, затверджуваним Кабінетом Міністрів України".
11. Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затверджене Постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29.07.1991 №114 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Положення):