ПОСТАНОВА
Іменем України
14 травня 2019 року
Київ
справа №810/4293/17
адміністративне провадження №К/9901/63518/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Київської митниці Державної фіскальної служби на рішення Київського окружного адміністративного суду від 10.01.2018 (суддя Брагіна О.Є.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11.09.2018 (судді: Безименна Н.В. (головуючий), Аліменко В.О., Літвіна Н.М.) у справі № 810/4293/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АДЖАНТА ІНДЖИНІРІНГ" до Київської митниці Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування рішення та картки відмови,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "АДЖАНТА ІНДЖИНІРІНГ" (далі - позивач, Товариство) звернувся до суду з позовом до Київської митниці Державної фіскальної служби (далі - відповідач, контролюючий орган, митний орган) про визнання протиправними та скасування рішення про коригування митної вартості товарів від 11.08.2017 №UA 125000/2017/000204/02 та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 11.08.2017 №UA 125010/2017/00059.
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що у контролюючого органу були відсутні правові підстави для відмови у визначенні митної вартості товарів за ціною договору (контракту) та застосуванні другорядного (резервного) методу визначення митної вартості товарів, оскільки позивачем до декларації митної вартості були додані документи, що підтверджують митну вартість. Натомість всі зауваження контролюючого органу не свідчать про неповноту чи про недостовірність відомостей щодо митної вартості імпортованих товарів, що вказані в поданих документах, а тому рішення про коригування митної вартості товарів та картка відмови прийняті відповідачем всупереч вимог Митного кодексу України та підлягають скасуванню.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 10.01.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11.09.2018, позов задоволено, визнано протиправними та скасовано рішення про коригування митної вартості товарів від 11.08.2017 №UA 125000/2017/000204/02 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 11.08.2017 №UA125010/2017/00059.
4. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що надані позивачем документи для проведення митного оформлення підтверджують заявлену митну вартість товару за основним методом (за ціною договору), натомість митний орган безпідставно визначив митну вартість за другорядним (резервним) методом, прийняв оскаржуване рішення про коригування митної вартості товарів та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, оскільки правильність визначення позивачем митної вартості товару за ціною договору, а також обʼєктивна неможливість застосування основного методу не були спростовані контролюючим органом, посилання останнього на наявність розбіжностей в документах, недостовірність зазначених в них відомостей та не подання всіх документів, що підтверджують числові значення складових митної вартості, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена чи підлягає сплаті за ці товари, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 10.01.2018, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11.09.2018 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Товариства.
6. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до ст. 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 25.02.2017 між компанією "Буюк Екер Інджиніринг" (Республіка Туреччина) (продавець) та позивачем (покупець) укладено контракт №75 за умовами якого продавець зобовʼязався поставити покупцю запасні частини, вузли та агрегати для автомобілів з торгівельною маркою "Аджанта Інджиніринг" за кількістю, номерами в каталогах та ціною, що визначатимуться щодо кожної партії товару окремо в інвойсах, які є невідʼємною частиною угоди.
Для здійснення митного оформлення товару позивачем до Київської митниці ДФС було подано електронну митну декларацію №UA 125010/2017/00059 від 11.08.2017, в якій вказана митна вартість за основним методом у розмірі 25 000 дол. США. Разом з декларацією були надані: контракт від 28.02.2017 № 75; інвойс від 12.07.2017 № IНR 2017000000003; коносамент від 21.07.2017; міжнародна накладна (СMR) від 02.08.2017 №066503; платіжне доручення від 12.06.2017 №470, від 20.06.2017 № 477, від 30.06.2017 №495; довідка про транспортні витрати ТОВ "Юнітранс ЛС" від 01.08.2017 №М/0108; прайс-лист виробника товару від 12.07.2017 б/н; митна декларація країни-відправника від 13.07.2017 №17330100ЕХ086555.
За результатом розгляду поданих документів митним органом встановлено та зафіксовано рішенням UA 125000/2017/000204/02 від 11.08.2017 про наявність розбіжностей та відсутність інформації щодо ціни товару, яка фактично сплачена або підлягає сплаті, а саме: п.5.2 контракту №75 від 28.02.2017 визначено поставку на умовах передплати. В платіжних доручення на суму 25 000,00 дол. США зроблено посилання на проформу інвойс від 28.02.2017 №16-1113, який позивачем не надано. Прайс виробника товару містить розбіжності в умовах поставки: у прайсі FCA, у п.3.1 контракту №75 FOB. Пунктом 8.1 та 3.3 зовнішньоекономічного контракту передбачено страхування за рахунок покупця, проте страхових документів митниці не представлено. Із довідки про вартість транспортних витрат №М/0108 від 01.08.2017 слідує, що перевізником зазначено ТОВ "Юнітранс", що суперечить відомостям про перевізника вказаних в коносаменті.
На виконання вимог митного органу позивачем було додатково надані в електронному вигляді: проформа-інвойс від 28.02.2017 №16-1113; копія митної декларації країни відправника від 13.07.2017 №17330100ЕХ086555; лист позивача від 04.08.2017 про те, що вантаж не страхувався; договір транспортного експедирування від 20.06.2017 №923; договір транспортно-експедиторського обслуговування від 30.08.2016 №30082016/4; договір про організацію перевезень автомобільним транспортом від 01.06.2016 №1855; лист відправника товару про вартість вантажу згідно інвойсу № IНR 2017000000003 у 25 000 дол.США як на умовах доставки FOB Mersin, так і на умовах FCA Mersin.
Відповідачем 11.08.2017 №UA 125000/2017/000204/02 прийнято рішення про коригування митної вартості товару, яким визначено ціну товару за резервним методом та оформлено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 11.08.2017 №UA 125010/2017/00059.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги контролюючий орган посилається на невідповідність висновку судів першої та апеляційної інстанцій фактичним обставинам справи, які, на думку контролюючого органу, полягають у безпідставному визначенні позивачем митної вартості товару за ціною договору, з огляду наявність розбіжностей у наданих позивачем для митного оформлення імпортованих товарів, а також на ненадання позивачем всіх витребуваних додаткових документів, що підтверджують числові значення складових митної вартості та ціни товару, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, на підставі яких проводився розрахунок, та які б підтверджували числові значення складових митної вартості та ціни товару, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, на підставі яких проводився розрахунок
9. Товариством надано відзив на касаційну, в якому позивач вказує на обґрунтованість висновку судів першої та апеляційної інстанцій щодо правильності визначення позивачем митної вартості товару за ціною договору, у звʼязку з чим просить залишити касаційну скаргу контролюючого органу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій просить залишити без змін.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Конституція України:
10.1. Стаття 19.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
11. Митний кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
11.1. Частина 1 статті 49.
Митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
11.2. Частина перша статті 52.
Заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.
11.3. Частина друга статті 53.
Документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах пʼятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є обʼєктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) копія імпортної ліцензії, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.
11.4. Частина третя статті 53.
У разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу органу доходів і зборів зобовʼязані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, повʼязаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, повʼязаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 4) виписку з бухгалтерської документації; 5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; 6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 7) копію митної декларації країни відправлення; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.
11.5. Частина четверта статті 53.
У разі якщо орган доходів і зборів має обґрунтовані підстави вважати, що існуючий взаємозвʼязок між продавцем і покупцем вплинув на заявлену декларантом митну вартість, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу органу доходів і зборів, крім документів, зазначених у частинах другій та третій цієї статті, подає (за наявності) такі документи: 1) виписку з бухгалтерських та банківських документів покупця, що стосуються відчуження оцінюваних товарів, ідентичних та/або подібних (аналогічних) товарів на території України; 2) довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам; 3) розрахунок ціни (калькуляцію).
11.6. Частина пʼята статті 53.
Забороняється вимагати від декларанта або уповноваженої ним особи будь-які інші документи, відмінні від тих, що зазначені в цій статті.
11.7. Частина перша статті 54.
Контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється органом доходів і зборів під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.
11.8. Частина друга статті 54.
Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється органом доходів і зборів шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу.