ПОСТАНОВА
Іменем України
14 травня 2019 року
Київ
справа №813/1860/16
адміністративне провадження №К/9901/30332/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Галицької обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 17.10.2016 (суддя Гулик А.Г.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.01.2017 (судді: Глушко І.В. (головуючий), Большакова О.О., Макарик В.Я.) у справі № 813/1860/16 за позовом Комунального закладу "Львівський обласний дитячий психоневрологічний диспансер" до Галицької обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області про визнання протиправним і скасування рішення,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Комунальний заклад "Львівський обласний дитячий психоневрологічний диспансер" (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправними та скасування рішень про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне неперерахування) єдиного внеску:
- №0027681704 від 13.11.2015, яким позивачу визначено штраф у сумі 12 560,87 грн та нараховано пеню у розмірі 502,44 грн;
- №0000991302 від 14.03.2016, яким позивачу визначено штраф у сумі 23 807,13 грн та нараховано пеню у розмірі 1 091,41грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані рішення контролюючим органом прийнято безпідставно з огляду на те, що позивачем своєчасно проводилось перерахування єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування до бюджету, що підтверджується платіжними документами. Позивач зазначає, що помилково сплатив єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування на загальну суму 194 176,49 грн на інший рахунок, а про вказаний факт поінформував відповідача та попросив його перерахувати кошти на поточний рахунок. Позивач вважає, що здійснення помилки під час перерахування суми єдиного внеску до державного бюджету в передбачений законом строк має кваліфікуватися як помилкова дія, яка не має ознак бездіяльності платника по сплаті єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування та не може бути підставою для застосування штрафних санкцій і нарахування пені.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 17.10.2016 позовні вимоги в частині визнання протиправним і скасування рішення відповідача про застосування штрафних санкцій і нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 13.11.2015 №0027681704 залишено без розгляду у звʼязку з пропуском строку звернення до суду.
4. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 17.10.2016, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.01.2017, позов задоволено частково, визнано протиправним та скасовано податкове рішення №0000991302 від 14.03.2016 в частині нарахування фінансових санкцій на суму 22 688,82 грн, в тому числі штрафу в сумі 21 608,40 грн та пені в сумі 1 080,42 грн, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
5. Суди дійшли висновку, що при сплаті єдиного соціального внеску (ЄСВ) суми коштів зараховуються на єдиний казначейський рахунок, при цьому помилкове перерахування позивачем суми ЄСВ на інший розрахунковий рахунок не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату ЄСВ у строк, встановлений п. 8 ст. 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", а відтак відсутні підстави для застосування пені та штрафу відповідно до ч. 10 ст. 25 та п. 2 ч.11 ст. 25 вказаного Закону.
Водночас судами враховано, що згідно з даними картки особового рахунку позивача, як платника єдиного соціального внеску, станом на 20.01.2016 була наявна недоїмка зі сплати внеску в сумі 10 993,96 грн, підстави виникнення якої не повʼязані з помилковим перерахування коштів. Вказана недоїмка сплачена позивачем 21.01.2016, а від відтак застосування контролюючим органом штрафу у розмірі 2 198,73 грн (20% від своєчасно несплаченої суми) та пені в розмірі 10,99 грн(0,1 % на суму фактично сплаченої недоїмки за 1 день прострочення) є правомірним.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволених вимог, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 17.10.2016, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.01.2017 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Комунального закладу "Львівський обласний дитячий психоневрологічний диспансер" в повному обсязі.
7. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до ст. 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Комунальний заклад "Львівський обласний дитячий психоневрологічний диспансер" є платником єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування.
Згідно платіжних доручень №2179 від 29.09.2015 на суму 69681,77грн, №2265 від 16.10.2015 на суму 46074,08грн та №2402 від 13.11.2015 на суму 78420,64 грн позивач сплатив єдиний соціальний внесок на рахунок НОМЕР_1 на загальну суму 194 176,49 грн.
Позивач листом від 24.11.2015 №369 звернувся до ДПІ у Галицькому районі м.Львова ГУ Міндоходів ДФС у Львівській області з проханням помилково сплачені кошти за вказаними платіжними дорученнями на рахунок НОМЕР_1 перерахувати на належний рахунок НОМЕР_2 .
Також судами встановлено, що позивач 19.11.2015 подав звіт за жовтень 2015 року на загальну суму єдиного внеску, що підлягає сплаті, 136087,61грн.
Податкове зобовʼязання за вказаний період позивач сплатив частинами, що підтверджується платіжними дорученнями від 27.11.2015 №2464 на суму 7454,87 грн, №2461 на суму 77563,52 грн, від 30.11.2015 №10 на суму 23701,33 грн.
З картки обліку сплати позивачем єдиного внеску вбачається, що станом на 20.01.2016 недоїмка по сплаті внеску становить 10993,96грн, яку позивач фактично сплатив 21.01.2016.
Відповідач прийняв оскаржуване рішення №0000991302 від 14.03.2016 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким визначено позивачу штраф у сумі 23807,13 грн та нараховано пеню у розмірі 1091,41 грн.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального права, вказує на порушення норм матеріального та процесуального права, зазначає, що позивачем сплачено єдиний внесок з порушенням термінів сплати, що визначені Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", а відтак застосування до позивача штрафу та нені за несвоєчасну сплату єдиного внеску є правомірним.
Касаційна скарга є ідентичною апеляційній скарзі, інших обґрунтувань ніж ті які були наведені контролюючим органом в апеляційній скарзі касаційна скарга не містить.
Позивачем відзиву (заперечень) на касаційну скаргу надано не було.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Бюджетний кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Частина перша статті 43.
При виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Казначейство України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України.
10.2. Частина пʼята статті 45.
Податки і збори (обовʼязкові платежі) та інші доходи державного бюджету визнаються зарахованими до державного бюджету з дня зарахування на єдиний казначейський рахунок.
11. Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
11.1. Пункт 2 частини першої статті 1.
Єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообовʼязкового державного соціального страхування в обовʼязковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообовʼязкового державного соціального страхування.
11.2. Пункт 3-1 частини першої статті 1.
Органи доходів і зборів - центральний орган виконавчої влади, що формує податкову і митну політику (в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів, єдиного внеску) та забезпечує її реалізацію (центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику), та його територіальні органи.
11.3.Частина шоста статті 9.
Для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному органу доходів і зборів. Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів єдиного внеску;