ПОСТАНОВА
Іменем України
10 травня 2019 року
Київ
справа №825/3637/15-а
адміністративне провадження №К/9901/12593/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,
суддів - Бевзенка В.М.,
Шарапи В.М.,
розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику осіб
касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2015 року (суддя - Соломко І.І.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2016 року (головуючий суддя - Пилипенко О.Є., судді - Глущенко Я.Б., Шелест С.Б.) у справі
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Національної поліції в Чернігівській області
треті особи Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області, Ніжинський міський відділ управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області
про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на посаді та стягнення суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу, -
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У листопаді 2015 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ., позивач) звернулася до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Чернігівській області (далі - ГУНП в Чернігівській області), в якому просила:
1.1. - визнати незаконним і скасувати наказ начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області №416 о/с від 06.11.2015 року в частині звільнення лейтенанта міліції ОСОБА_1 з посади інспектора штабу (на правах сектору) Ніжинського міського відділу УМВС (з обслуговування міста Ніжин та Ніжинського району);
1.2. - поновити ОСОБА_1 на посаді інспектора штабу Ніжинського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області в спеціальному званні майор поліції;
1.3. - стягнути з Головного управління Національної поліції в Чернігівській області на користь ОСОБА_1 суму середнього заробітку за час вимушеного прогулу з 06.11.2015 року до дня фактичного поновлення на роботі за виключенням першого та останнього днів.
2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 посилалася на протиправність її звільнення з органів внутрішніх справ на підставі пунктів 10 та 11 розділу ХІ Закону України "Про Національну поліцію" і пп. "г" п. 64 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2015 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції зазначив, що позивач попереджена про звільнення через скорочення штатів в силу Закону України "Про Національну поліцію". Вжиття роботодавцем заходів для працевлаштування працівника в новоутвореній установі відповідно до вказаного Закону не є обов`язком роботодавця. Працівники міліції можуть бути прийняті на службу до поліції за власним бажанням та в спосіб, визначений п. 9 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 580-VIІI. Згідно довідки Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 27.11.2015 року № 2/13-72, станом на 07.11.2015 року заява про прийняття на службу до Національної поліції до ГУНП в Чернігівській області від ОСОБА_1 не надходила. За таких обставин, суд дійшов висновку, що УМВС в Чернігівській області діяло на підставі в межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому позовні вимоги про визнання незаконним і скасування наказу УМВС України в Чернігівській області від 06.11.2015 року № 416 о/с щодо звільнення лейтенанта міліції ОСОБА_1 з посади інспектора штабу (на правах сектору) Ніжинського міського відділу УМВС (з обслуговування міста Ніжина та Ніжинського району) не підлягають задоволенню. Щодо вимог про поновлення на посаді інспектора штабу новоутвореного Ніжинського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівський області в спеціальному званні лейтенанта поліції, то суд вважав їх безпідставними, оскільки поновлення працівника на посаді, з якої останній не був звільнений, жодним нормативно-правом актом України не передбачено. Працівник не вправі вимагати поновлення його на роботі в новоутвореному підприємстві, якщо він не був переведений туди в установленому порядку. Крім того, суд зазначив, що статус одинокої матері позивачем не підтверджено.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Не погоджуючись з таким судовим рішенням, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати рішення суду першої інстанції і прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
6. Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2016 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2015 року залишено без змін.
7. Апеляційний суд, залишаючи апеляційну скаргу без задоволення, погодився з висновками суду першої інстанції та зазначив, що в цьому випадку має місце ліквідація органу публічного права, тому приписи ч. 3 ст. 36 КЗпП України в спірних правовідносинах застосуванню не підлягають.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)
8. ОСОБА_1 ( далі - скаржник) звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2016 року.
9. У касаційній скарзі скаржник, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2016 року і прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
10. В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначила, що головні управління поліції є правонаступниками управлінь МВС. Фактично мала місце реорганізація органу державної влади, а тому посилання судів на неможливість поновлення її на посаді, з якої її не було звільнено, є необґрунтованим. Посилається на те, що можливість звільнення працівника поліції на підставі п.10 розділу ХІ Закону України "Про Національну поліцію" пов`язується з відмовою від проходження служби в поліції або неприйняттям на службу до поліції протягом трьох місяців з часу попередження про наступне вивільнення. При цьому, відповідачем не було надано жодних доказів відмови скаржника від проходження служби в органах поліції. В обставинах, які склалися 07.11.2015 року скаржник була позбавлена можливості вирішити питання щодо працевлаштування до органів поліції у визначений строк з причин, що не залежали від її волі. Вважає, що судами мала бути надана перевага показам ОСОБА_1 щодо подання рапорту, а не довідці відповідача про відсутність такого рапорту. У порушення вимог ч.2 ст.71 КАС України суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків про законність дій і бездіяльності відповідача під час звільнення скаржника. Крім того, посилається на розповсюдження на неї приписів ч.3 ст.184 КЗпП України, оскільки вона сама виховує та утримує свою малолітню доньку.
11. ГУНП в Чернігівській області надало заперечення на касаційну скаргу, яким просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін. Зазначає, що Ніжинський ВП ГУНП в Чернігівській області не є правонаступником Ніжинського МВ УМВС України. Працівники міліції могли бути прийняті на службу до поліції за власним бажанням та в спосіб, визначений п.9 розділу ХІ Закону України "Про Національну поліцію". При цьому, станом на 07.11.2015 року заява про прийняття на службу до Національної поліції до ГУНП в Чернігівській області від ОСОБА_1 не надходила. Також оскільки скаржником не надано доказів переведення її до новоутвореного Ніжинського відділу поліції ГУНП в Чернігівській області, то підстави для її поновлення в органах поліції відсутні. ОСОБА_1 не надала доказів на підтвердження звернення з заявою про прийом на службу до поліції. Крім того, Ніжинський МВ УМВС вживав передбачені законодавством заходи для працевлаштування скаржника.
12. Ухвалою Верховного Суду від 08 травня 2019 року зазначену адміністративну справу призначено до розгляду.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
13. ОСОБА_1 прийнята на службу в органи внутрішніх справ відповідно до наказу УМВС України в Чернігівській області від 22.11.2013 року № 273 о/с.
14. Згідно довідки Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 27.11.2015 року № 2/13-72, станом на 07.11.2015 року ОСОБА_1 заяву про прийняття на службу до Національної поліції до ГУНП в Чернігівській області не подавала.
15. Наказом УМВС України в Чернігівській області від 06.11.2015 року № 416 о/с звільнено інспектора штабу (на правах сектору) Ніжинського міського відділу УМВС (з обслуговування міста Ніжина та Ніжинського району) Заєць Катерину Михайлівну в запас Збройних Сил за пп. "г" п. 64 ( через скорочення штатів) Положення №114.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
16. Стаття 19 Конституції України: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
17. Частина 6 статті 43 Конституції України: громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
18. Пункт 8 розділу XI Закону України від 02 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію": з дня опублікування цього Закону всі працівники міліції (особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), а також інші працівники Міністерства внутрішніх справ України, його територіальних органів, закладів та установ вважаються такими, що попереджені у визначеному порядку про можливе майбутнє звільнення через скорочення штатів.
19. Пункт 9 розділу XI Закону України "Про Національну поліцію": працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції.