ПОСТАНОВА
Іменем України
10 травня 2019 року
Київ
справа №812/474/17
адміністративне провадження №К/9901/20689/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача: Желтобрюх І.Л.,
суддів: Білоуса О.В., Стрелець Т.Г.,
під час попереднього розгляду справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганська автотранспортна компанія - 0777" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганська автотранспортна компанія - 0777" на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 4 липня 2017 року (колегія суддів у складі: головуючого судді - Смішливої Т.В., суддів - Свергун І.О., Пляшкової К.О.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2017 року (колегія суддів у складі: головуючого судді - Сухарька М.Г., суддів - Гаврищук Т.Г., Компанієць І.Д.),
установив:
У березні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Луганська автотранспортна компанія - 0777" (далі - ТОВ "ЛАТК-0777") звернулось до суду із адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ від 3 лютого 2017 року № 96 "Про позбавлення дозволу" та зобов`язати відповідача вжити передбачені законодавством заходи, спрямовані на відновлення дії дозволу серії УП № 001844 та витягу з дозволу серії УТІ №003359.
В обґрунтування позову позивач вказував, що спірний наказ прийнятий лише на підставі інформації, наведеної в скарзі заінтересованої особи та листах територіальних органів Укртрансбезпеки. Однак, на переконання позивача, такі обставини не можуть мати наслідком дострокове розірвання договору (позбавлення дозволу) з автомобільним перевізником.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 4 липня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2017 року, у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій позивач звернувся із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, порушення норм процесуального права, неповноту з`ясованих судами обставин справи просить скасувати прийняті ними рішення та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
В обґрунтування вимог касаційної скарги її заявник посилається на те, що оскаржуваний наказ не містить посилань на передбачені чинним законодавством підстави для його прийняття, а тому такий не може вважатися правомірним. Також, зауважує, що приймаючи рішення про позбавлення ТОВ "ЛАТК-0777" дозволу на перевезення пасажирів, відповідач повинен був провести перевірку означеного товариства, за результатами якої, відповідно, підтвердити чи спростувати обставини, викладені у листах територіального управління Укртрансбезпеки у Сумській області та Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки. Крім того, скаржник посилається на те, що рішення про анулювання дозволу на перевезення приймається Державною інспекцією з безпеки на наземному транспорті протягом 30 днів з дати отримання інформації про порушення умов організації перевезень, визначених дозволом на перевезення, натомість, спірний наказ прийнято після закінчення установлених законодавством строків.
У запереченнях на касаційну скаргу відповідач просить залишити таку без задоволення у зв`язку з її безпідставністю, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін як законні й обґрунтовані. Зауважує, що встановлення фактів порушення перевізником умов організації перевезень є безумовною підставою до позбавлення дозволу на перевезення.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, судові рішення, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Суди встановили, що ТОВ "ЛАТК-0777" зареєстроване за адресою: м. Луганськ, вул. Оборонна, 101, основний вид діяльності - пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення.
Згідно з дозволом на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування серії УП № 001844, виданим Державною інспекцією України з безпеки на наземному транспорті, ТОВ "ЛАТК-0777" надано право на перевезення пасажирів на міжміському маршруті "Глухів-Київ", рейси 151/152, терміном дії з 8 липня 2015 року по 7 липня 2020 року.
Пунктом 3 зазначеного дозволу обумовлено, що перевізник має право здійснювати перевезення пасажирів на визначених цим дозволом рейсах маршруту виключно транспортними засобами відповідного класу комфортності, зазначеного у витязі з дозволу, а згідно з пунктом 18 - дозвіл може бути анульовано у випадку порушення умов організації перевезень, визначених у пунктах 1-17 дозволу.
Витягом з дозволу серії УТІ № 003359 передбачено, що позивач повинен здійснювати перевезення пасажирів на маршруті "Глухів-Київ", рейси 151/152, автобусами категорії М3, класу ІІІ, рік виготовлення - починаючи з 2006 року.
16 червня 2016 року до Державної служби України з безпеки на транспорті надійшла заява фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, у якій повідомлялось про порушення перевізником ТОВ "ЛАТК-0777" умов організації перевезень, визначених дозволом серії УП № 001844, а саме: товариство здійснює перевезення пасажирів на маршруті "Глухів-Київ", рейси 151/152, автобусами, виготовленими протягом 1986-1990 років, тоді як дозволом обумовлено здійснення перевезень виключно автобусами, виготовленими починаючи з 2006 року.
З метою перевірки зазначених у заяві фактів 6 липня 2016 року відповідач доручив Київському міжрегіональному управлінню Укртрансбезпеки та Управлінню Укртрансбезпеки у Сумській області провести перевірку дотримання ТОВ "ЛАТК-0777" умов перевезень, визначених виданим йому дозволом.
Згідно з актом проведення перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 20 липня 2016 року №049086, складеним управлінням Укртрансбезпеки у Сумській області, цього ж дня посадовими особами Управління у присутності водія ОСОБА_2 на АС "Глухів" проведено перевірку транспортного засобу SETRA S214 HD, рік випуску 1993, який належить ТОВ "ЛАТК-0777", та встановлено, що під час надання послуг з перевезення пасажирів на маршруті "Глухів-Київ" перевізник здійснював перевезення пасажирів автобусом, який не відповідає вимогам витягу з дозволу серії УТІ №003359 в частині року випуску транспортного засобу.
Відповідно до акту перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів автомобільним транспортом від 4 серпня 2016 року №001037, складеного Київським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки, під час проведення перевірки транспортного засобу SETRA державний номер НОМЕР_2, що належить ТОВ "ЛАТК-0777", у м. Києві на АС "Дарниця" в присутності водія ОСОБА_3 встановлено, що позивачем порушено умови перевезень, визначені дозволом на перевезення пасажирів на автобусному маршруті "Глухів-Київ", рейс 151/152, а саме: використано транспортний засіб для перевезення пасажирів 1986 року випуску, тоді як витягом з дозволу передбачалось використання транспортних засобів, виготовлених, починаючи з 2006 року.
Крім того, листом від 18 січня 2017 року Сумська обласна державна адміністрація повідомила відповідача про надходження інформації від Управління Служби безпеки України в Сумській області про порушення ТОВ "ЛАТК-0777" умов організації перевезень пасажирів на маршруті "Глухів-Київ", рейси 151/152 та 189/190.
У зв`язку із викладеними обставинами, наказом Укртрансбезпеки від 3 лютого 2017 року № 96 перевізника ТОВ "ЛАТК-0777" позбавлено дозволу на перевезення пасажирів на міжобласному маршруті загального користування "Глухів-Київ", рейси 151/152.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, виходив з того, що позивачем порушено умови дозволу в частині використання для перевезення пасажирів автобусів, виготовлених до 2006 року, що є порушенням передбачених умов перевезення та, як наслідок, підставою до скасування виданого дозволу.
Колегія суддів КАС ВС погоджується з таким висновком судів попередніх інстанцій, з огляду на таке.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту регламентовано Законом України "Про автомобільний транспорт" від 5 квітня 2001 року № 2344-III (далі - Закон №2344-III).
Відповідно до статті 31 Закону №2344-III відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування приміських та міжміських, які виходять за межі території області (міжобласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються дозволом органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на обслуговування автобусних маршрутів, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування (рейсів), які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника. Форму дозволу, порядок його видачі та анулювання визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.