1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 травня 2019 року

Київ

справа №531/1197/15-а

адміністративне провадження №К/9901/12926/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Бевзенка В.М.,

Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року (головуючий суддя - Бондар В.О., судді - Кононенко З.О., Калитка О.М.) у справі

за позовом ОСОБА_2

до Чутівської районної ради Полтавської області, ОСОБА_3

про скасування рішення сесії і трудового контракту з додатковою угодою, -

в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У травні 2015 року ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2) звернулася до Карлівського районного суду Полтавської області з адміністративним позовом до Чутівської районної ради Полтавської області (далі - Чутівська районна рада), ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3.), в якому просила:

1.1. - визнати протиправним і скасувати рішення 24 сесії Чутівської районної ради Полтавської області VІ скликання від 27.09.2013 року "Про контракт з директором комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості"";

1.2. - визнати протиправним і скасувати контракт від 27.09.2013 року з додатком від 25.09.2014 року про призначення ОСОБА_3 на посаду директора Комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості".

2. Позовні вимоги обґрунтовані незгодою позивача з укладанням контракту з директором Комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості" ОСОБА_3.

3. Постановою Карлівського районного суду Полтавської області від 27 квітня 2016 року позов задоволено частково. Визнано протиправним і скасовано рішення 24 сесії Чутівської районної ради Полтавської області VІ скликання від 27.09.2013 року "Про контракт з директором комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості"". Закрито провадження у справі в частині позову про визнання протиправним і скасування контракту від 27.09.2013 року з додатком від 25.09.2014 року про призначення ОСОБА_3 на посаду директора Комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості" - на підставі п. 1 ч. 1 ст. 157 КАС України.

4. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції зазначив, що рішення 24 сесії Чутівської районної ради Полтавської області VІ скликання від 27.09.2013 року "Про контракт з директором комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості"" прийнято всупереч ч.3 ст.21 Закону України "Про позашкільну освіту". При цьому, спір в частині визнання протиправним і скасування контракту від 27.09.2013 року з додатком від 25.09.2014 року про призначення ОСОБА_3 на посаду директора Комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості" - не є публічно-правовим, а стосується трудових відносин і має вирішуватися за правилами ЦПК України, тому в цій частині підлягає закриттю.

5. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року апеляційні скарги Чутівської районної ради Полтавської області та ОСОБА_3 задоволені. Постанову Карлівського районного суду Полтавської області від 27.04.2016 року по справі № 531/1197/15-а скасовано частково в частині задоволених позовних вимог та прийнято в цій частині нову постанову, якою відмовлено ОСОБА_2 в задоволенні позову щодо визнання протиправним і скасування рішення 24 сесії Чутівської районної ради Полтавської області VІ скликання від 27.09.2013 року "Про контракт з директором комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості"". В іншій частині постанову залишено без змін.

6. Суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки позивачем під час розгляду справи не було надано доказів, що свідчили б про наявність порушень її прав, то заявлені позовні вимоги в частині визнання протиправним і скасування рішення 24 сесії Чутівської районної ради Полтавської області VІ скликання від 27.09.2013 року "Про контракт з директором комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості"" є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. У липні 2016 року ОСОБА_2 (далі - скаржник) звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року.

8. У касаційній скарзі ОСОБА_2, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить змінити постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року в частині задоволення апеляційних скарг і залишити без змін постанову Карлівського районного суду Полтавської області від 27 квітня 2016 року.

9. В обґрунтування поданої касаційної скарги ОСОБА_2 вказує на те, що рішення суду апеляційної інстанції дає підстави призначати на посаду директора позашкільного закладу осіб, які не відповідають вимогам законодавства. Також посилається на наявність порушень під час прийняття спірного рішення Чутівської районної ради.

10. Чутівська районна рада надала заперечення на касаційну скаргу, якими просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін. Зазначає, що позивачем не обґрунтовано, яким чином рішення 24 сесії Чутівської районної ради шостого скликання від 27 вересня 2013 року порушує її права, свободи чи інтереси. Вважає, що позивач пропустила строк звернення з позовом до адміністративного суду. Також посилається на правомірність спірного рішення ради.

11. Ухвалою Верховного Суду від 18 квітня 2019 року зазначену адміністративну справу призначено до розгляду.

12. Представниками позивача та Чутівської районної ради до Суду надіслано клопотання про здійснення касаційного розгляду справи за їхньої відсутності.

13. ОСОБА_3, належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не зʼявилась.

14. У звʼязку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи, Суд прийшов до висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

15. Відповідно до рішення 24 сесії Чутівської районної ради Полтавської області VІ скликання від 27.09.2013 року було вирішено призначити на умовах, передбачених контрактом, ОСОБА_3 на посаду директора Комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості" та доручити голові районної ради укласти з директором Комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості" ОСОБА_3 трудовий контракт терміном на один рік: з 28 вересня 2013 року по 27 вересня 2014 рік.

16. 27 вересня 2013 року Чутівська районна рада, в особі голови районної ради Бистрая В.А., уклала контракт з громадянкою ОСОБА_3 на посаду директора Комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості" на термін один рік, з 28 вересня 2013 року по 27 вересня 2014 року.

17. 25 вересня 2014 року додатковою угодою вказаний контракт було продовжено на три роки з 28.09.2014 року по 27.09.2017 року.

18. Директор Комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості" ОСОБА_3 не є державним службовцем, присягу державного службовця не складала.

19. ОСОБА_2 працює керівником гуртків Комунальної установи освіти "Чутівський районний Будинок дитячої та юнацької творчості".

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

20. Частина 2 статті 55 Конституції України: кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

21. Частина 2 статті 2 КАС України (у редакції, чинній до 15.12.2017 року): до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність субʼєктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

22. Пункти 6, 8 та 15 частини 1 статті 3 КАС України (у редакції, чинній до 15.12.2017 року): адміністративний позов - звернення до адміністративного суду про захист прав, свобод та інтересів або на виконання повноважень у публічно-правових відносинах. Позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також субʼєкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду. Публічна служба - діяльність на державних політичних посадах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, дипломатична служба, інша державна служба, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.

23. Частина 1 статті 6 КАС України (у редакції, чинній до 15.12.2017 року): кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю субʼєкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

24. Частина 1 статті 17 КАС України (у редакції, чинній до 15.12.2017 року): юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у звʼязку з здійсненням субʼєктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у звʼязку з публічним формуванням субʼєкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.

25. Пункт 1 частини 1 статті 15 ЦПК України (у редакції, чинній до 15.12.2017 року): суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин.

26. Стаття 1 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування": <…> посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету. <…>

27. Частина 2 статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування": місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

28. Стаття 5 Закону України "Про місцеве самоврядування": система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення. У містах з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради відповідно до цього Закону можуть утворюватися районні в місті ради. Районні в містах ради утворюють свої виконавчі органи та обирають голову ради, який одночасно є і головою її виконавчого комітету.


................
Перейти до повного тексту