1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 травня 2019 року

Київ

справа №803/143/16

адміністративне провадження №К/9901/12559/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,

розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2016 у складі судді Лозовського О.А. та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.05.2016 у складі колегії суддів: Довгополова О.М. (головуючого), Гудима Л.Я., Святецького В.В. у справі за позовом ОСОБА_2 до Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України, Краматорського прикордонного загону Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України про скасування наказів, зобовʼязання вчинити дії, поновлення на службі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України, Краматорського прикордонного загону Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України про скасування наказів №840-ОС від 31.12.2015 "Про результати проведення службового розслідування", №12-ОС та №13-ОС від 16.01.2016 "По особовому складу"; зобовʼязання вчинити дії, поновлення на службі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

2. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2016, яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.05.2016 в позові відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. Позивач з 29.05.1995 по 16.01.2016 проходив військову службу у Державній прикордонній службі України.

3.2. Згідно наказу начальника Краматорського прикордонного загону Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України №77-ос від 11.11.2015 старшого прапорщика ОСОБА_2 призначено на посаду інспектора прикордонної служби 2 категорії 3 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби "Зайцеве" ІІ категорії (тип А) (місце дислокації н.п. Артемівськ) оперативно-бойової прикордонної комендатури "Артемівськ" Краматорського прикордонного загону Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України з 11.11.2015.

3.3. Відповідно до усного наказу першого заступника начальника відділу прикордонної служби "Зайцево" Краматорського прикордонного загону майора Ратича А.В. позивач виконував службові обовʼязки в прикордонному наряді "Помічник старшого зміни прикордонних нарядів" в контрольному пункті виїзду - вʼїзду (КПВВ) "Зайцеве", що підтверджується витягом з книги прикордонної служби, розділ 2б "План охорони державного кордону на 12 грудня 2015 року".

3.4. Наказом начальника Східного регіонального управління від 12.12.2015 №541 з метою зʼясування обставин щодо наявності в службовому приміщенні грошових коштів у розмірі 41 300 грн., порядку дотримання персоналом Краматорського прикордонного загону та відділу прикордонної служби "Зайцеве" вимог керівних документів з питань організації та несення служби в КПВВ "Зайцеве" 12.12.2015 було призначено службове розслідування. 3.5. У ході службового розслідування встановлено наявність в діях інспектора прикордонної служби 2 категорії 3 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби "Зайцеве" оперативно-бойової прикордонної комендатури "Артемівськ" Краматорського прикордонного загону старшого прапорщика ОСОБА_2 складу дисциплінарного проступку, що полягає у порушенні ним статті 11 Статуту внутрішньої служби Збройних сил України, статей 1, 4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, пункту 3 розділу 5 глави ІІ "Інструкції про службу прикордонних нарядів Державної прикордонної служби України" затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України №1261 від 19.10.2015.

3.6. У висновку службового розслідування від 18.12.2015 встановлено, що старший прапорщик ОСОБА_2, виконуючи обовʼязки помічника старшого зміни прикордонних нарядів на КПВВ "Зайцеве", 12.12.2015 не забезпечив належний стан військової дисципліни серед підпорядкованого персоналу, не запобіг несанкціонованого виходу прикордонного наряду "ЧІТС" у складі старшого прапорщика ОСОБА_6 за межі КПВВ із залишенням екіпіровки, зброї та боєприпасів без нагляду, послаблення пильності, відволікання від служби, заносу та зберігання не задекларованих коштів в службовому приміщенні, наявністю у старшого прапорщика ОСОБА_6 особистого мобільного телефону.

3.7. Також встановлено, що підпорядкований по службі ОСОБА_2 військовослужбовець ОСОБА_6 в період несення служби всупереч керівним документам мав на службі засоби звʼязку, що не належать до засобів звʼязку Держприкордонслужби України та не входять до екіпірування, а також мав при собі грошові кошти понад розмір, встановлений наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.07.2015 №814, що підтверджується матеріалами службового розслідування.

3.8. 04.12.2015 начальником Краматорського прикордонного загону проведено бесіду з позивачем та доведено до відома, що відповідно на наказу начальника Східного регіонального управління 12.12.2015 №541 проведено службове розслідування з метою зʼясування обставин щодо наявності у службовому приміщенні грошових коштів, порядку дотримання персоналом Краматорського прикордонного загону та відділу прикордонної служби "Зайцеве" вимог керівних документів з питань організації та несення служби в КПВВ "Зайцеве" 12.12.2015. Заперечень, заяв, клопотань від позивача за результатами бесіди не надходило.

3.9. Наказом начальника Східного регіонального управління від 31.12.2015 №840-ос "Про результати проведення службового розслідування" за порушення вимог статті 11 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, пункту 3 розділу 5 глави ІІ "Інструкції про службу прикордонних нарядів Державної прикордонної служби України", затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ від 19.10.2015 №1261, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за №1391/27836 06.11.2015, інспектору прикордонної служби 2 категорії 3 відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби "Зайцеве" оперативно-бойової прикордонної комендатури "Артемівськ" старшому прапорщику ОСОБА_2 оголошено дисциплінарне стягнення у вигляді "позбавлення військового звання старший прапорщик із звільненням з військової служби у запас".

3.10. На підставі вказаного наказу відповідно до наказу начальника Краматорського прикордонного загону Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України №12-0С від 16.01.2016 "По особовому складу" позивачу присвоєно звання "солдат" з 31.12.2015 як такому, якого позбавлено військового звання сержантського і старшинського складу у дисциплінарному порядку.

3.11. Наказом начальника Краматорського прикордонного загону Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України №13-0С від 16.01.2016 "По особовому складу" з позивачем припинено (розірвано) контракт та звільнено з військової служби згідно підпункту "в" пункту 1 частини восьмої статті 26 Закону України "Про військовий обовʼязок та військову службу" у звʼязку з позбавленням військового звання в дисциплінарному порядку.

3.12. Вважаючи зазначені накази протиправними, позивач звернувся з позовом до суду.

4. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції з висновками якого погодився апеляційний суд виходив з того, що відповідач у спірних правовідносинах діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивач звернувся із касаційною скаргою, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

6. Аргументи касаційної скарги зводяться до того, що судами попередніх інстанцій було неправильно застосовано норми матеріального права, а саме - приписи Закону України "Про військовий обовʼязок і військову службу" від 25.03.1992 №2232-ХІІІ, Дисциплінарного статуту органів Збройних Сил України. Позивач зазначив, що службове розслідування проведено обʼєктивно, обставини, викладені у висновку службового розслідування відповідають дійсності. Також позивач повністю визнав свою провину у відсутності контролю з його боку як помічника старшого зміни прикордонних нарядів КПВВ "Зайцеве", однак, вважає, що дисциплінарне стягнення, у вигляді позбавлення спеціального військового звання "старший прапорщик" та звільнення з Державної прикордонної служби є найбільш суворим видом дисциплінарного стягнення та не відповідає характеру та тяжкості скоєного дисциплінарного проступку, не було враховано всіх обставин дисциплінарного правопорушення, що мають значення для прийняття рішення, зокрема, характеру та обставин його вчинення, тяжкості, наслідків, також не враховано попередню поведінку військовослужбовця та рівня його знань про порядок проходження служби.

7. У відзиві на касаційну скаргу Східне регіональне управління Державної прикордонної служби України та Краматорський прикордонний загін Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України просять залишити її без задоволення, а судові рішення суду першої та апеляційної інстанцій без змін, як такі, що є законними та обґрунтованими.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

8. Конституція України:

"Стаття 19. <…> Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Закон України "Про військовий обовʼязок і військову службу" від 25.03.1992 №2232-ХІІІ

Стаття 1. Військовий обовʼязок

1. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обовʼязком громадян України.

2. Військовий обовʼязок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.


................
Перейти до повного тексту