1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 травня 2019 року

Київ

справа №750/4867/17

адміністративне провадження №К/9901/2837/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів - Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Чернігівського обʼєднаного управління Пенсійного фонду України на постанову Деснянського районного суду м. Чернігова від 3 жовтня 2017 року (головуючий суддя - Логвіна Т.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року (головуючий суддя Мельничук В.П., судді - Лічевецький І.О., Мацедонська В.Е.) у справі за адміністративним позовом Чернігівського обʼєднаного управління Пенсійного фонду України до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області про скасування постанови,

У С Т А Н О В И В:

У травні 2017 року Чернігівське обʼєднане управління Пенсійного фонду України (далі - Чернігівське ОУ ПФУ) звернулося до суду з позовом до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області (далі - УДВС ГТУЮ у Чернігівській області), в якому просило зобовʼязати відповідача закінчити виконавче провадження № 53860487 від 28 квітня 2017 року на підставі пункту 9 частини першої статті 39 Закону України "Про виконавче провадження"; скасувати пункт 3 постанови від 28 квітня 2017 року про відкриття виконавчого провадження № 53860487, у частині стягнення виконавчого збору у розмірі 12800 гривень.

Позов обґрунтовано тим, що у головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Чернігівській області Данілевського О.М. не було підстав для відкриття виконавчого провадження і стягнення виконавчого збору у звʼязку з тим, що постанова суду виконана позивачем у добровільному порядку до відкриття виконавчого провадження.

Постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 3 жовтня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями, Чернігівське ОУ ПФУ звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило рішення судів попередніх інстанцій скасувати, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Справу згідно з Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26 грудня 2017 року передано для розгляду касаційної скарги колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Білоуса О.В. (суддя-доповідач), Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 7 лютого 2017 року зобовʼязано Чернігівське ОУ ПФУ здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_5 у розмірі 81% місячного заробітку з включенням до розрахунку пенсії сум матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексацій заробітної плати, які були виключені з 9 серпня 2016 року, та виплатити заборгованість, що виникне внаслідок такого перерахунку.

На підставі постанови суду, за заявою ОСОБА_5 26 квітня 2017 року судом було видано виконавчий лист № 750/12894/16-а, який предʼявлено стягувачем для примусового виконання відповідачу.

28 квітня 2017 року головний державний виконавець Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Чернігівській області Данілевський О.М. виніс постанову про відкриття виконавчого провадження №53860487. Пунктом 3 цієї постанови з позивача як з боржника у виконавчому провадженні стягнуто виконавчий збір у розмірі 12800 грн.

Вважаючи, що його права та законні інтереси порушено, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що відповідач, приймаючи оскаржувану постанову, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законом.

Зазначена позиція підтримана Київським апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

Верховний Суд погоджується з такими висновками судів і вважає їх такими, що зроблені на підставі правильно застосованих норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом, що визначає умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, є Закон України від 2 червня 2016 року № 1404-VIII "Про виконавче провадження" (далі - Закон №1404-VIII).

Відповідно до статті 1 Закону № 1404-VIII виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому Законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно з частиною першою статті 18 Закону № 1404-VIII виконавець зобовʼязаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Відповідно до частини пʼятої статті 26 Закону № 1404-VIII виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обовʼязок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.


................
Перейти до повного тексту