ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 травня 2019 року
м. Київ
Справа № 915/1054/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Студенець В.І. - головуючий, судді: Баранець О.М., Пільков К.М.
за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.
розглянувши матеріали касаційної скарги Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Миколаївського морського порту)
на рішення Господарського суду Миколаївської області
(суддя - Коваль Ю.М.)
від 16.10.2018
та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду
(головуючий - Аленін О.Ю.; судді: Лавриненко Л.В., Філінюк І.Г.)
від 21.01.2019
у справі № 915/1054/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Краншип"
до Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Миколаївського морського порту)
про стягнення 1 036 432,38 грн,
за участю представників учасників справи:
позивача - Москаленко В.П.,
відповідача - Пилипенко Г.О.
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Краншип" (далі - ТОВ "Краншип") звернулось до Господарського суду Миколаївської області з позовом до Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (далі - ДП "АМПУ") про стягнення заборгованості у розмірі 1036432,38 грн, з якої 1028222,74 грн основний борг, 1026,17 грн інфляційні нарахування, 7183,47 грн 3 % річних.
1.2. В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Краншип" посилалось на неналежне виконання Державним підприємством "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії ДП "АМПУ" умов укладеного між ними договору від 10.02.2016 № 30-П-АМПУ-16 про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України, а саме приписів пункту 3.12 зазначеного договору щодо повернення залишку переплат по попереднім рахункам по портовим зборам за заходи на зовнішній рейд порту та виходи із зовнішнього рейду порту в січні 2016 року - квітні 2017 року буксирів позивача "Даймонд-Н", "Топаз-Н", "Торнадо", "Туман", "Юпітер". Матеріально-правовою підставою позову визначено статті 1, 18, 19, 23 Закону України "Про морські порти України", статті 133, 229 Кодексу торговельного мореплавства України, Наказ Міністерства інфраструктури № 316 від 27.05.2013 "Про портові збори", статті 530, 610, 625 Цивільного кодексу України.
2. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 16.10.2018 у справі № 915/1054/17 позовні вимоги ТОВ "Краншип" задоволено повністю. Суд стягнув з Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Миколаївського морського порту) на користь ТОВ "Краншип" грошові кошти в сумі 1036432,38 грн, з якої 1028222,74 грн основний борг, 1026,17 грн інфляційні нарахування, 7183,47 грн 3 % річних.
2.2. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.01.2019 рішення Господарського суду Миколаївської області від 16.10.2018 у справі № 915/1054/17 залишено без змін.
2.3. Господарськими судами встановлено такі обставини:
- між Державним підприємством "Адміністрація морських портів України" (адміністрація) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Краншип" (морський агент) 10.02.2016 був укладений договір про взаємовідносини сторін під час агентування суден у морських портах України № 30-П-АМПУ-16, предметом якого є: надання послуг суднам на підходах і безпосередньо в акваторії морського порту для їх безпечного судноплавства, маневрування та стоянки; порядок надання (виконання) адміністрацією порту суднозаходу за плату послуг (робіт) при обслуговуванні суден морським агентом в морських портах України, а також врегулювання порядку нарахування та оплати портових зборів та інших послуг (робіт), наданих (виконаних) адміністрацією порту суднозаходу та організація інформаційного забезпечення під час приходу, перебування та виходу судна із морського порту; послуги із забезпечення проведення криголамних робіт протягом періоду оголошеної льодової компанії. Перелік послуг не є вичерпним, адміністрація порту суднозаходу за можливості може надавати морському агенту інші послуги (перелік яких зазначається в додатках, які є невідʼємною частиною цього договору) за його письмовою заявкою з оплатою згідно з діючими та затвердженими вільними цінами (тарифами) адміністрації порту суднозаходу;
- сторони зобовʼязались, виконувати заявки морського агента, повʼязані з обслуговуванням суден, після попереднього їх узгодження з адміністрацією порту суднозаходу, за затвердженими вільними цінами (тарифами), а ТОВ "Краншип" не пізніше ніж за 24 години до підходу судна надавати відповідному підрозділу адміністрації порту суднозаходу заявку на оформлення попереднього рахунку по портовим зборам згідно з додатком № 1 з додаванням копії обмірного свідоцтва або документа, що його замінює, а також інші документи, передбачені зводом звичаїв морського порту; своєчасно надсилати відповідному підрозділу адміністрації порту суднозаходу заявку на надання додаткових послуг, повʼязаних з обслуговуванням суден; вчасно здійснювати від імені судновласника (фрахтувальника) взаєморозрахунки з адміністрацією порту суднозаходу з портових зборів та інших платежів у строки, обумовлені розділом 3 договору; своєчасно здійснювати усі розрахунки з адміністрацією порту суднозаходу за надані судну і морському агенту послуги в порядку, визначеному цим договором (п.п. 2.1.4, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.22 договору);
- адміністрація зобовʼязана надавати морському агенту рахунки (в тому числі попередні рахунки по портовим зборам) після отримання від морського агента заявки на надання послуг з додаванням інформації про основні розміри судна, а також інші документи, які підтверджують надані послуги (пп. 2.1.5 договору);
- відповідно до пункту 3.1 договору ставки портових зборів визначаються відповідно до Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого Наказом Міністерства інфраструктури № 316 від 27.05.2013 "Про портові збори"; оплата портових зборів, що надійшли від судновласника (фрахтувальника), здійснюється морським агентом до виходу судна з морського порту на рахунок адміністрації порту суднозаходу у доларах США по суднам під іноземним прапором і в національній валюті по суднам під Державним Прапором України на підставі рахунків, виставлених адміністрацією порту суднозаходу;
- пунктом 3.12. договору встановлено, що якщо фактичні витрати після виставлення остаточного рахунку по суднозаходу менші ніж перераховані по передплатному рахунку, адміністрація порту суднозаходу за проханням морського агента повертає залишок переплат згідно з актом звіряння наданих послуг для подальшого повернення судновласнику/фрахтувальнику;
- всі права та обовʼязки адміністрації (в т.ч. ведення бухгалтерського обліку, проведення розрахунків, підписання первинних документів тощо), передбачені цим договором, виконуються відповідною філією адміністрації (відповідною адміністрацією порту суднозаходу) (п. 9.10 договору);
- договір набирає чинності з 01.01.2016 і діє до 31.12.2016, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобовʼязань. Дія договору вважається продовженою на наступний календарний рік, якщо не пізніше ніж за 30 календарних днів до останнього дня терміну дії договору жодна з сторін письмово не повідомила іншу сторону про припинення даного договору у встановлений термін (п. 7.1 договору);
- у період січень 2016 року - квітень 2017 року буксирним флотом ТОВ "Краншип", а саме буксирами: "Даймонд Н", "Топаз Н", "Торнадо", "Туман" та "Юпітер", якими товариство володіє на підставі укладеного з третьою особою договору тайм-чартеру від 18.06.2015 № FLЕET_DC-CR_1806-15, надавались послуги (операції) зі швартування, відшвартування, переставлення інших суден біля причалів Миколаївського морського порту (в тому числі біля перевантажувального терміналу ТОВ СП "Нібулон" та Дніпро-Бузькому морському порту ТОВ "МГЗ"), а також супроводження суден у Миколаївському морському порту та на підходах до нього. Такі послуги буксирним флотом надавалися за укладеними ТОВ "Краншип" договорами портового буксирування з контрагентами: операторами портових терміналів ТОВ "Нібулон" та ТОВ "МГЗ", судновласниками (агентами судновласників) ТОВ "Дельта Шипінг Ейдженсі", ТОВ "Ділек Транспорт", ТОВ "Миколаївська морська агенція "Інтерброке" та іншими;
- на виконання умов договору № 30-П-АМПУ-16 від 10.02.2016 позивач, у звʼязку з виконанням його буксирним флотом операцій відносно інших не належних товариству суден у Миколаївському морському порту та на підходах до нього, враховуючи переплату минулого періоду, яка станом на 01.01.2016 становила суму 82060,44 грн, у період січень-квітень 2017 сплатило відповідачу 1084060,44 грн суму портових зборів, на підставі виставлених адміністрацією попередніх рахунків авансових платежів;
- в цей же період, січень 2016 року - квітень 2017 року, адміністрацією протягом кожного місяця виставлено остаточні рахунки з оплати портових зборів на загальну суму 1028222,74 грн;
- ТОВ "Краншип" надано згоду адміністрації на зарахування нею остаточних сум з оплати портових зборів, які загалом складають суму 1028222,74 грн, із суми здійснених авансових платежів;
- на підтвердження позовних вимог надано: довідки приходу та відходу суден; довідки порту, в яких зазначені види робіт, що виконувалися буксирами позивача під час відповідних суднозаходів (швартування, відшвартуванння тощо) або контрагент/судно контрагента щодо якого виконувалися такі роботи, а також місце відправлення та пункт призначення буксирів; попередні рахунки та рахунки за портові збори; акти наданих послуг (виконаних робіт); приймально-здавальні акти між позивачем та його контрагентами, в яких визначені види робіт, що виконувалися буксирами товариства під час відповідного суднозаходу та судно контрагента, щодо якого виконувалися такі роботи; платіжні доручення про оплату позивачем виставлених адміністрацією рахунків;
- ТОВ "Краншип" 20.06.2017 звернулось до Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" з листом № 20-06, в якому вимагало повернути залишок переплати ТОВ "Краншип" на користь МФ ДП "АМПУ" за надані на підставі договору № 30-П-АМПУ-16 від 10.02.2016 послуги, що оплачується у складі портових зборів (портові збори), за період з 01.01.2016 по 30.04.2017 у загальній сумі 1028222,74 грн, у звʼязку з тим, що зазначена сума є переплатою портових зборів;
- у звʼязку з тим, що Державним підприємством "Адміністрація морських портів України" вимогу ТОВ "Краншип" залишено без задоволення, останній звернувся до господарського суду.
2.4. Задовольняючи позовні вимоги місцевий господарський суд виходив з того, що оскільки у спірний період буксирним флотом ТОВ "Краншип" на підставі укладених з контрагентами товариства договорів портового буксирування здійснювалися операції з швартування, відшвартування, переставлення (перешвартування) суден біля причалів Миколаївського морського порту, в тому числі біля перевантажувального терміналу ТОВ СП "Нібулон" та Дніпро-Бузькому морському порту ТОВ "МГЗ", а також супроводження суден в Миколаївському морському порту та на підходах до нього, тобто флот позивача відноситься до обʼєктів портової інфраструктури - суден портового та службово-допоміжного флоту - суден групи "Е", а отже адміністрацією необґрунтовано нараховано буксирному флоту портових зборів (корабельного, канального, адміністративного та санітарного) як за категорію суден, що відносяться до групи "А".
При цьому місцевий господарський суд виходив з того, що оскільки сплачена ТОВ "Краншип" сума портових зборів є сумою переплати в розмірі 1028222,74 грн, відтак зазначені кошти на підставі пункту 3.12 договору підлягають поверненню.
2.5. Погоджуючись із висновком суду першої інстанції, апеляційний господарський суд зазначив, що рішення місцевого суду є таким, що прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Миколаївської області від 16.10.2018 та постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.01.2019 у справі № 915/1054/17, Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати, та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
3.2. Узагальнені доводи касаційної скарги Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Миколаївського морського порту):
- рішення судів попередніх інстанцій прийняті при неповному зʼясуванні обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм матеріального та процесуального права, зокрема, статей 213, 599, 653, 632 Цивільного кодексу України, статей 2, 5, 11, 75 Господарського процесуального кодексу України, у звʼязку з чим зроблені невірні висновки щодо обставин справи;
- суди не надали належної оцінки невірно обраному позивачем способу захисту, а саме, позивач послався на договірний спосіб захисту, який визначений пунктом 3.12 договору та передбачає повернення залишку переплат, проте зазначені правовідносини не можна кваліфікувати як повернення переплати відповідно до умов договору;
- судами попередніх інстанцій неправильно застосовано наведену у додатку № 1 Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316, класифікацію суден, оскільки буксири позивача слід кваліфікувати як судна групи "А".
4. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій з посиланням на норми права, яким керувався суд
4.1. Статтею 85 Кодексу торговельного мореплавства України під час перебування в морському порту будь-яке судно зобовʼязане дотримуватися чинних законів і правил України, в тому числі тих, що стосуються безпеки порту і судноплавства в порту, митного, прикордонного, санітарного (фітосанітарного) режимів, лоцманського проведення, буксирування, рятувальних і суднопіднімальних робіт, якірної стоянки і надання місць біля причалів, навантаження і вивантаження вантажів, посадки і висадки людей, послуг, повʼязаних з навантажувально-розвантажувальними роботами, і будь-яких інших портових послуг, портових зборів, запобігання забрудненню навколишнього природного середовища.
4.2. Згідно з частиною першою статті 21 Закону України "Про морські порти України", тарифи на спеціалізовані послуги, що надаються в морському порту субʼєктами природних монополій, та послуги, які оплачуються у складі портових зборів, підлягають державному регулюванню національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту.