1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 квітня 2019 року

Київ

справа №805/1023/16-а

адміністративне провадження №К/9901/13516/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:



судді-доповідача - Олендера І.Я.,



суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,



розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Словʼянської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 26.04.2016 (суддя Козаченко А.В.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 07.09.2016 (судді: Міронова Г.М. (головуючий), Сіваченко І.В., Чебанов О.О.) у справі №805/1023/16-а за позовом Дочірнього підприємства "Санаторно-курортний реабілітаційний центр "Словʼянський курорт" Закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" до Словʼянської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про скасування вимоги,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Дочірнє підприємство "Санаторно-курортний реабілітаційний центр "Словʼянський курорт" Закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (далі - позивач, Підприємство) звернулося до суду з позовом до Словʼянської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - відповідач, контролюючий орган) про скасування вимоги від 05.04.2016 № Ю-1342-25, в якій зазначено, що станом на 04.04.2016 року заборгованість позивача зі сплати єдиного внеску становить 1 161 404,01 грн.

2. Позов обґрунтовано тим, що на час проведення антитерористичної операції (АТО) субʼєкти господарювання, які знаходяться на території її проведення, звільняються о від обовʼязків щодо сплати єдиного внеску до закінчення антитерористичної операції.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 26.04.2016, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 07.09.2016, позовні вимоги Підприємства задоволено.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з думкою якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з відсутності у позивача обовʼязку сплати внесків у період з 14 квітня 2014 року, що унеможливлює складання відповідачем та направлення позивачу спірної вимоги на момент її складання. Суд апеляційної інстанції також вказав, що позивачем виконані всі заходи щодо списання безнадійного податкового боргу.



Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 26.04.2016 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 07.09.2016 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Підприємства.

6. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до ст. 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Дочірнє підприємство "Санаторно-курортний реабілітаційний центр "Словʼянський курорт" ЗАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофздоровниця" зареєстроване в якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (ЄДРПОУ 30708792), місцезнаходження юридичної особи: 84110, Донецька область, м. Словʼянськ, вул. Пушкінська, б. 2 та перебуває на обліку як платник податків у Словʼянській обʼєднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (а.с. 19).

05.04.2016 контролюючим органом прийнято вимогу № Ю-1342-25 про сплату боргу (недоїмки), в якій зазначено, що станом на 04.04.2016 заборгованість позивача зі сплати єдиного внеску, штрафів та пені на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування становить 1 161 404,01 грн (недоїмка) (а.с. 18).

29.12.2014 позивачу Торгово-промисловою палатою України видано сертифікат (висновок) № 2370 від 29.12.2014 про настання обставин непереборної сили, яким відповідно до пунктів 100.4 та 100.5 ст. 100 Податкового кодексу України засвідчено настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 14 квітня 2014 року Дочірньому підприємству "Санаторно-курортний реабілітаційний центр "Словʼянський курорт" ЗАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофздоровниця" при здійсненні господарської діяльності та дотриманні норм законодавчих актів України, які стосуються справляння та сплати податків та обовʼязкових платежів. На момент видачі сертифікату форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) тривають та дату закінчення їх терміну встановити неможливо.

Судом апеляційної інстанції також встановлено, що позивач 31.03.2016 звертався до контролюючого органу з заявою про визнання безнадійним податкового боргу зі сплати єдиного соціального внеску за період серпень 2015 року - лютий 2016 року включно, в сумі 1 360 682,36 грн та його списання. До вказаної заяви позивачем було надано сертифікат Торгово-промислової палати України № 2370 від 29.12.2014.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального права, вказує їх неправильне застосування, зазначає, що ним правомірно було прийнято спірну вимогу, оскільки за позивачем обліковувалась сума недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування станом на 04.04.2016 в сумі 1 161 404,01 грн. Відповідач також зазначив, що суди не надали неналежної оцінку того, що сертифікат № 2370 Торгово-промислової палати України засвідчено настання обставин непереборної сили позивачу з 14.04.2014 відповідно до пунктів 100.4 і 100.5 ст.100 Податкового кодексу України, проте не засвідчено про форс-мажор, який звільняє позивача від сплати податкового боргу. Також контролюючий орган вказав, що Законом України від 24.12.2015 № 911-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" були внесені зміни до Закону №1669, у відповідності до яких підпункт 8 пункту 4 статті 11 було виключено.

9. Позивач надав заперечення на касаційну скаргу відповідача, в якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції просить залишити без змін з посиланням на необґрунтованість такої скарги, зважаючи на те, що позивач перебуває на обліку в контролюючому органі, розташованому на території населеного пункту, визначеному переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція.



ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

10.1 Частина перша статті 2

Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, повʼязаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообовʼязкового державного соціального страхування в обовʼязковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообовʼязкового державного соціального страхування.

10.2 Частина 2 статті 6

Платник єдиного внеску зобовʼязаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; виконувати інші вимоги, передбачені цим Законом.

10.3. Частини 5,7,8 статті 9

Сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування; єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку; платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобовʼязані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобовʼязані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

10.4. Частини 1, 2, 4 Стаття 25

Рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обовʼязковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.

Положення цієї статті поширюються лише на тих платників, які відповідно до цього Закону зобовʼязані нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

10.5. Пункт 9-3 Перехідних положень (з 13 березня 2015 року в звʼязку з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці" від 2 березня 2015 року №219-VIII пункт 9-3 постановлено вважати пунктом 9-4.

Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014, звільняються від виконання своїх обовʼязків, визначених частиною 2 статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обовʼязків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу.


................
Перейти до повного тексту