ПОСТАНОВА
Іменем України
26 квітня 2019 року
Київ
справа №806/536/16
адміністративне провадження №К/9901/7661/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,
суддів - Бевзенка В.М.,
Шарапи В.М.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Головного управління Національної поліції в Житомирській області на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2016 року (головуючий суддя - Капустинський М.М., судді - Шидловський В.Б., Мацький Є.М.) у справі
за позовом ОСОБА_2
до Головного управління Національної поліції в Житомирській області
про стягнення компенсації за затримку розрахунку при звільненні та моральної шкоди, -
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2016 року ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2, позивач) звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Житомирській області (далі - ГУНП в Житомирській області), в якому просив, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог: стягнути з Головного управління Національної поліції в Житомирській області на користь позивача компенсацію за затримку розрахунку при звільненні з 01.01.2016р. по 16.05.2016р. в розмірі 27619,20 грн. та стягнути моральну шкоду в розмірі 10000,00 грн.
2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_2 посилався на ст.117 КЗпП України, згідно якої роботодавець несе відповідальність за затримку розрахунку при звільненні працівника.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року в задоволенні позову відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції зазначив, що до 12 березня 2016 року не існувало нормативно врегульованого порядку обчислення та виплати одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби в поліції, що виключає вину ГУНП в Житомирській області в затримці виплати ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги при звільненні. Після прийняття Кабінетом Міністрів України постанови, що врегульовує виплату поліцейським одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби, ГУНП в Житомирській області нарахувало та виплатило позивачу одноразову грошову допомогу при звільненні.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Не погоджуючись з таким судовим рішенням, ОСОБА_2 подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції і прийняти нове рішення, яким стягнути компенсацію за затримку розрахунку при звільненні.
6. Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2016 року апеляційну скаргу ОСОБА_2 задоволено. Скасовано Постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року. Прийнято нову постанову, якою позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Головного управління Національної поліції в Житомирській області на користь ОСОБА_2 грошове забезпечення за час затримки розрахунку в сумі 27619,20 грн. У решті постанову залишено без змін.
7. Апеляційний суд, задовольняючи апеляційну скаргу, погодився з вимогами позовної заяви щодо стягнення на користь позивача компенсації за затримку розрахунку при звільненні за період з 01.01.2016 року по 16.05.2016 року.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)
8. ГУНП в Житомирській області (далі - скаржник) в липні 2016 року звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2016 року.
9. В касаційній скарзі скаржник, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2016 року, а постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року залишити без змін.
10. В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначає, що на момент звільнення позивача з посади поліцейського (31.12.2015 року) не існувало правового механізму нарахування та виплати одноразової грошової допомоги при звільненні до набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.3016 року №154. Застосування до спірних правовідносин положень ст.117 КЗпП України є безпідставним.
11. Ухвалою Верховного Суду від 25 квітня 2019 року зазначену адміністративну справу призначено до розгляду.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
12. Наказом Головного управління Національної поліції в Житомирській області №72 о/с від 30.12.2015 року відповідно до п.2 ч.1 ст.77 (через хворобу) Закону України "Про Національну поліцію" звільнено зі служби в поліції капітана поліції ОСОБА_2 з 31.12.2015 року. Крім того, цим наказом визначено, що вислуга років на час звільнення позивача становила календарна - 20 років 1 місяць 29 днів, у пільговому обчисленні - 25 років 5 місяців 29 днів.
13. При звільненні позивача йому не була виплачена одноразова грошова допомога при звільненні.
14. Вказана грошова допомога ОСОБА_2 була виплачена 16 травня 2016 року, кошти зараховані на картковий рахунок позивача.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
15. Частини 2 та 3 статті 77 Закону України від 02 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію": днем звільнення зі служби в поліції вважається день видання наказу про звільнення або дата, зазначена в наказі про звільнення.
16. Частина 1 та 2 статті 94 Закону України "Про Національну поліцію": поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.
Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.
17. Стаття 102 Закону України "Про Національну поліцію": пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
18. Пункт 4 розділу XI Закону України "Про Національну поліцію": до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом акти законодавства застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
19. Підпункт "б" статті 1-2 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб": право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби: особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, поліцейські, особи начальницького складу податкової міліції, особи начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, особи начальницького і рядового складу органів і підрозділів цивільного захисту.
20. Частина 1 статті 9 "Виплата одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби" Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб": особам рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом та звільняються зі служби за станом здоровʼя, працівникам міліції (особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), які на момент опублікування Закону України "Про Національну поліцію" проходили службу в органах внутрішніх справ, мали календарну вислугу не менше пʼяти років і до 7 листопада 2015 року були звільнені із служби в органах внутрішніх справ незалежно від підстав звільнення та продовжили роботу в Міністерстві внутрішніх справ або Національній поліції (їхніх територіальних органах, закладах і установах) на посадах, що заміщуються державними службовцями відповідно до Закону України "Про державну службу", а в навчальних, медичних закладах та науково-дослідних установах - на будь-яких посадах, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби. У разі звільнення зі служби за віком, у звʼязку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, закінченням строку контракту, у звʼязку з безпосереднім підпорядкуванням близькій особі, систематичним невиконанням умов контракту командуванням, а також у звʼязку з настанням особливого періоду та небажанням продовжувати військову службу військовослужбовцем-жінкою, яка має дитину (дітей) віком до 16 років одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби виплачується за наявності вислуги 10 років і більше.
21. Частина 4 статті 9 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб": Виплата зазначеної в частинах першій та другій цієї статті одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби особам рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється Міністерством оборони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Державною службою спеціального звʼязку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах цивільного захисту, транспорту, виконання кримінальних покарань, пожежної і техногенної безпеки, єдину державну податкову політику, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами, за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на їх утримання.