1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 квітня 2019 року

Київ

справа №826/4143/16

адміністративне провадження №К/9901/15905/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Національної поліції в Київській області на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2017 у складі судді Арсірія Р.О. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017 у складі колегії суддів: Степанюка А.Г. (головуючий), Кузьменка В.В., Шурка О.І. у справі №826/4143/16 за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Національної поліції в Київській області, Атестаційної комісії №4 Головного управління Національної поліції в Київській області про визнання протиправними та скасування рішення і наказу, поновлення на посаді та зобовʼязання вчинити дії

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_4 (надалі - ОСОБА_4.) звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Київській області (надалі - ГУНП), Атестаційної комісії №4 Головного управління Національної поліції в Київській області (надалі - атестаційна комісія), в якому, з урахуванням заяв про зміну позовних вимог, просив:

1.1. визнати неправомірним та скасувати рішення атестаційної комісії в частині - позивач не відповідає займані посаді, підлягає звільненню зі служби в поліції, через службову невідповідність;

1.2. визнати протиправним та скасувати наказ ГУНП від 23.02.2016 №83 о/с про звільнення позивача зі служби в поліції згідно з пунктом 5 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (через службову невідповідність);

1.3. поновити позивача на посаді начальника Березанського відділення поліції Переяслав-Хмельницького відділу поліції з 24.02.2016;

1.4. зобовʼязати нарахувати позивачу середній заробіток за час вимушеного прогулу.

2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2017 адміністративний позов задоволено повністю.

2.1. Визнано протиправним та скасовано рішення атестаційної комісії, оформлене протоколом ОП №15.00000122.0006698 від 12.01.2016, щодо ОСОБА_4;

2.2. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУНП №83о/с від 23.02.2016 в частині звільнення ОСОБА_4 зі служби в Національній поліції України.

2.3. Поновлено ОСОБА_4 на службі в поліції на посаді начальника Березанського відділення поліції Переяслав-Хмельницького відділу поліції з 24.02.2016.

2.4. Стягнуто з ГУНП на користь ОСОБА_4 суму середнього заробітку за час вимушеного прогулу у розмірі 65939,97 грн.

3. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017 постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2017 змінено.

3.1. Викладено пункт 5 резолютивної частини постанови суду у такій редакції: "Стягнути з ГУНП на користь ОСОБА_4 суму середнього заробітку за час вимушеного прогулу у розмірі 99712,92 грн.".

3.2. Викладено пункт 7 резолютивної частини постанови суду у такій редакції: "Допустити негайне виконання рішення суду в частині стягнення з ГУНП на користь ОСОБА_4 середнього заробітку за один місяць в сумі 7598,94 грн.".

3.3. В решті постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2017 залишено без змін.

4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

4.1. 07.11.2015 наказом ГУНП №1 о/с "Щодо особового складу" ОСОБА_4 призначено, як такого, що прибув з МВС України, по Березанському відділенні поліції Переяслав-Хмельницького відділу поліції, який мав спеціальне звання "майор міліції", начальником відділення, з присвоєнням йому спеціального звання "майор поліції".

4.2. З протоколу засідання атестаційної комісії від 12.01.2016 №15.00000122.0006698 вбачається, що позивач займаній посаді не відповідає, підлягає звільненню зі служби в поліції через службову невідповідність.

4.3. Вказаний висновок атестаційної комісії був оскаржений позивачем до Апеляційної атестаційної комісії Північного регіону. Згідно з протоколом засідання Апеляційної атестаційної комісії Північного регіону №05/02/16-1 від 05.02.2016, скаргу позивача залишено без розгляду.

4.4. Наказом ГУНП №83 о/с від 23.02.2016 ОСОБА_4 звільнено зі служби в поліції за пунктом 5 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" через службову невідповідність.

5. Приймаючи оскаржувані судові рішення суди попередніх інстанцій виходили з того, що підстави для проведення атестування позивача, прийнятого на службу в поліцію, відсутні, а рішення атестаційної комісії про невідповідність позивача займаній посаді є необґрунтованим і прийняте без урахування усіх необхідних даних про особу. Тому, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про наявність підстав для поновлення позивача на службі в поліції зі стягненням на його користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

6. Відповідачем 1 - ГУНП, подано касаційну скаргу на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2017 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

6.1. Аргументи скаржника полягають у тому, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми матеріального права, а саме, частини 2 статті 57 Закону України "Про Національну поліцію". Скаржник наголошує, що наведена норма повинна застосовуватись у взаємозвʼязку з частиною 4 цієї статті, яка наділяє керівника поліції повноваженнями приймати рішення з питань проведення атестування поліцейських. Крім того, атестування позивача проводилось з підстав та з метою, зазначених у частині 1 статті 57 Закону України "Про Національну поліцію". На думку скаржника, Інструкцією про порядок проведення атестування поліцейських, затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ від 17.11.2015 №1465, передбачено наявність в атестаційної комісії повноважень проводити атестування та приймати рішення за наслідками його проведення на підставі всебічного розгляду зібраних матеріалів та проведення співбесіди з поліцейським, що і було зроблено у випадку з позивачем.

7. Позивачем - ОСОБА_4, подані заперечення на касаційну скаргу, в яких просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

7.1. На обґрунтування заперечень, позивач зазначає, що оскаржувані судові рішення судів попередніх інстанцій постановлені на основі правильного застосування норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права і підстави для їх скасування, визначені Кодексом адміністративного судочинства України, відсутні.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

8. Конституція України:

"Стаття 19. <…> Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".

9. Закон України "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 №580-VIII (надалі - Закон №580-VIII):

Стаття 57. Атестування поліцейських

"1. Атестування поліцейських проводиться з метою оцінки їхніх ділових, професійних, особистих якостей, освітнього та кваліфікаційного рівнів, фізичної підготовки на підставі глибокого і всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової карʼєри.

2. Атестування поліцейських проводиться:

1) при призначенні на вищу посаду, якщо заміщення цієї посади здійснюється без проведення конкурсу;

2) для вирішення питання про переміщення на нижчу посаду через службову невідповідність;

3) для вирішення питання про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність.

3. Атестування проводиться атестаційними комісіями органів (закладів, установ) поліції, що створюються їх керівниками.

4. Рішення про проведення атестування приймає керівник поліції, керівники органів (закладів, установ) поліції стосовно осіб, які згідно із законом та іншими нормативно-правовими актами призначаються на посади їхніми наказами.

5. Порядок проведення атестування поліцейських затверджується Міністром внутрішніх справ України".

Стаття 58. Безстроковість призначення на посаду поліцейського

"1. Призначення на посаду поліцейського здійснюється безстроково (до виходу на пенсію або у відставку), за умови успішного виконання службових обовʼязків.

2. Строкове призначення здійснюється в разі заміщення посади поліцейського на період відсутності особи, за якою відповідно до закону зберігається посада поліцейського, та посад, призначенню на які передує укладення контракту".

Стаття 59. Служба в поліції

"1. Служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.

3. Рішення з питань проходження служби оформлюються письмовими наказами по особовому складу на підставі відповідних документів, перелік та форма яких установлюються Міністерством внутрішніх справ України.

4. Видавати накази по особовому складу можуть керівники органів, підрозділів, закладів та установ поліції відповідно до повноважень, визначених законом та іншими нормативно-правовими актами, та номенклатурою посад, затвердженою Міністерством внутрішніх справ України".

Стаття 77. Звільнення зі служби в поліції

"1. Поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється:

5) через службову невідповідність".

Розділ XI

Прикінцеві та перехідні положення

"9. Працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції".

10. Інструкція про порядок проведення атестування поліцейських, затверджена Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.11.2015 №1465, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.11.2015 року за №1445/27890 (надалі - Інструкція №1465):

І. Загальні положення

"…3. Атестування поліцейських проводиться:

1) при призначенні на вищу посаду, якщо заміщення цієї посади здійснюється без проведення конкурсу;

2) для вирішення питання про переміщення на нижчу посаду через службову невідповідність;

3) для вирішення питання про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність.

4. Рішення про проведення атестування та про строки, у які проводиться атестування, приймає Голова Національної поліції України, керівники органів поліції стосовно осіб, які згідно із законом та іншими актами законодавства України призначаються на посади їх наказами.

5. Атестування проводиться атестаційними комісіями органів (закладів, установ) поліції, що створюються їх керівниками".

ІІ. Атестаційні комісії

"…2. У Національній поліції України створюються такі атестаційні комісії:


................
Перейти до повного тексту