ПОСТАНОВА
Іменем України
24 квітня 2019 року
м. Київ
справа №804/3355/16
адміністративне провадження №К/9901/2343/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стародуба О.П.,
суддів - Анцупової Т.О., Кравчука В.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.02.2017р. (суддя - Сидоренко Д.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2017р. (судді: Божко Л.А., Лукманова О.М., Дурасова Ю.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-маркет" до Депортаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України про скасування постанови,
в с т а н о в и в:
У червні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "АТБ-маркет" звернулось до суду з позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 26.04.2016р. № 116/16/1/10/26-83/2604/02/2 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, винесену відповідачем.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не є замовником та субʼєктом містобудування, а також не є власником нежитлового приміщення, а тому не може бути притягнутий до відповідальності за порушення у сфері містобудівної діяльності, оскільки на нього не розповсюджується дія відповідного законодавства.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.02.2017р., залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2017р. позовні вимоги задоволено.
Визнати протиправною та скасовано постанову відповідача від 26.04.2016р. № 116/16/1/10126-83/2604/0212 про накладання штрафу за правопорушення законодавства у сфері містобудівної діяльності.
З такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодилась Державна архітектурно-будівельна інспекція України, подала касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що згідно п.12 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівельних обʼєктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. № 461, експлуатація обʼєктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється. Крім того, Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві є територіальним органом, який утворений як структурний підрозділ апарату Держархбудінспекції без статусу юридичної особи, у звʼязку із чим не може виступати самостійним учасником адміністративного процесу.
Заслухавши суддю-доповідача по справі, перевіривши матеріали справи та касаційну скаргу, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Так відповідно до статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011р. № 553, визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, повʼязаної з будівництвом обʼєкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності.
Згідно положень частини 2 статті 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" субʼєктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
Згідно положень ч. 1 ст. 1 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" правопорушеннями у сфері містобудівної діяльності є протиправні діяння (дії чи бездіяльність) субʼєктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, державними стандартами і правилами.
Відповідно до абзацу 4 пункту 6 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" субʼєкти містобудування, які є замовниками будівництва обʼєктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядник одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за експлуатацію або використання обʼєктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність обʼєкта до експлуатації чи акті готовності обʼєкта до експлуатації обʼєктів III категорії складності - у розмірі девʼяноста мінімальних заробітних плат.
В ході розгляду справи по суті судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що відповідачем зареєстровано подану замовником будівництва - Товариством з обмеженою відповідальністю "АТБ-Інвест" декларацію про початок виконання будівельних робіт: "Реконструкція нежитлових приміщень" (літ. А) під магазин продовольчих та непродовольчих товарів з розвантажувальною рампою за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Андрія Малишка, 25/1" за № КВ 0831153090100 від 05.11.2015р.
01.12.2015р. між ТОВ АТБ-маркет та ТОВ АТБ-Інвест укладено договір оренди № 54-2015-Нм/т, відповідно до якого ТОВ АТБ-Інвест передало в тимчасове користування обʼєкт нерухомості, який розташований за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Андрія Малишка, 25/1.
Відповідачем 13.04.2016р. проведено позапланову перевірку на обʼєкті "Реконструкція нежитлових приміщень (Літ.А) під магазин продовольчих та непродовольчих товарів з розвантажувальною рампою за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Андрія Малишка, 25/1".