1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 квітня 2019 року

Київ

справа №820/3089/18

адміністративне провадження №К/9901/66517/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Гриціва М.І., судді Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Харківського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчинити певні дії за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Бартош Н.С., Мінаєвої О.М., Макаренко Я.М. від 07 листопада 2018 року,



В С Т А Н О В И В :



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог



У квітні 2018 року ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Харківського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, у якому просив:

- визнати протиправними дії (бездіяльність) Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо обчислення розміру та виплати йому пенсії за вислугу років з грошового забезпечення без урахування грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, які ОСОБА_2 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби;

- зобовʼязати Харківській обласний військовий комісаріат подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_2 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, з врахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації, одноразової грошової допомоги при звільненні;

- зобовʼязати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області після отримання від Харківського обласного військового комісаріату довідки про зазначені додаткові види грошового забезпечення, призначити та виплачувати позивачу пенсію за вислугу років в розмірі, який обчислений з грошового забезпечення, до складу якого включені грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога, які позивач отримав протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби з дати її призначення - 20 січня 2018 року;

- зобовʼязати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити виплату ОСОБА_2 недоплаченої частини основного розміру пенсії за вислугу років з дати її призначення.

В обґрунтування вказаних вимог позивач зазначав, що згадані вище суми додаткових видів грошового забезпечення, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.

Проте, Харківській обласний військовий комісаріат, як уповноважений структурний підрозділ Міністерства оборони України, не вказав у довідці, яка надана до Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області та на підставі якої розраховувався розмір пенсії, такі додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії, як грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексацію та одноразова грошова допомога при звільненні. В свою чергу Головне управління Пенсійного фонду України у Харківській області не включило до грошового забезпечення, з якого обчислений розмір пенсії позивача, грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року адміністративний позов задоволено частково, зобовʼязано Харківській обласний військовий комісаріат подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_2 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, з врахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації, одноразової грошової допомоги при звільненні; зобовʼязати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області після отримання від Харківського обласного військового комісаріату довідки про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_2 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, призначити та виплачувати ОСОБА_2 пенсію за вислугу років в розмірі, який обчислений з грошового забезпечення, до складу якого включені грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразова грошова допомога, які позивач отримав протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби з дати її призначення - 20 січня 2018 року; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що грошова допомога для оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація, одноразової грошової допомоги при звільненні, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія, а відтак вимоги про зобовʼязання відповідача провести виплату донарахованих сум пенсії після її перерахунку підлягають задоволенню з 20 січня 2018 року, а саме з моменту її призначення.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2018 року апеляційну скаргу Харківського обласного військового комісаріату задоволено, рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року скасовано, ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, апеляційний суд виходив з того, що грошова допомога для оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація, одноразової грошової допомоги при звільненні, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення, які відповідно до частини другої статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців. Серед переліку складових грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, наведених у частині третій статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" відсутні одноразові додаткові види грошового забезпечення, що виключає можливість їх врахування при призначенні пенсії.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2018 року як таку, що винесена з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права і залишити в силі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційна скарга подана 22 листопада 2018 року.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26 листопада 2018 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів: суддю-доповідача Берназюка Я.О., суддів Гриціва М.І. та Коваленко Н.В.

Ухвалою Верховного Суду від 10 грудня 2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2018 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Харківського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчинити певні дії.

Ухвалою Верховного Суду від 04 лютого 2019 року зупинено провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Харківського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчинити певні дії до винесення рішення Великою Палатою Верховного Суду по справі № 522/2738/17.

Ухвалою Верховного Суду від 24 квітня 2019 року поновлено провадження у справі за позовом ОСОБА_2 до Харківського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчинити певні дії.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач з 20 січня 2018 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію за вислугу років, відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Пенсія ОСОБА_2 обрахована на підставі довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії від 19 січня 2018 року № 46, що видана Харківським обласним військовим комісаріатом, до якої не були включені такі додаткові види грошового забезпечення як грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація, одноразова грошова допомога при звільненні.

15 березня 2018 року ОСОБА_2 звернувся до Харківського обласного військового комісаріату з заявою про направлення до Головного Управління Пенсійного Фонду України у Харківській області довідки встановленої форми про додаткові види грошового забезпечення, отримані ним, за останні 24 календарних місяці перед звільненням з військової служби з врахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби для здійснення відповідного перерахунку пенсії за вислугу років.

10 квітня 2018 року позивачем отримано відповідь від Харківського обласного військового комісаріату за від 23 березня 2018 року № ФХ-124959/747/ВСЗ, з якої вбачається, що складати та направляти до Головного Управління Пенсійного Фонду України у Харківській області нову довідку про додаткові види грошового забезпечення з врахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні Харківський обласний військовий комісаріат не має правових підстав, оскільки законодавством України не передбачено включення вказаних видів додаткового грошового забезпечення до грошового забезпечення, з якого має обчислюватися пенсія, оскільки ці виплати не носять постійний характер.

Також, 15 березня 2018 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного Фонду України в Харківській області із заявою про перерахунок призначеної пенсії за вислугу років з врахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби з вимогою провести відповідний перерахунок пенсії за вислугу років з дати її призначення.

Головним Управлінням Пенсійного Фонду України в Харківській області 10 квітня 2018 року позивачу надано відповідь № 9470-14/20, з якої вбачається, що законодавством України не передбачено включення вказаних видів додаткового грошового забезпечення до грошового забезпечення, з якого має обчислюватися пенсія, оскільки ці виплати не носять постійний характер.

Вважаючи, що його права, свободи та законні інтереси порушені, позивач звернулася до суду першої інстанції з адміністративним позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

У касаційній скарзі скаржник зазначає, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, суд дійшов до помилкового висновку, що грошова допомоги на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні з військової служби, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, не відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія. Зазначає, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення та відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.

Від Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області надійшов відзив на касаційну скаргу ОСОБА_2, у якому вказується на безпідставність вимог касаційної скарги та законність рішення суду апеляційної інстанції.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно зʼясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних

Зазначеним вимогам процесуального закону рішення суду апеляційної інстанції відповідає, а викладені у касаційній скарзі мотиви скаржника є неприйнятні з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:

1) посадовий оклад;

2) оклад за військовим званням;

3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;

4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.


................
Перейти до повного тексту