1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



25 квітня 2019 року

Київ

справа №804/985/15

адміністративне провадження №К/9901/19206/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Юрченко В.П., суддів - Васильєвої І.А., Пасічник С.С., розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу

Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "НЗ-інвест"

на постанову

Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2015 року (суддя В.В. Чорна)

та ухвалу

Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16 грудня 2015 року (колегія суддів у складі: С.В. Чабаненко, С.М. Іванов, А.В. Шлай)

у справі

804/985/15

за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "НЗ-інвест"

до

Новомосковської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

про

визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,


ВСТАНОВИВ:



Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "НЗ-інвест" (далі - ТОВ з ІІ "НЗ-інвест") звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Новомосковської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області форми "Р" № 0004561502 від 11 грудня 2014 року, яким збільшено грошове зобовʼязання з орендної плати за землю з юридичних осіб за січень - вересень 2014 року на загальну суму 32253,75 грн., в тому числі 25803,00 грн. - за основним платежем, 6450,75 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.

Позов мотивований тим, що орендодавець не мав права змінювати розмір річної орендної плати на підставі рішення Новомосковської міської ради № 855 від 09 липня 2013 року про запровадження нової нормативно-грошової оцінки по м. Новомосковську без укладання додаткових угод до договорів оренди, що призвело до збільшення розміру орендної плати. Крім того, вважає, що відповідач, як субʼєкт владних повноважень, який не є учасником договору, не може здійснювати свої владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін господарського договору.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2015 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16 грудня 2015 року, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що у звʼязку зі зміною розміру орендної плати за земельну ділянку згідно з підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України ТОВ з ІІ "НЗ-інвест" повинно самостійно розрахувати розмір орендних платежів на поточний рік з урахуванням вимог, встановлених чинним Податковим кодексом України, а також рішення Новомосковської міської ради №855 від 09 липня 2013 року. Відтак, оскаржуване податкове повідомлення-рішення "Р" №0004561502 від 11 грудня 2014 року прийнято відповідачем в підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений Податковим кодексом України.

Не погоджуючись з судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі, оскільки вважає, що судові рішення були ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що Новомосковською міською радою не виконано вимоги статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної у сфері господарської діяльності" та не оприлюднене рішення Новомосковською міською радою від 09 липня 2013 року №855 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Новомосковська" до 15 липня 2013 року у відповідних друкованих засобах масової інформації, у контролюючого органу були відсутні підстави для донарахування орендної плати з посиланням на зміну розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Водночас скаржник наголошує на тому, що посилання апеляційного суду на положення постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок оприлюднення в мережі Інтернет про діяльність органів виконавчої влади" від 04 січня 2002 року №3 при вирішенні даної адміністративної справи не є коректним, оскільки норми вказаної постанови не регулюють порядок оприлюднення та набрання законної сили регуляторними актами органів місцевого самоврядування. Спеціальним законом який регулює порядок розробки, прийняття та оприлюднення регуляторних актів є Закон України "Про засади державної регуляторної політики".

Відзив або заперечення на касаційну скаргу не надходили, що не перешкоджає її розгляду по суті.

З урахуванням відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, касаційний суд дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги в порядку письмового провадження відповідно до пункту 1 частини першої статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України.

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій та дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що підставі наказу № 708 від 14 листопада 2014 року посадовими особами контролюючим органом проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ з ІІ "НЗ-інвест" з питання повноти нарахування та сплати орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за січень-вересень 2014 року, за результатами якої складено акт №651/222/34560674 від 20 листопада 2014 року, яким встановлено порушення позивачем ст. 274.1, п. 287.1 ст.287, п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України в частині визначення мінімального річного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності для всіх категорій земель, крім земель сільськогосподарського призначення, на рівні трикратного розміру відповідного земельного податку, що призвело до заниження податкових зобовʼязань по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності за січень - вересень 2014 року в сумі 25803,00 грн.

На підставі висновків вказаного акту перевірки, відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення №0004561502 від 11 грудня 2014 року, яким збільшено позивачу грошове зобовʼязання з орендної плати за землю за січень-вересень 2014 року на 32253,75 грн., в тому числі: 25803,00 грн. - за основним платежем, та 6450,75 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.

Також, судами встановлено та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, на підставі рішення Новомосковської міської ради від 16 червня 2009 року №765 між Новомосковською міською радою, як орендодавцем, з одного боку, та ТОВ з ІІ "НЗ-інвест", як орендарем, з іншого боку, було укладено договір оренди земельної ділянки № 04:10:111:00017 від 24 лютого 2010 року.

Згідно умов зазначеного договору орендарю надано у користування земельну ділянку Дніпропетровської області, цільове використання - комерційне, нормативна грошова оцінка земельної ділянки в 2014 року становить 1676480,00грн.

Відповідно до пункту 9 договору Розмір річної орендної плати за користування землею встановлено у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі, та дорівнює розміру земельного податку.

Сума орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0.4000 га по вул. Сучкова, 38 у м. Новомосковську відповідно до договору становить 50294,40грн.

Рішенням Новомосковської міської ради №855 від 09 липня 2013 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Новомосковська" запроваджено нову нормативну грошову оцінку по місту Новомосковську, яка вводиться в дію з 01 січня 2014 року, та згідно з якою базова вартість одного кв.м земель міста становить 104,03 грн./кв.м.

Загальна сума орендної плати за 2014 рік повинна складати 84698,40 грн., в той же час розмір орендної плати за цей період платником визначено 50294,40 грн.

Отже, з огляду на самостійно задекларовані позивачем суми грошових зобовʼязань (з урахуванням поданої податкової декларації) розмір заниження орендної плати за землю за вказані земельні ділянки за січень-вересень 2014 року склав 25803,00 грн.

Зі змісту Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" вбачається, що користування землею в Україні є платним. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

Граничний розмір орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності встановлено Законом України "Про оренду землі" та є обовʼязковим при укладанні відповідних договорів.

Відповідно до частини першої статті 21 цього ж Закону орендна плата - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Підставою нарахування земельного податку відповідно до статті 13 Закону України "Про плату за землю" є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності,- договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з пунктом 8 частини 1 статті 14 Закону України "Про систему оподаткування", до загальнодержавних платежів належать такі податки і збори (обовʼязкові платежі), як плата за землю (земельний податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності).


................
Перейти до повного тексту