ПОСТАНОВА
Іменем України
24 квітня 2019 року
м.Київ
справа №803/815/17
адміністративне провадження №К/9901/2544/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стародуба О.П.,
суддів - Анцупової Т.О., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку спрощеного провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Яровиця-Буд" на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 28.11.2017р. (судді: Сеник Р.П., Хобор Р.Б., Попко Я.С.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Яровиця-Буд" до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення, визнання дій протиправними,
в с т а н о в и в :
У липні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Яровиця-Буд" звернулось до суду з позовом, в якому, з урахуванням заяви від 12.07.2017р. про збільшення позовних вимог, просило визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 27.06.2017р. №56 "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15.02.2017р. №459-53-17(м) на обʼєкт "Реконструкція будівлі котельні Л-2 під багатоквартирний житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями в м. Луцьк, вул. Франка, 53 Волинської області".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при отриманні містобудівних умов та обмежень №459-53-17(м) на обʼєкт "Реконструкція будівлі котельні Л-2 під багатоквартирний житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями в м. Луцьк, вул. Франка, 53 Волинської області" надано усі необхідні документи, наміри забудови земельної ділянки відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. Позивач зазначає, що Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради правомірно видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 15.02.2017р.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 03.08.2017р. позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення відповідача від 27.06.2017р. №56 "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15.02.2017 №459-53-17(м) на обʼєкт "Реконструкція будівлі котельні Л-2 під багатоквартирний житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями в м. Луцьк, вул. Франка, 53 Волинської області".
Визнано протиправними дії відповідача щодо проведення позапланової перевірки та складання акта перевірки дотримання вимог дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів та правил від 27.06.2017р. щодо видачі Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15.02.2017р. №459-53-17(м) на обʼєкт "Реконструкція будівлі котельні Л-2 під багатоквартирний житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями в м. Луцьк, вул. Франка, 53 Волинської області".
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017р. скасовано рішення суду першої інстанції та прийнято нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовлено.
З таким рішенням суду апеляційної інстанції не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій посилається на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що у відповідача не було визначених законодавством підстав для прийняття спірного рішення, а наміри забудови належної позивачу земельної ділянки відповідають містобудівній документації на місцевому рівні. Крім того, відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення порушено права позивача, який здійснює будівництво згідно виданих Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15.02.2017р. №459-53-17(м).
В відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення апеляційного суду - без змін.
Заслухавши суддю-доповідача по справі, перевіривши матеріали справи та касаційну скаргу, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
В ході розгляду справи по суті судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивачем 04.10.2013р. на підставі договору купівлі продажу придбано у ПП "Імпалс" обʼєкт нерухомого майна - будівлю котельні /літера Л-2/ загальною площею 428,00 кв.м., розташовану за адресою: м. Луцьк, вул. Франка, 53, (а.с.9-10)
08.07.2015 року між позивачем та Луцькою міською радою укладено договір оренди землі, до якого в подальшому додатковими угодами внесено зміни, предметом якого є платне строкове користування земельною ділянкою, яка знаходиться за адресою: м. Луцьк, вул. Франка, 53, кадастровий номер 0710100000:11:013:0048, площею 1,4154га.
Позивач з метою здійснення забудови даної земельної ділянки звернувся до Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради з заявою про видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: м. Луцьк, вул. Франка, 53, на обʼєкт будівництва Реконструкція будівлі котельні Л-2 під багатоквартирний житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями.
15.02.2017р. Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради видано позивачу містобудівні умови та обмеження №459-53-17(м) забудови земельної ділянки за адресою: м. Луцьк, вул. Франка, 53, на обʼєкт будівництва Реконструкція будівлі котельні Л-2 під багатоквартирний житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями. (а.с.31-33)
За заявою позивача 11.05.2017р. відділом Державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт за №083171311135. (а.с.38-41)
27.06.2017р. за результатами документальної перевірки, проведеної 09.06.2017р., на підставі наказів Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 12.06.2017р. №895, від 23.06.2017р. №1004, направлень від 26.06.2017р. №43, від 13.06.2017р. №37 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування відповідача Боговідом В.П. проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради.
27.06.2017р. головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування відповідача Боговідом В.П. складено акт, згідно якого Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради при видачі позивачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №459-53-17(м) порушено пункти 1.2, 2.2, 3.7 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011р. №109, п. 8 ч. 1 ст. 1, п. 2 ст. 5, ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", п. 4.11. ДБН 360-92** "Планування і забудова міський і сільських поселень". (а.с.81-82)
Актом позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради встановлено, що:
- позивачу за одним і тим самим номером видано пʼять містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на різні обʼєкти будівництва;
- для отримання містобудівних умов та обмежень топографо-геодезична підоснова була надана замовником в масштабі 1:500, а не 1:1200, як передбачено Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011р. №109, відсутня кадастрова довідка з містобудівного кадастру та містобудівний розрахунок, термін визначення якого зазначено в пункті 1.2 вказаного Порядку №109;
- в проектній пропозиції замовника відсутня інформація, яка вказує на повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкції будівлі "Цеху", на частині території якої запроектовано обʼєкт будівництва згідно з схемою генплану та Детального плану;
- в пункті 5 частини "Загальні дані" Містобудівних умов та обмежень вказано орендарем земельної ділянки ТзОВ "Імпекс-Плюс", при цьому не зазначено додаткових угод №1 від 10.08.2016 та №2 від 01.12.2016 до договору оренди земельної ділянки, не зазначено інформацію про інформаційну довідку від 12.08.2016 №65730201 та витяг з Державного реєстру речових прав та нерухоме майно, згідно яких орендарем земельної ділянки є позивач;
- назву пункту 10 частини "Загальні дані" "Основні техніко-економічні показники обʼєкта будівництва" змінено на "Основні техніко-економічні показники обʼєкта реконструкції", що не відповідає додатку до Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011р. №109;
- в частині "Містобудівні умови та обмеження" некоректно зазначені обмеження в пунктах 2, 3, 4, 7, 8, що унеможливлює встановити планувальні та архітектурні вимоги до проектування і будівництва щодо щільності забудови земельної ділянки, інші вимоги до обʼєктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією; також в пункті 5 частини "Містобудівні умови та обмеження" обʼєктом нагляду зазначено, що планувальні обмеження відсутні, хоча згідно схеми планувальних обмежень плану зонування м. Луцьк дана земельна ділянка частково знаходиться в санітарно-захисній зоні виробничих обʼєктів І-ІІІ класів шкідливості.
27.06.2017р. головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування відповідача Боговідом В.П. прийнято рішення №56, яким скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15.02.2017р. №459-53-17(м) на "Реконструкція будівлі котельні Л-2 під багатоквартирний житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями в м. Луцьк, вул. Франка, 53 Волинської області".(а.с.42)
Вважаючи дії відповідача протиправними позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що у ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент видачі містобудівних умов та обмежень) та п. 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011р. №109 єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Судом першої інстанції встановлено, що Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради перевірено відповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні та у відповідності до законодавства видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 15.02.2017р. №459-53-17 (м).