ПОСТАНОВА
Іменем України
25 квітня 2019 року
Київ
справа №815/1599/17
адміністративне провадження №К/9901/17823/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стрелець Т.Г.,
суддів: Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 815/1599/17
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Нива" до Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України, Територіального сервісного центру №5150 Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України про визнання нечинним рішення, зобовʼязання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 02 червня 2017 року (прийняту у складі: головуючого судді - Свиди Л. І.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2017 року (постановлену у складі колегії суддів: судді-доповідача - Димерлія О.О., суддів: Єщенка О.В., А.В. Бойка),
у с т а н о в и в :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Нива" звернулося до суду з адміністративним позовом до Територіального сервісного центру №5150 Регіонального сервісного центру в Одеській області МВС України про визнання нечинним рішення Територіального сервісного центру №5150 Регіонального сервісного центру в Одеській області МВС України №31/15/5150-Н про відмову у перереєстрації транспортних засобів Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4 та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3, зобовʼязання провести перереєстрацію і зареєструвати за позивачем транспортні засоби Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4 та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3.
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Агрофірмою "Нива" до сервісного центру МВС України надані всі передбачені законодавством документи для перереєстрації транспортних засобів в звʼязку із реорганізацією юридичної особи, однак відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації, що змусило позивача звернутись до суду за захистом порушених прав, зокрема, для зобовʼязання відповідача здійснити дії з реєстрації за Агрофірмою "Нива" транспортних засобів.
3. Протокольною ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27.04.2017 залучено до участі у справі в якості другого відповідача Регіональний сервісний центр в Одеській області МВС України.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
4. 02 червня 2017 року Одеський окружний адміністративний суд вирішив:
Адміністративний позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Нива" до Територіального сервісного центру №5150 Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України, Регіонального сервісного центру в Одеській області МВС України про визнання нечинним рішення Територіального сервісного центру №5150 Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України №31/15/5150-Н про відмову у перереєстрації транспортних засобів Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4 та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3, зобовʼязання провести перереєстрацію і зареєструвати за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Нива" транспортні засоби Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4 та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3 - задовольнити.
Визнати протиправним рішення Територіального сервісного центру №5150 Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України №31/15/5150-Н про відмову у перереєстрації транспортних засобів Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4 та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3.
Зобовʼязати Регіональний сервісний центр в Одеській області МВС України здійснити перереєстрацію та зареєструвати за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Нива" транспортні засоби Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4 та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3.
Стягнути з Регіонального сервісного центру в Одеській області МВС України за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Нива" (код ЄДРПОУ 03767742) судовий збір у розмірі 3200 грн.
5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що у сервісного центру МВС України відсутні будь-які підстави для відмови у здійсненні перереєстрації вищезазначених транспортних засобів, які належать позивачу.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
6. 12 жовтня 2017 року Одеський апеляційний адміністративний суд вирішив:
Апеляційну скаргу Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України - залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 02 червня 2017 по справі за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Нива" до Територіального сервісного центру №5150 Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України, Регіонального сервісного центру в Одеській області МВС України про визнання нечинним рішення, зобовʼязання вчинити певні дії - без змін.
7. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду не вбачається.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
8. 03 листопада 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України.
9. У касаційній скарзі скаржник просить постанову Одеського окружного адміністративного суду від 02 червня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2017 року скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
10. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12 грудня 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 02 червня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2017 року.
11. 07 лютого 2018 року вказана касаційна скарга Регіонального сервісного центру в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України надійшла до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах.
12. Заперечення на касаційну скаргу до суду не надходили.
II. АРГУМЕНТИ СТОРІН
А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (відповідача у справі)
13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню. Скаржник зазначає, що позивачем не було надано всіх передбачених чинним законодавством документів, а тому відповідач правомірно відмовив у перереєстрації транспортних засобів Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4 та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3.
Крім того, на обґрунтування доводів касаційної скарги скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій втрутилися у дискреційні повноваження відповідача.
IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
14. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до оригіналів технічних паспортів на транспортні засоби Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4 та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3, копії яких містяться в матеріалах справи (а.с. 12, 33, 78-79), зазначені автомобілі були зареєстровані за КСП "Нива" з моменту їх випуску та їх перереєстрація не здійснювалася.
Загальними зборами членів КСП "Нива" було прийнято рішення про перереєстрацію зазначеного підприємства в багатофункціональний сільськогосподарський кооператив "Нива", який є правонаступником реорганізованого підприємства, що підтверджується випискою з протоколу №2 загальних зборів КСП "Нива" від 15 квітня 1998 року (а.с.14-15).
Багатофункціональний сільськогосподарський кооператив "Нива" був належним чином зареєстрований як субʼєкт підприємницької діяльності - юридична особа, що підтверджується відповідним Свідоцтвом, виданим 17.04.1998 року (а.с.16).
В подальшому, на базі майна багатофункціонального сільськогосподарського кооперативу "Нива" 24 лютого 2000 року, шляхом реорганізації, створене Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю агрофірма "Нива", що підтверджується протоколом №1 Установчих зборів учасників Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю агрофірма "Нива" (а.с.18-19) та здійснена реєстрація зазначеного підприємства, що підтверджується відповідним Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи Серії А00 №276355 (а.с.22).
Відповідно до п. 1.1 Статуту Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю агрофірма "Нива", зазначене підприємство створене шляхом обʼєднання грошей та підприємницької діяльності учасників в процесі реорганізації Багатофункціонального сільськогосподарського кооперативу "Нива" і з моменту виключення його із державного реєстру, СТОВ Агрофірма "Нива" є правонаступником по всім майновим правам та зобовʼязанням реорганізованого кооперативу (а.с.20-21).
Наказом директора Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю агрофірма "Нива" №2/11 від 07.12.2016 року, в звʼязку із закінченням процесу реорганізації позивача, доручено ОСОБА_4 перереєструвати та поставити на реєстраційних облік транспортні засоби Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4, та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3, які перебувають на балансі позивача (а.с.24).
Підтвердженням перебування на балансі позивача вищезазначених транспортних засобів з 2000 року є надана довідка за підписом директора СТОВ Агрофірма "Нива" та Оборотно-сальдова відомість по рахунку 105 (а.с.76-77).
Під час пожежі, яка сталася 18 грудня 2016 року, було знищено, в тому числі, архів СТОВ Агрофірма "Нива", а тому не можливо надати акти приймання-передачі вищезазначених транспортних засобів з КСП "Нива" до кооперативу "Нива" та з кооперативу "Нива" до СТОВ Агрофірма "Нива". Акт про пожежу та акт інвентаризації майна долучено до матеріалів справи (а.с.80-81). У звʼязку з цим позивачем були відновлені зазначені акти (а.с.10-11, 31-32).
За заявами позивача, Одеським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України проведені дослідження транспортних засобів Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4, ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3, за результатами яких складені висновки № 16/5150/669 від 08.12.2016 року та № 16/5150/670 від 08.12.2016 року, які підтвердили відсутність змін в номерах двигунів, шасі, ідентифікаторах зазначених транспортних засобів (а.с.29, 34). Також позивачем були сплачені відповідні платежі за перереєстрацію транспортних засобів, що підтверджується квитанціями (а.с.20, 25).
Позивач звернувся до Територіального сервісного центру №5150 Регіонального сервісного центру в Одеській області МВС України із заявою щодо перереєстрації транспортних засобів Камаз 5320, номерний знак НОМЕР_1, шасі НОМЕР_4 та ВАЗ 2121, номерний знак НОМЕР_2, шасі НОМЕР_3 на підставі зміни власника, однак рішенням Територіального сервісного центру №5150 Регіонального сервісного центру в Одеській області МВС України №31/15/5150-Н від 24.01.2017 року позивачу відмовлено у перереєстрації зазначених транспортних засобів з тієї підстави, що позивачем не надано необхідних документів, зокрема, документів про існування та реєстрацію у державних органах юридичних осіб Колективного сільськогосподарського підприємства "Нива", Багатофункціонального сільськогосподарського кооперативу "Нива" (а.с.9).
IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
15.1. Частина 2 статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.