ПОСТАНОВА
Іменем України
25 квітня 2019 року
Київ
справа №813/32/16
адміністративне провадження №К/9901/12016/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,
суддів - Бевзенка В.М.,
Шарапи В.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України
на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2016 року (головуючий суддя - Хома О.П., судді - Кравців О.Р., Кузан Р.І.)
та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2016 року (головуючий суддя - Глушко І.В., судді - Гуляк В.В., Макарик В.Я.)
у справі № 813/32/16
за позовом ОСОБА_3
до Головного управління Міністерства внутрішніх справ у Львівській області, Міністерства внутрішніх справ України, Львівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру,
про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, -
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.
Короткий зміст позовних вимог.
1. В січні 2016 року ОСОБА_3 (далі - позивач, ОСОБА_3.) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Міністерства внутрішніх справ у Львівській області (далі - відповідач 1, ГУМВС України у Львівській області), Міністерства внутрішніх справ України (далі - відповідач 2, скаржник, МВС України), Львівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру (далі - відповідач 3, Львівський НДЕКЦ), в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просила:
1.1. визнати протиправним та скасувати наказ ГУ МВС України у Львівській області №850 о/с від 06.11.2015 року в частині звільнення ОСОБА_3;
1.2. зобовʼязати ГУ МВС у Львівській області виплатити позивачу середній заробіток за час вимушеного прогулу.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.
2. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2016 року, адміністративний позов ОСОБА_3 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ у Львівській області, Міністерства внутрішніх справ України, Львівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, задоволено частково:
2.1. Визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Міністерства внутрішніх справ у Львівській області від 06.11.2015 №850 о/с в частині звільнення ОСОБА_3, старшого експерта сектору №1 відділу техніко-криміналістичного забезпечення органів внутрішніх справ науково-дослідного експертно-криміналістичного центру при ГУМВС з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил України за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів).
2.2. Поновлено ОСОБА_3, старшого експерта сектору №1 відділу техніко-криміналістичного забезпечення органів внутрішніх справ науково-дослідного експертно-криміналістичного центру при ГУМВС, в органах внутрішніх справ з 07 листопада 2015 року.
2.3. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. Суди попередніх інстанцій, виходили з того, що ОСОБА_3 належить до соціально захищеної категорії працівників, на яку в силу прямих норм Конституції України та КЗпП України поширюються гарантії щодо заборони їх звільнення без обовʼязкового працевлаштування. Саме норми Конституції України та КЗпП України і були застосовані судом при вирішенні даного спору, оскільки Законом № 580-VIII не забезпечено дотримання гарантій права на працю такої категорії працівників органів внутрішніх справ.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень).
4. 12 жовтня 2016 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Міністерства внутрішніх справ України на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 16 травня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2016 року, в якій скаржник просить скасувати зазначені рішення судів та постановити нове, яким в задоволенні позову відмовити повністю.
5. В обґрунтування поданої касаційної скарги Міністерство внутрішніх справ України вказує на те, що Національна поліція не є правонаступником органів внутрішніх справ, тому позивача було правомірно звільнено з органів внутрішніх справ, оскільки їх штати ліквідовувалися. Крім того, скаржник вказує, що перебування позивача у відпустці для догляду за дитиною не перешкоджає її звільненню зі служби органів внутрішніх справ, у відповідності до п. 11 Розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про Національну поліцію".
6. Позивачем відзиву чи заперечень на подану касаційну скаргу не подано, що не перешкоджає її розгляду по суті.
7. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 21 листопада 2016 року за даною касаційною скаргою відкрито касаційне провадження.
8. Ухвалою Верховного Суду від 24 квітня 2019 року касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України прийнято до провадження та призначено до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.
9. ОСОБА_3 проходила службу на посаді старшого експерта сектору № 1 відділу техніко-криміналістичного забезпечення органів внутрішніх справ науково-дослідного експертно-криміналістичного центру при ГУМВС України у Львівській області на яку була призначена у відповідності до наказу ГУМВС України у Львівській області № 465 о/с від 01.07.15.
10. ОСОБА_3 є одинокою матірʼю, яка самостійно виховує доньку ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1
11. Відповідно до наказу ГУМВС України у Львівській області № 78 о/с-в від 14.07.15р. ОСОБА_3 перебувала у додатковій відпустці для догляду за дитиною без збереження заробітної плати з 16.07.15 по 16.01.16.
12. На виконання телеграми МВС України від 03.09.2015 року №32175/Тх особовий склад науково-дослідного експертно-криміналістичного центру ГУМВС України у Львівській області було ознайомлено під підпис з текстом цієї телеграми та п. 8 Прикінцевих положень Закону України "Про Національну поліцію" та ст. 49-2 КЗпП України.
13. Наказом Головного управління МВС України у Львівській області від 24.09.2015 №55 "Про організаційно-штатні зміни", відділ техніко-криміналістичного забезпечення науково-дослідного експертно-криміналістичного центру ГУМВС України у Львівській області реорганізований, а штат переданий до підрозділів Головного управління МВС України у Львівській області.
14. Наказом Головного управління МВС України у Львівській області від 06.11.15 р. №850 о/с "По особовому складу" капітана міліції ОСОБА_3 - старшого експерта сектору № 1 відділу техніко-криміналістичного забезпечення органів внутрішніх справ науково-дослідного експертно-криміналістичного центру при ГУМВС України у Львівській області з 06.11.15р. звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил України з постановкою на військовий облік за ст. 64 п. "г" (за скороченням штатів).
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
15. Частина 2 статті 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Частина 6 статті 43 Конституції України: Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
17. Пункт 1 Розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 № 580-VIII (далі - Закон № 580-VIII): Цей Закон набирає чинності через три місяці з дня, наступного за днем його опублікування, крім:
1) пунктів 1, 2, 3, 7-13, 15, 17-18 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону, які набирають чинності з дня, наступного за днем його опублікування;
2) частини сьомої статті 15 та частини пʼятої статті 21 цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2017 року.
18. Пункт 8 Розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 580-VIII: З дня опублікування цього Закону всі працівники міліції (особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), а також інші працівники Міністерства внутрішніх справ України, його територіальних органів, закладів та установ вважаються такими, що попереджені у визначеному порядку про можливе майбутнє звільнення через скорочення штатів.
19. Пункт 9 Розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 580-VIII: Працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції.
Посади, що пропонуються особам, зазначеним у цьому пункті, можуть бути рівнозначними, вищими або нижчими щодо посад, які ці особи обіймали під час проходження служби в міліції.
20. Пункт 10 Розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 580-VIII:Працівники міліції, які відмовилися від проходження служби в поліції та/або не прийняті на службу до поліції в тримісячний термін з моменту попередження про наступне вивільнення, звільняються зі служби в органах внутрішніх справ через скорочення штатів.
Указані в цьому пункті особи можуть бути звільнені зі служби в органах внутрішніх справ до настання зазначеного в цьому пункті терміну на підставах, визначених Положенням про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ.
21. Пункт 11 Розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 580-VIII: Перебування працівників міліції на лікарняному чи у відпустці не є перешкодою для їх звільнення зі служби в органах внутрішніх справ відповідно до "Прикінцевих та перехідних положень" цього Закону.
22. Пункт 4 Розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 580-VIII:До приведення законодавства України у відповідність із цим Законом акти законодавства застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
23. Підпункт "г" пункту 64 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затверджене постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29.07.1991 № 114 (далі - Положення № 114): Особи середнього, старшого і вищого начальницького складу звільняються зі служби в запас (з постановкою на військовий облік): через скорочення штатів - при відсутності можливості подальшого використання на службі;
24. Пункт 17 Положення № 114: Вагітні жінки і матері з числа осіб рядового і начальницького складу користуються всіма правами і пільгами, встановленими законодавством.