1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



24 квітня 2019 року

Київ

справа №607/6389/17

адміністративне провадження №К/9901/43887/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 12 червня 2017 року (головуючий суддя Грицак Р.М.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2017 року (головуючий суддя Большакова О.О., судді: Глушко І.В., Макарик В.Я.) у справі №607/6389/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного Управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчинити дії, -



ВСТАНОВИВ:



У травні 2017 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного Фонду України в Тернопільській області (надалі також - відповідач, Головне УПФ), в якому просив:



визнати протиправними дії Головного УПФ щодо не включення до розрахунку пенсії виплат, зазначених у Довідці про додаткові види грошового забезпечення та премії в 2014р. - 2016р. від 13 квітня 2017 року №26/235, яка видана управлінням Державної служби України з питань надзвичайних ситуацій у Тернопільській області;



зобовʼязати Головне УПФ провести перерахунок пенсії з 26 квітня 2017 року з урахуванням Довідки про додаткові види грошового забезпечення №26/235 від 13 квітня 2017 року, з яких було сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, з врахування проведених виплат.



Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю не включення Головним УПФ при нарахуванні пенсії позивачу додаткових видів грошового забезпечення, таких як матеріальна допомога на оздоровлення та соціально-побутові потреби, премії, суми індексації заробітної плати, одноразова допомога при звільненні, хоча позивач отримував їх перед звільненням та з них утримувався єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування.



Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 12 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2017 року, позов задоволено. Визнано протиправними дії Головного УПФ щодо не включення до розрахунку пенсії, виплат суми матеріальної допомоги на оздоровлення та соціально-побутові потреби, премії, сум індексації заробітної плати, одноразової допомоги при звільненні, з яких справлялись страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування при проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1. Зобовʼязано Головне УПФ провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з 26 квітня 2017 року з включенням сум матеріальної допомоги на оздоровлення та соціально-побутові потреби, сум премій, сум індексації заробітної плати, суми одноразової допомоги при звільненні згідно довідки про додаткові види грошового забезпечення №26/235 від 13 квітня 2017 року, з яких було сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, з врахуванням виплачених сум.



Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному УПФ та отримує пенсію за вислугу років, призначену йому на підставі Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ).



Згідно Довідки №26/235 про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії, виданої 13 квітня 2017 року Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області вбачається, що в період з вересня 2014 року по серпень 2016 року ОСОБА_1, який працював на посаді начальника навчального пункту АРЗ СП У ДСНС України у Тернопільські області були нараховані та виплачені: матеріальна допомога на оздоровлення в розмірі 10711,25 грн., одноразові премії в розмірі 900,00 грн., індексація заробітної плати в розмірі 9400,22 грн., вихідна допомога в розмірі 88264,77 грн.



При призначенні пенсії відповідачем не були включені вказані суми до складу грошового забезпечення, з якого призначалася пенсія.



26 квітня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Головного УПФ з заявою про перерахунок пенсії з врахуванням суми матеріальної допомоги на оздоровлення, індексації заробітної плати, одноразових премій, одноразової грошової допомоги при звільненні до складу грошового забезпечення на підставі довідки №26/235 про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії, виданої 13 квітня 2017 року Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області.



Головне УПФ відмовило в перерахунку пенсії, мотивуючи свою відмову тим, що допомога на оздоровлення, матеріальна допомога, грошові винагороди та суми індексації не включаються до грошового забезпечення при обчисленні пенсії.



Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що матеріальна допомога на оздоровлення та соціально-побутові потреби, премії, індексація заробітної плати, одноразова допомога при звільненні є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення, які відповідно до частини другої статті 9 Закону № 2011-ХІІ відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, а тому мають бути враховані при обчисленні пенсії.



Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Головне УПФ подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить постанову суду першої інстанції та ухвалу апеляційного суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.



Касаційна скарга обґрунтована тим, що у постанові Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" наведено вичерпний перелік складових грошового забезпечення, з яких обчислюється пенсія, серед яких відсутні ті складові, які позивач просить врахувати для обчислення пенсії. Тому на думку відповідача, підстави для задоволення позову відсутні.



Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права і дотримання ними норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.



Частиною першою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-ХІІ) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.



Згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.



Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:

1) посадовий оклад;

2) оклад за військовим званням;

3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;

4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.



Частиною першою статті 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-ХІІ.



Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.



Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (далі - КМУ).



Відповідно до пункту 7 постанови КМУ від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.



Таким чином, Закон № 2262-ХІІ, який визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, зокрема осіб, звільнених з військової служби, та має на меті реалізацію цими особами, конституційного права на державне пенсійне забезпечення і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України, передбачає включення до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, лише щомісячні основні види грошового забезпечення, до яких належать: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.



Тобто при обчисленні пенсії не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.



Факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного статтею 43 Закону № 2262-ХІІ, який є вичерпним.


................
Перейти до повного тексту