ПОСТАНОВА
Іменем України
24 квітня 2019 року
Київ
справа №725/3337/15-а
касаційне провадження №К/9901/14730/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шипуліної Т.М.,
суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.02.2016 (Головуючий суддя: Совгира Д.І., судді: Білоус О.В., Курко О.П.) у справі №725/3337/15-а за позовом ОСОБА_1 до Чернівецької митниці ДФС про скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
У червні 2015 року ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до Чернівецької митниці ДФС, в якому просив визнати незаконною та скасувати постанову Чернівецької митниці ДФС в справі про порушення митних правил №0534/40802/15 від 22.05.2015, якою позивача визнано винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувана постанова прийнята після закінчення строків накладення адміністративного стягнення; митним органом не повно зʼясовано обставини справи, а також не доведено належними та допустимими доказами наявності у діях позивача складу інкримінованого адмінправопорушення.
Постановою Першотравневого районного суду м. Чернівці від 23.07.2015 адміністративний позов задоволено.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.02.2016 постанову Першотравневого районного суду м. Чернівці від 23.07.2015 скасовано та ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову.
Судами у межах спірних правовідносин встановлено, що 25.12.2014 на адресу Чернівецької митниці ДФС з прокуратури Чернівецької області надійшли копії матеріалів досудового розслідування кримінального провадження №12014260000000532 від 24.06.2014 за частиною 2 статті 364 Кримінального кодексу України щодо службових осіб Чернівецької митниці Міндоходів, в яких повідомлялось, що громадяни України, протягом січня - квітня 2014 року з митного ліцензійного складу фірми "SC VASTIMPEX SRL" (Республіка Румунія) здійснювали переміщення товарів без належного митного оформлення шляхом його подрібнення до сумарної фактурної вартості, що не перевищує еквівалент 500 євро та сумарної ваги, що не перевищує 50 кг на одну людину. За результатами вивчення матеріалів, відповідач дійшов висновку, що гр. ОСОБА_1 протягом 7 - 8 квітня 2014 року з Республіки Румунія ввозив на митну територію України товар, який з метою ухилення від сплати митних платежів подрібнював на партії до неоподаткованого розміру на певну кількість осіб. За фактом події, посадовою особою митного органу складено протокол №0534/40802/15. За результатами розгляду справи про порушення митних правил, посадовою особою митного органу винесено постанову №0534/40802/15 від 22.05.2015, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України, у звʼязку з чим накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу розміром 300 відсотків несплаченої суми митних платежів, що складає 1 399 009,44 грн. (466 336,48 грн.*300%).
Ухвалюючи рішення про задоволення адміністративного позову, суд першої інстанції, виходив з того, що позивача притягнуто до відповідальності поза межами встановленого частиною першою статті 467 Митного кодексу України строку, а саме після закінчення шести місяців з дня вчинення правопорушення. Також суд вказав на те, що вина позивача у вчинені порушення митних правил відповідачем не доведена.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та приймаючи нове про відмову у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що висновки митного орган про наявність у діях позивача складу правопорушення, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України ґрунтуються на повному, всебічному та обʼєктивному зʼясуванні обставин справи. Обставини події, яка лягала в основу висновку про наявність у діях позивача складу адмінправопорушення, ОСОБА_1 підтвердив у ході проведеного митницею опитування та у судовому засіданні. Окремо суд апеляційною інстанції вказав на помилковість висновків суду першої інстанції про притягнення позивача до відповідальності поза межами строків, з огляду на те, що вчинене позивачем правопорушення класифікується, як триваюче, а отже строк притягнення до відповідальності починається із дня виявлення цього правопорушення, а не з дня його вчинення.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, у якій просив Верховний Суд скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції про задоволення позову. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судом апеляційної інстанції не повно зʼясовані фактичні обставини справи, що призвело до помилкових висновків про наявність у діях позивача складу правопорушення, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України. Скаржник зазначає, що судом не співставлено дані зазначені у митних документах щодо фактичної кількості, вартості та ваги задекларованого товару з технічними можливостями транспортного засобу, яким здійснювалось таке переміщення товарів через митний кордон України та людськими ресурсами.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Згідно частини першої статті 458 Митного кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, предʼявлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Частиною першою статті 486 Митного кодексу України, у наведеній вище редакції, передбачено, що завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та обʼєктивне зʼясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Згідно статті 489 Митного кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобовʼязана зʼясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що помʼякшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також зʼясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Судом апеляційної інстанції у межах спірних правовідносин встановлено, що 25.12.2014 в Чернівецьку митницю ДФС України з прокуратури Чернівецької області надійшли копії матеріалів досудового кримінального провадження №12014260000000532 від 24.06.14 за частиною 2 статті 364 Кримінального кодексу України щодо проведення перевірки та вирішення питання про наявність, зокрема, в діях гр. ОСОБА_1, ознак порушень митних правил, передбачених Митним кодексом України.
Розслідуванням кримінального провадження встановлено, що громадяни України, які проживають в Глибоцькому районі Чернівецької області в наближених населених пунктах до державного кордону України, протягом січня-квітня 2014 року з митного ліцензійного складу фірми "SC VASTIMPEX SRL" (Республіка Румунія), проводили переміщення різноманітного товару без митного оформлення, шляхом його "подрібнення" до сумарної фактурної вартості, що не перевищує еквівалент 500 євро та сумарної ваги, що не перевищує 50 кг. Таким чином протиправні дії даних осіб були спрямовані на ухилення від сплати митних платежів.
В ході розгляду справи судом апеляційної інстанції встановлено, що з митного ліцензійного складу фірми "SC VASTIMPEX SRL" (Sat Domesti, RO 727210) Республіка Румунія на адресу ОСОБА_1 (с. Тереблече, Глибоцький район, Чернівецька область, Україна) протягом січня 2014 переміщувалися товари в загальній кількості 9 поставок. Відповідно до митних декларацій та товаросупровідних документів компетентних органів Республіки Румунія, вʼїхали на митну територію України на різних транспортних засобах, а саме:
- 07 квітня 2014 згідно інвойсу 357101-2/07.04.2014, СМК, б/н від 07.04.2014, експортної декларації 14ROIS2700E0051969 від 07.04.2014 з митного ліцензійного складу фірми "SC VASTIMPEX SRL" (Sat Dornesti, RO 727210) на адресу ОСОБА_1 транспортним засобом р.н.з НОМЕР_1 відправлено товар загальною вагою брутто 1128 кг, нетто - 1126 кг на загальну вартість 5486,55 доларів США та відповідно до відміток митниці "Сірет" (Республіка Румунія) - 08.04.2014 даний товар виїхав за межі митної території Румунії. Згідно даних АСМО "Інспектор-2006" транспортний засіб р.н.з НОМЕР_1 08.04.2014 року вʼїхав на митну територію України через МАПП "Порубне - Сірет" по "червоному коридору", в якому слідувало 8 осіб, під керуванням ОСОБА_1 (паспорт НОМЕР_2).
- 08 квітня 2014 згідно інвойсу 357101-3/07.04.2014, СМК, б/н від 07.04.2014, експортної декларації 14ROIS2700E0051977 від 08.04.2014 з митного ліцензійного складу фірми "SC VASTIMPEX SRL" (Sat Domesti, RO 727210) на адресу ОСОБА_1 транспортним засобом р.н.з НОМЕР_3 відправлено товар загальною вагою брутто 1039 кг, нетто - 1036 кг на загальну вартість 6085,38 доларів США та відповідно до відміток митниці "Сірет" (Республіка Румунія) - 08.04.2014 даний товар виїхав за межі митної території Румунії. Згідно даних АСМО "Інспектор-2006" транспортний засіб р.н.з НОМЕР_3 08.04.2014 року вʼїхав на митну територію України через МАПП "Порубне - Сірет" по "червоному коридору", в якому слідувало 9 осіб, під керуванням ОСОБА_2.
- 08 квітня 2014 згідно інвойсу 357101-4/07.04.2014, CMR, б/н від 07.04.2014, експортної декларації 14ROIS2700E0051993 від 08.04.2014 року з митного, ліцензійного складу фірми "SC VASTIMPEX SRL" (Sat Dornesti, RO 727210) на адресу ОСОБА_1 транспортним засобом р.н.з НОМЕР_4 відправлено товар загальною вагою брутто 1504 кг, нетто - 1502 кг на загальну вартість 7315,41 доларів США та відповідно до відміток митниці "Сірет" (Республіка Румунія) - 08.04.2014 даний товар виїхав за межі митної території Румунії. Згідно даних АСМО "Інспектор-2006" транспортний засіб р.н.з НОМЕР_4 08.04.2014 року вʼїхав на митну територію України через МАПП "Порубне - Сірет" по "червоному коридору", в якому слідувало 9 осіб, під керуванням ОСОБА_3.
- 08 квітня 2014 згідно інвойсу 357101-5/07.04.2014, CMR, б/н від 07.04.2014, експортної декларації 14ROIS2700E0052037 від 08.04.2014 з митного ліцензійного складу фірми "SC VASTIMPEX SRL" (Sat Dornesti, RO 727210) на адресу ОСОБА_1 транспортним засобом р.н.з НОМЕР_5 відправлено товар загальною вагою брутто 2585 кг, нетто - 2579 кг на загальну вартість 16249,76 доларів США та відповідно до відміток митниці "Сірет" (Республіка Румунія) - 08.04.2014 даний товар виїхав за межі митної території Румунії. Згідно даних АСМО "Інспектор-2006" транспортний засіб р.н.з НОМЕР_5 08.04.2014 вʼїхав на митну територію України через МАПП "Порубне - Сірет" по "червоному коридору", в якому слідувало 9 осіб, під керуванням ОСОБА_8.
- 08 квітня 2014 згідно інвойсу 357101-6/07.04.2014, CMR, б/н від 07.04.2014, експортної декларації 14ROIS2700E0052045 від 08.04.2014 з митного ліцензійного складу фірми "SC VASTIMPEX SRL" (Sat Domesti, RO 727210) на адресу ОСОБА_1 транспортним засобом р.н.з НОМЕР_6 відправлено товар загальною вагою брутто 1315 кг, нетто - 1312 кг на загальну вартість 8267,42 і США та відповідно до відміток митниці "Сірет" (Республіка Румунія) 08.04.2014 даний товар виїхав за межі митної території Румунії. Згідно даних АСМО "Інспектор-2006" транспортний засіб р.н.з НОМЕР_6 2014 вʼїхав на митну територію України через МАПП "Порубне - Сірет" по "зеленому коридору", в якому слідувало 9 осіб, під керуванням водія ОСОБА_9