1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України



18 квітня 2019 року

Київ

справа №9901/13/19

провадження №П/9901/13/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Головуючого судді Коваленко Н.В.,

Суддів: Анцупової Т.О., Гімона М.М., Стародуба О.П., Кравчука В.М.,

за участю секретаря судового засідання Буденко В.В,

учасники справи:

представник позивача Маселко Р.А.,

представник відповідача Лисюк М.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Громадської організації "Всеукраїнське обʼєднання "Автомайдан" до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - ОСОБА_4, про визнання бездіяльності протиправною,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. 08 січня 2019 року Громадська організація "Всеукраїнське обʼєднання "Автомайдан" звернулась до суду з позовом до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі по тексту - Комісія), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - ОСОБА_4, в якому просила визнати протиправною бездіяльність Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, яка полягає у тому, що перевірка декларацій доброчесності, поданих суддею Вищого адміністративного суду України ОСОБА_4 за 2015, 2016 та 2017 роки, не завершена і остаточне рішення не прийняте.

Позовна заява мотивована тим, що відповідно до статуту Громадської організації "Всеукраїнське обʼєднання "Автомайдан" головною метою діяльності цієї громадської організації є сприяння правоохоронним органам України в протидії та боротьбі з корупцією та організованою злочинністю. ОСОБА_4 є членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, бере участь у розгляді Комісією рішень під час конкурсів, в тому числі, до Вищого антикорупційного суду, Верховного Суду та Вищого суду з питань інтелектуальної власності. Забезпечення довіри до судової влади є одним з найважливіших завдань судової реформи. Саме тому, мають бути усунуті будь-які обставини, які можуть поставити під сумнів правильність та обґрунтованість рішень Комісії. Позивач вважає, що звернувшись до суду з адміністративним позовом з підстав визнання протиправною бездіяльності Комісії під час проведення перевірки декларацій доброчесності, поданих суддею Вищого адміністративного суду України ОСОБА_4 за 2015, 2016 та 2017 роки, та визначення її результатів забезпечує захист порушеного права громадської організації на правомірну, добросовісну та кваліфіковану діяльність працівника органу, яким є Вища кваліфікаційна комісія суддів України.

2. Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, на задоволенні позову наполягав.

3. Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечував. Подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки Комісія діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України. Згідно з вимогами закону після отримання інформації від громадської організації "Всеукраїнське обʼєднання "Автомайдан", що може свідчити про недостовірність (в тому числі неповноту) тверджень судді у декларації доброчесності розпочала проведення відповідної перевірки.

4. 01 лютого 2019 року, 12 березня 2019 року третя особа ОСОБА_4 подала заяви, в яких зазначила, що з адміністративним позовом Громадської організації "Всеукраїнське обʼєднання "Автомайдан" ознайомлена, позов не визнає, розгляд справи просила здійснити у її відсутність, при прийнятті рішення покладалася на розсуд суду.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

5. 19 березня 2018 року громадська організація "Всеукраїнське обʼєднання "Автомайдан" звернулась до Комісії з повідомленням, про декларування суддею Вищого адміністративного суду України ОСОБА_4 недостовірних відомостей у деклараціях доброчесності за 2015, 2016 та 2017 роки.

6. Листом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 26 квітня 2018 року № 31кп-1828/18 до ОСОБА_4 відповідач повідомив третю особу про надходження до Комісії заяви щодо проведення перевірки декларацій родинних звʼязків судді за 2011-2015, 2012-2016 роки та просив надати пояснення та обґрунтувати достовірність тверджень у зазначених деклараціях родинних звʼязків.

7. ОСОБА_4 надіслала свої пояснення до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (Вх.31кп-1829/18-В від 26.04.2018) щодо обґрунтування достовірності даних, зазначених у деклараціях родинних звʼязків судді за 2011-2015, 2012-2016 роки та деклараціях доброчесності за 2015, 2016 та 2017 роки, та незгоди з твердженнями Громадської організації "Всеукраїнське обʼєднання "Автомайдан" щодо приховування особистих даних ОСОБА_4

8. 2 травня 2018 року Комісією до Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - НАЗК) направлено запит щодо підтвердження або спростування інформації про проведення перевірки щорічних декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави, а саме судді Вищого адміністративного суду України, члена Комісії ОСОБА_4.

9. 25 травня 2018 року на адресу Комісії від НАЗК надійшла відповідь на запит, в якому зазначено, що відповідно до рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.09.2017 №814 "Про проведення повної перевірки декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 та 2016 роки, поданих ОСОБА_4, суддею Вищого адміністративного суду України (член Вищої кваліфікаційної комісії суддів)" розпочато повну перевірку зазначених декларацій члена Комісії ОСОБА_4

Крім того НАЗК повідомило, що станом на 18 травня 2018 року здійснювалися заходи з підготовки проектів рішень щодо результатів здійснення повної перевірки зазначених декларацій.

10. 6 червня 2018 року Комісією до НАЗК направлено лист № 31кп-1829/18 щодо результатів розгляду вказаного рішення та проведеної перевірки.

11. За результатами розгляду вказаного листа НАЗК повідомило, що станом на 6 липня 2018 року у Національному агентстві продовжують здійснення заходів щодо підготовки проектів рішень про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 та 2016 роки, поданих ОСОБА_4, суддею Вищого адміністративного суду України (член Вищої кваліфікаційної комісії суддів)", які будуть розглянуті на засіданні Національного агентства у встановленому порядку.

12. 22 червня 2018 року Комісією у складі колегії розпочато розгляд питання відносно судді Вищого адміністративного суду України ОСОБА_4. про недостовірність (у тому числі неповноту) відомостей або тверджень, вказаних суддею у декларації доброчесності.

13. 16 січня 2019 року Комісією повторно надіслано лист до НАЗК про результати розгляду вищевказаного рішення та проведеної перевірки.

14. Національне агентство з питань запобігання корупції направило відповідь на запит Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 16.01.2019, яке надійшло до Комісії 29.01.2019, що станом на 23.01.2019 Національним агентством здійснюються заходи щодо підготовки проектів рішень про результати здійснення повної перевірки декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави, за 2015 та 2016 роки, поданих ОСОБА_4, суддею Вищого адміністративного суду України, члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів, які будуть розглянуті на засіданні Національного агентства у встановленому порядку.

15. 24 січня 2019 року на засіданні Комісії розглядалось питання про недостовірність (в тому числі неповноту) відомостей або тверджень, вказаних суддею у декларації доброчесності судді.

За результатами проведеної перевірки стосовно судді Вищого адміністративного суду України ОСОБА_4 Комісія вирішила оголосити перерву у розгляді питання щодо інформації, яка може свідчити про недостовірність (в тому числі неповноту) тверджень, вказаних у деклараціях доброчесності судді за 2015, 2016 та 2017 роки.

16. 04 березня 2019 року Вища кваліфікаційна комісія суддів України листом № 31кп-1829/18 до Керівника Другого відділу детективів Першого підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро України В.В. Павлушика повідомила, що з одержаної 16.01.2019 Комісією інформації вбачається, що Національне антикорупційне бюро України здійснювало досудове розслідування у кримінальному провадженні №52017000000000453 щодо ОСОБА_4, відомості щодо якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 05 липня 2017 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. З ст. 368-2 КК України, та яке 14 травня 2018 року закрито за відсутністю в діянні складу кримінального правопорушення. З огляду на те, що перевірка наданої громадською організацією "Всеукраїнське обʼєднання "Автомайдан" інформації вимагає вивчення тексту процесуального документу, Комісія просила направити копію постанови про закриття кримінального правопорушення у письмовому вигляді засобами поштового звʼязку або на електронну адресу: public_info@vkksu.gov.ua.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

17. Відповідно до частин четвертої - сьомої статті 62 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року № 1402-VІІІ (далі - Закон № 1402- VІІІ) декларація доброчесності судді є відкритою для загального доступу через оприлюднення на офіційному веб-сайті Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

За відсутності доказів іншого твердження судді у декларації доброчесності вважаються достовірними.

У разі одержання інформації, що може свідчити про недостовірність (в тому числі неповноту) тверджень судді у декларації доброчесності, Вища кваліфікаційна комісія суддів України проводить відповідну перевірку.

Неподання, несвоєчасне подання декларації доброчесності суддею або декларування в ній завідомо недостовірних (у тому числі неповних) тверджень мають наслідком дисциплінарну відповідальність, встановлену цим Законом.

18. Згідно із стaттею 60 Закону № 1402-VІІІ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) повна перевірка декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, яка подається суддею, здійснюється відповідно до закону центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику, та полягає у зʼясуванні достовірності задекларованих відомостей, точності оцінки задекларованих активів, перевірці на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення.

Повна перевірка декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, здійснюється щодо кожного судді щонайменше один раз на пʼять років, а також за відповідним запитом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України або Вищої ради правосуддя.

19. Відповідно до пункту 8 частини першої статті 11 Закону України "Про запобігання корупції" від 14 жовтня 2014 року № 1700-VІІ (далі - Закон № 1700-VІІ) до повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - НАЗК) належать здійснення в порядку, визначеному цим Законом, контролю та перевірки декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зберігання та оприлюднення таких декларацій, проведення моніторингу способу життя осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

20. Згідно з частиною першою статті 50 Закону № 1700-VІІ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) повна перевірка декларації полягає у зʼясуванні достовірності задекларованих відомостей, точності оцінки задекларованих активів, перевірці на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення і може здійснюватися у період здійснення субʼєктом декларування діяльності, повʼязаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, а також протягом трьох років після припинення такої діяльності.

21. Розділ VI Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16, визначає порядок проведення перевірки декларації родинних звʼязків судді та декларації доброчесності судді.

Так, Вища кваліфікаційна комісія суддів України здійснює перевірку декларації родинних звʼязків судді та декларації доброчесності судді у разі надходження до Комісії інформації, що може свідчити про недостовірність (у тому числі неповноту) відомостей або тверджень, вказаних у цих деклараціях, та приймає рішення за результатами перевірки.

Обʼєктом проведення перевірки є:

1) декларація родинних звʼязків судді, подана суддею на виконання вимог статті 61 Закону України "Про судоустрій і статус суддів";

2) декларація доброчесності судді, подана суддею на виконання вимог статті 62 Закону України "Про судоустрій і статус суддів".

Перевірка декларації родинних звʼязків кандидата на посаду судді та декларації доброчесності кандидата на посаду судді, поданої під час процедури конкурсу на заміщення вакантної посади судді апеляційного, вищого спеціалізованого суду або Верховного Суду, проводиться в межах спеціальної перевірки відповідно до умов проведення конкурсу.

Предметом перевірки є:

1) зʼясування достовірності чи недостовірності, а також встановлення повноти відомостей, поданих суддею у декларації родинних звʼязків судді.

2) зʼясування достовірності чи недостовірності, а також встановлення повноти тверджень судді у декларації доброчесності судді.

Перевірка декларації родинних звʼязків судді та декларації доброчесності судді проводиться у разі надходження до Комісії інформації, що може свідчити про недостовірність (в тому числі неповноту) відомостей або тверджень, вказаних суддями у цих деклараціях, наданої будь-якою особою.

Розгляд повідомлення та проведення перевірки декларації родинних звʼязків судді та декларації доброчесності судді здійснюється членом Комісії, визначеним за результатами розподілу автоматизованою системою в порядку, встановленому Положенням про автоматизовану систему визначення членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України для підготовки до розгляду і доповіді справ.


................
Перейти до повного тексту