ПОСТАНОВА
Іменем України
23 квітня 2019 року
Київ
справа № 766/12481/16-а
провадження № К/9901/33801/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні про визнання дій незаконними та зобовʼязання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Бойка А.В., Танасогло Т.М.. Яковлєва О.В. від 31 січня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні про визнання дій незаконними та зобовʼязання вчинити певні дії, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні від 5 жовтня 2016 року № 159 про відмову у призначенні ОСОБА_2 пенсії за вислугу років згідно зі статтею 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-ХІІ (у редакції від 12 липня 2001 року);
- зобовʼязати управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні призначити ОСОБА_2 пенсію за вислугу років відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-ХІІ (у редакції від 12 липня 2001 року) з дня звернення, тобто з 30 вересня 2016 року, зарахувавши строк навчання в Університеті внутрішніх справ та службу в органах внутрішніх справ 4 роки 6 місяців 15 днів та роботи на прокурорсько-слідчих посадах в органах прокуратури 17 років 11 місяців 15 днів, виходячи з розрахунку 90 процентів від суми місячного (чинного) заробітку без обмеження граничного розміру, та з урахуванням середньомісячної суми виплат за останні 24 календарні місяці роботи перед зверненням за призначенням пенсії, на підставі довідки від 30 вересня 2016 року № 18/417 вих-16, виданої прокуратурою Херсонської області.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Херсонського міського суду Херсонської області від 14 листопада 2016 року позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено.
Визнано протиправними та скасовано рішення управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні від 5 жовтня 2016 року № 159 про відмову у призначені ОСОБА_2 пенсії за вислугу років згідно із статтею 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII (у редакції від 12 липня 2001 року).
Зобовʼязано управління Пенсійного Фонду України в м. Херсоні призначити ОСОБА_2 пенсію за вислугою років відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII (у редакції від 12 липня 2001 року) з дня звернення, тобто з 30 вересня 2016 року, зарахувавши строк навчання в Університеті внутрішніх справ та службу в органах внутрішніх справ - 4 років 6 місяців 15 днів та роботи на прокурорсько-слідчих посадах в органах прокуратури - 17 років 11 місяців 15 днів, виходячи із розрахунку 90 процентів від суми місячного (чинного) заробітку без обмеження граничного розміру, та з урахуванням середньомісячної суми виплат за останні 24 календарні місяці роботи перед зверненням за призначенням пенсії, на підставі довідки прокуратури Херсонської області від 30 вересня 2016 року № №18/417 вих.-16.
3. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що на момент звернення до пенсійного органу із заявою, ОСОБА_2 мав 22 роки 6 місяців вислуги років, в тому числі, понад 17 років стажу роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури, що є достатнім для призначення пенсії відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII.
4. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні було задоволено. Постанову Херсонського міського суду Херсонської області від 14 листопада 2016 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 відмовлено.
5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що час звернення позивача до відповідача із заявою про призначення пенсії діяли норми нового Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII, тому у відповідача на момент звернення позивача із заявою про призначення пенсії відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII, не було правових підстав для її призначення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_2 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року та залишити в силі постанову Херсонського міського суду Херсонської області від 14 листопада 2016 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 навчався в Університеті внутрішніх справ та ніс службу в органах внутрішніх справ і отримав вищу освіту за спеціальністю "Правознавство" та здобув кваліфікацію юриста.
З 18 серпня 1998 року по 30 вересня 2016 року позивач працював в органах прокуратури України на різних посадах.
Станом на 30 вересня 2016 року ОСОБА_2 має 4 роки 6 місяці 15 днів служби на посадах начальницького складу органів внутрішніх справ (з 19 серпня 1995 року по 3 березня 1998 року) та 17 років 11 місяців 15 днів робота на прокурорських посадах (з 16 жовтня 1998 року по 30 вересня 2016 року), при цьому загальний стаж позивача, що дає йому право на пенсію за вислугу років, станом на 30 вересня 2016 року становить 22 років 6 місяців.
30 вересня 2016 року ОСОБА_2 звернувся до управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні із заявою про призначення йому пенсії за вислугу років відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII як такому, що має на день звернення із заявою 22 років 6 місяців прокурорського стажу.
Управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні повідомив його листом від 5 жовтня 2016 року повідомило ОСОБА_2 про відмову у призначенні пенсії відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII. Підставою для відмови в задоволенні заяви є те, що згідно вимог статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІ позивач повинен мати 22 роки 6 місяців стажу, в тому числі - не менше 12 років 6 місяців стажу роботи на посадах прокурорів і слідчих.
8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що зміст та обсяг досягнутих працівниками прокурати соціальних гарантій не може бути звужено шляхом внесення змін до законодавства або прийняття нових законодавчих актів.
10. Херсонським обʼєднаним управлінням Пенсійного фонду України Херсонської області подано заперечення на касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року, в яких воно просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.
Херсонським обʼєднаним управлінням Пенсійного фонду України Херсонської області заявлено клопотання про заміну сторони у справі з управління Пенсійного фонду України Херсонської області на його правонаступника - Херсонське обʼєднане управління Пенсійного фонду України Херсонської області.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
12. Відповідно до статті 22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
13. Згідно з частиною 1 статті 46 Основного Закону України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообовʼязковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
14. Відповідно до частини 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони помʼякшують або скасовують відповідальність особи.
15. Згідно пункту 5 розділу ІІІ Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року № 213-VIII у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру", "Про судоустрій і статус суддів", "Про статус народного депутата України", "Про Кабінет Міністрів України", "Про судову експертизу", "Про Національний банк України", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про дипломатичну службу", Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України.
16. Вказаний у пункті 5 розділу ІІІ Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року № 213-VIII закон щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах до 1 червня 2015 року прийнятий не був, у звʼязку з чим з вказаної дати втратили чинність, зокрема, норми Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII щодо права прокурорів і слідчих на пенсійне забезпечення за вислугу років і відповідно пенсії за цим Законом не призначаються.
17. Отже, з аналізу пункту 5 розділу ІІІ Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року № 213-VIII колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку, що ним скасовані діючі станом на 1 червня 2015 року норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначались відповідно до конкретного переліку законів, зокрема, і відповідно до Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII.
18. Проте 15 липня 2015 року, у звʼязку з набуттям чинності Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІ, Закон України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII втратив чинність, крім пункту 8 частини першої статті 15, частини четвертої статті 16, абзацу першого частини другої статті 46-2, статті 47, частини першої статті 49, частини пʼятої статті 50, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, частини третьої статті 51-2, статті 53.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
19. На час звернення позивач до відповідача із заявою (30 вересня 2016 року) про призначенням пенсії набрав чинності Закон України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІ.
20. У звʼязку з набранням чинності зазначеним Законом втратили чинність положення статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII в частині визначення осіб, які мають право на призначення пенсії за вислугу років та розміру такої пенсії.
21. У свою чергу, статтею 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІ визначено підстави та порядок призначення пенсії за вислугу років.
22. Відповідно до частини 1 статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІ прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку за наявності на день звернення вислуги років не менше: з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року - 22 роки 6 місяців, у тому числі стажу роботи на посадах прокурорів не менше 12 років 6 місяців.
23. Як встановлено судами, на момент звернення (30 вересня 2016 року) позивача до відповідача із заявою про призначення пенсії, загальна вислуга років позивача склала 22 роки 6 місяців, в тому числі на посадах прокурорів - 17 років 11 місяців 15 днів.
24. Враховуючи вказані положення статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІ, колегія суддів Верховного Суду зазначає, що стаж роботи позивача на час його звернення до відповідача є достатнім для призначення пенсії за вислугу років згідно статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІ.
25. Слід зазначити, що виходячи з дії законів в часі, на правовідносини, що виникли, має поширюватися дія Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІ, а не положення статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII, який втратив свою чинність на час звернення позивача із заявою про призначення пенсії.