ПОСТАНОВА
Іменем України
23 квітня 2019 року
Київ
справа №127/27678/16-а
адміністративне провадження №К/9901/29511/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Загороднюка А.П., Полотнянка Ю.П., Драчук Т.О. від 05.07.2017 у справі №127/27678/16-а за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, треті особи: Військова частина А-0549, Вінницьковий обласний військовий комісаріат про визнання дій протиправними, зобовʼязання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
В грудні 2016 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо відмови позивачу в подальшому підвищенні пенсії шляхом здійснення її перерахунку з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, грошову допомогу для оздоровлення в розмірі 17 307, 15 гривень, матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань в розмірі - 12 197,88 гривень, винагороду за бойове чергування - в розмірі 756, 60 гривень, винагороду за тривалість безперервної військової служби - в розмірі 3 112 50 гривень, одноразову грошову допомогу при звільненні з військової служби в розмірі - 127 520, 75 гривень, індексацію грошового забезпечення в розмірі - 4 488,25 гривень;
- зобовʼязати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області вчинити дії щодо подальшого підвищення позивачу пенсії шляхом здійснення її перерахунку з 01.07.2015 року з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, грошову допомогу для оздоровлення в розмірі 17 307, 15 гривень, матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань в розмірі - 12 197,88 гривень, винагороду за бойове чергування - в розмірі 756, 60 гривень, винагороду за тривалість безперервної військової служби - в розмірі 3 112 50 гривень, одноразову грошову допомогу при звільненні з військової служби в розмірі - 127 520, 75 гривень, індексацію грошового забезпечення в розмірі - 4 488,25 гривень;
- зобовʼязати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області провести виплату позивачу донарахованих сум за минулий час з 01.07.2015 року з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, грошову допомогу для оздоровлення в розмірі 17 307, 15 гривень, матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань в розмірі - 12 197,88 гривень, винагороду за бойове чергування - в розмірі 756, 60 гривень, винагороду за тривалість безперервної військової служби - в розмірі 3 112 50 гривень, одноразову грошову допомогу при звільненні з військової служби в розмірі - 127 520, 75 гривень, індексацію грошового забезпечення в розмірі - 4 488,25 гривень, а також стягнути на користь позивача судові витрати.
Постановою Вінницького міського суду Вінницької області від 21 квітня 2017 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо відмови ОСОБА_2 в подальшому підвищенні пенсії шляхом здійснення її перерахунку з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, грошову допомогу для оздоровлення в розмірі 17 307, 15 гривень, матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань в розмірі - 12 197,88 гривень, винагороду за бойове чергування - в розмірі 756, 60 гривень, винагороду за тривалість безперервної військової служби - в розмірі 3 112 50 гривень.
Зобовʼязано Головне управління Пенсійного фонду України в Вінницькій області вчинити дії щодо подальшого підвищення ОСОБА_2 пенсії шляхом здійснення її перерахунку з 01.07.2015 року з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, грошову допомогу для оздоровлення в розмірі 17 307, 15 гривень, матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань в розмірі - 12 197,88 гривень, винагороду за бойове чергування - в розмірі 756, 60 гривень, винагороду за тривалість безперервної військової служби - в розмірі 3 112 50 гривень.
Зобовʼязано Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області провести виплату ОСОБА_2 донарахованих сум за минулий час з 01.07.2015 року з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, грошову допомогу для оздоровлення в розмірі 17 307, 15 гривень, матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань в розмірі - 12 197,88 гривень, винагороду за бойове чергування - в розмірі 756, 60 гривень, винагороду за тривалість безперервної військової служби - в розмірі 3 112 50 гривень.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року постанову Вінницького міського суду Вінницької області від 21 квітня 2017 року скасовано.
Прийнято нову постанову, якою відмовлено у задоволенні адміністративного позову повністю.
В касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить постанову апеляційного суду скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що Верховний Суд України у постанові від 10 березня 2015 року (справа № 21-70а15) щодо застосування у подібних цій справі правовідносинах положень ст. 9 та ч. 3 ст. 43 Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" вказав, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та одноразова грошова допомога при звільненні, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити скаргу відповідача без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 02 серпня 2017 року відкрито касаційне провадження за вищевказаною скаргою.
Справу передано до Верховного Суду.
Суд касаційної інстанції, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Судами встановлено, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області з вересня 2011 року та йому призначена пенсія за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Як вбачається з повідомлення Головного управління ПФУ у Вінницькій області про призначення пенсії позивачу, при обчисленні пенсії враховано грошове забезпечення, яке складається з посадового окладу, окладу за військове звання, процентної надбавки за вислугу років, середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці перед звільненням. Грошову допомогу для оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань, винагороду за бойове чергування, винагороду за тривалість безперервної військової служби, одноразову грошову допомогу при звільненні з військової служби та індексацію грошового забезпечення враховано не було.
В червні 2016 року позивач звернувся до відповідача із заявою щодо здійснення перерахунку призначеної йому пенсії, з урахуванням вище зазначених виплат, які не були враховані при обчисленні пенсії.
Відповідно до архівної довідки по фінансовим документам в/ч А 0549 щодо нарахування грошового забезпечення ОСОБА_2 за період з вересня 2009 року по грудень 2010 року від 26.05.2016 року, довідки №562 від 27.12.2016 року та довідки №550 від 22.12.2016 року отримав, зокрема, наступні додаткові види грошового забезпечення за 24 останні місяця служби перед звільненням позивача: грошову допомогу для оздоровлення в розмірі 17 307, 15 гривень, матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань в розмірі - 12 197,88 гривень, винагороду за бойове чергування - в розмірі 756,60 гривень, винагороду за тривалість безперервної військової служби - в розмірі 3 112 50 гривень, одноразову грошову допомогу при звільненні з військової служби в розмірі - 127 520, 75 гривень, індексацію грошового забезпечення в розмірі - 4 488,25 гривень.
Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницької області листом від 14 липня 2016 року № 446/К-12 відмовило позивачу у проведенні перерахунку розміру призначеної йому пенсії з підстав, що вище перелічені виплати не входять до грошового забезпечення військовослужбовців.
Не погоджуючись з отриманою відмовою, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, виходив з того, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, винагорода за бойове чергування, винагорода за тривалість безперервної служби та індексація, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Апеляційний суд, відмовляючи в задоволенні позову, виходив з того, що не передбачено врахування всіх видів грошового забезпечення, які були виплачені військовослужбовцю за час проходження служби та з яких сплачено страхові внески при призначенні пенсії, а наведений вказаною нормою перелік видів грошового забезпечення, які є підставою для призначення пенсії, є вичерпним, відтак відмова у проведенні перерахунку пенсії позивачу є правомірним.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Частиною 1 ст. 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частинами 2 та 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:
1) посадовий оклад;
2) оклад за військовим званням;
3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;
4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Частиною 1 ст. 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.
Так, ч. 3 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (далі - КМУ).