1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



19 квітня 2019 року

м. Київ



Справа № 910/17631/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Селіваненка В.П. (головуючий), Булгакової І.В. і Львова Б.Ю.



розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго" (далі - ТОВ "ДТЕК Східенерго")

на ухвалу господарського суду міста Києва від 08.01.2019 (суддя Якименко М.М.) та

постанову Північного апеляційного господарського суду від 27.02.2019 (головуючий суддя - Михальська Ю.Б., судді Тищенко А.І. і Скрипка І.М.)

за заявою публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" (далі - ПАТ "Донбасенерго")

особа, щодо якої заявник просить суд застосувати заходи забезпечення позову, - державне підприємство "Енергоринок" (далі - ДП "Енергоринок"),

заінтересовані особи:

ТОВ "ДТЕК Східенерго";

акціонерне товариство "ДТЕК Дніпроенерго" (далі - "ДТЕК Дніпроенерго");

публічне акціонерне товариство "Центренерго" (далі - ПАТ "Центренерго");

публічне акціонерне товариство "Київенерго" (далі - ПАТ "Київенерго");

акціонерне товариство "Хмельницькобленерго" (далі - АТ "Хмельницькобленерго");

акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" (далі - АТ"ДТЕК Дніпровські електромережі"),

про забезпечення позову.



За результатами розгляду касаційної скарги Касаційний господарський суд



ВСТАНОВИВ:

ПАТ "Донбасенерго" звернулося до місцевого господарського суду із заявою про забезпечення позову, до предʼявлення позову в якій просило вжити заходи забезпечення позову шляхом:

- зупинення дії рішення ради оптового ринку електричної енергії (далі - Рада ОРЕ), прийнятого за результатами позачергового засідання Ради ОРЕ від 27.12.2018 у частині відміни рішення Ради ОРЕ від 26,31.08.2016, протокол №16 (пункт 18.1 та пункт 18.2), щодо змін до Додатка 2 до Договору між Членами Оптового ринку електричної енергії України (Правила Оптового ринку електричної енергії України, погоджені постановою НКРЕ від 09.08.2012 №1028) у частині мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго" (далі - Рішення);

- заборони ДП "Енергоринок" як секретаріату Ради ОРЕ вчиняти будь-які дії, спрямовані на відкликання листів, якими рішення Ради ОРЕ від 26,31.08.2016 про внесення змін до Додатка до Договору між Членами Оптового ринку електричної енергії України в частині зміни мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго" було направлено на погодження до Міністерства енергетики та вугільної промисловості, Антимонопольного комітету України та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг;

- заборони ДП "Енергоринок" як секретаріату Ради ОРЕ вчиняти будь-які дії, спрямовані на відкликання заяви про надання дозволу на узгодженні дії у вигляді внесення змін до додатка 2 до Договору між Членами Оптового ринку електричної енергії України (Правила Оптового ринку електричної енергії України, погоджені постановою НКРЕ від 09.08.2012 №1028) у частині мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго".

Згадана заява мотивована тим, що невжиття згаданих заходів забезпечення позову унеможливить чи ускладнить поновлення порушених прав та інтересів ПАТ "Донбасенерго", за захистом яких останнє має намір звернутися до суду.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 08.01.2019, залишеною без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 27.02.2019: згадану заяву ПАТ "Донбасенерго" про забезпечення позову задоволено; вжито відповідні заходи забезпечення позову до предʼявлення позову ПАТ "Донбасенерго" про визнання недійсним рішення Ради ОРЕ від 27.12.2018.



Прийняті судові акти мотивовані наявністю підстав для задоволення згаданої заяви про забезпечення позову до предʼявлення позову, оскільки невжиття відповідних заходів забезпечення позову призведе до неможливості ефективного захисту або поновлення порушеного чи оспорюваного права або інтересу позивача, за захистом якого він має намір звернутися до суду, в разі задоволення такого позову в майбутньому. В даному випадку наявний звʼязок між заявленими ПАТ "Донбасенерго" заходами забезпечення позову і предметом майбутнього позову ПАТ "Донбасенерго" (про визнання недійсним Рішення ОРЕ від 27.12.2018 у відповідній частині), заявлені заходи забезпечення позову є співмірними та адекватними із заявленими позовними вимогами.



Не погоджуючись з прийнятими судовими актами, ТОВ "ДТЕК Східенерго" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій зазначає, що судами попередніх інстанцій не в повному обсязі зʼясовано обставини справи та їм не надано належної оцінки, неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, - та просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 27.02.2019, ухвалу господарського суду міста Києва від 08.01.2019 і ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні заяви ПАТ "Донбасенерго" про забезпечення позову. Згідно з доводами касаційної скарги:



- незупинення дії рішення Ради ОРЕ від 27.12.2018 не могло призвести та не призведе до унеможливлення ефективного захисту або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких позивач звернувся до суду, оскільки таке рішення ОРЕ від 27.12.2018 не змінило мінімального складу Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго" у звʼязку з тим, що попереднє рішення Ради ОРЕ від 26, 31.08.2016 не набрало чинності;



- обрані позивачем заходи забезпечення позову фактично тотожні за змістом позовним вимогам, що суперечить положенням частини одинадцятої статті 137 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), оскільки в разі задоволення позову провадження Антимонопольного комітету України та рішення Ради ОРЕ від 26, 31.08.2016 продовжать свою дію. При цьому зупинення дії рішення ОРЕ від 27.12.2018 та заборона ДП "Енергоринок" вчиняти відповідні дії, спрямовані на відкликання заяви про надання дозволу на узгоджені дії, досягає тієї самої мети;



- Рада ОРЕ не є юридичною особою і не може бути учасником справи, а тому суд не мав права застосовувати заходи забезпечення позову до особи, яка не наділена необхідним рівнем процесуальної правоздатності та дієздатності.



ПАТ "Донбасенерго" у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що ухвала місцевого господарського суду та постанова суду апеляційної інстанції прийняті з дотриманням статей 4, 11, 136, 137, 276 ГПК України, не зумовлюють фактичного вирішення спору по суті, а спрямовані виключно на збереження існуючого становища до прийняття остаточного рішення у справі та надають можливість ефективного захисту порушеного прав позивача, - і просить залишити касаційну скаргу ТОВ "ДТЕК Східенерго" без задоволення, а ухвалу господарського суду міста Києва від 08.01.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 27.02.2019 у справі №910/17631/18 - без змін.



Розгляд касаційної скарги Товариства здійснено судом касаційної інстанції без повідомлення учасників справи, у відповідності до частини пʼятої статті 301 ГПК України.



Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи правильність застосування ними норм процесуального права, Касаційний господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.



Судами попередніх інстанцій зʼясовано та зазначено таке.

Звертаючись з відповідною заявою про вжиття заходів забезпечення позову до предʼявлення позову, ПАТ "Донбасенерго" посилалося на таке.

Законом України "Про електроенергетику" встановлено особливості купівлі-продажу електроенергії та розрахунків за неї на Оптовому ринку електричної енергії.

Відповідно до статті 15 Закону України "Про електроенергетику" купівля всієї електричної енергії, виробленої на електростанціях, потужність чи обсяг відпуску яких перевищують граничні показники (крім випадків, передбачених цим Законом), та весь її оптовий продаж здійснюються на оптовому ринку електричної енергії України. Оптовий ринок електричної енергії України створюється на підставі договору. Таким договором є Договір між членами оптового ринку електричної енергії.

Відповідно до преамбули Договору між Членами Оптового ринку електричної енергії України від 15.11.1996 (далі - Договір) кожна з його сторін має дотримуватись положень договору, які поширюються на її діяльність як сторони цього договору і/або як члена оптового ринку електричної енергії України.

Відповідно до положень Договору:

- Договір визначає права, обовʼязки та відповідальність членів ринку, сторін цього Договору, загальних зборів, ради оптового ринку електричної енергії та порядок вступу до або виходу з оптового ринку електричної енергії (пункт 2.1);

- Рада ОРЕ виступає в ролі представника сторін при виконанні цього Договору (пункт 6.1);

- до складу Ради входять 10 Голосуючих директорів, зокрема: 5 директорів від Виробників електроенергії; 5 директорів від Постачальників електроенергії (підпункт 6.2.1 пункт 6.1);

- будь-які питання чи справа, які винесені на збори Ради, вирішуються простою більшістю голосів, поданих Голосуючими директорами на зборах. При голосуванні Голосуючий директор має право на один голос (підпункт 6.5.4 пункту 6.5);

- ДП "Енергоринок" виконує роль Секретаріату Ради. Секретаріат відповідає за скликання зборів Ради, підготовку та розповсюдження протоколів та порядку денного, діловодство та інші послуги, необхідні Раді (пункт 6.4);

- розгляд, внесення змін та доповнень, перегляд, затвердження та відхилення змін та доповнень до Правил ринку та повʼязаних з ними документів, викладених у додатках 2-5 до цього Договору, згідно з пунктом 5.4 та розділу 15 та сповіщення про такі зміни всіх причетних сторін є особливими повноваженнями Ради ОРЕ (підпункт 6.6.2).

Заявник наголошує, що, реалізуючи вказане повноваження відповідно до правил ОРЕ (за попереднім погодженням з Міненерговугілля), Рада ОРЕ своїм рішенням від 26, 31.08.2016 затвердила зміни до Додатка 2 до Договору (Правила Оптового ринку електричної енергії України, погоджені постановою НКРЕ від 09.08.2012 №1028) у частині зміни мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго".

У свою чергу, вказані зміни потребують погодження Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) та Антимонопольним комітетом України.

Міністерство енергетики та вугільної промисловості України листом від 24.06.2016 №03/32-6741 надало попереднє узгодження зміни мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго".

НКРЕКП у 2017 році відмовило у погодженні рішення ОРЕ від 26,31.08.2016, яким змінено мінімально допустимий склад обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго", однак така відмова НКРЕКП була визнана протиправною у судовому порядку при розгляді адміністративної справи №826/5619/17. Так, постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.08.2017 у справі №826/5619/17 (залишеною без змін судами апеляційної та касаційної інстанцій) визнано протиправними дії НКРЕКП стосовно непогодження рішення Ради Оптового ринку електричної енергії України від 26,31.08.2016 щодо затвердження змін до Додатку 2 до Договору (Правила Оптового ринку електричної енергії України, погоджені постановою НКРЕ від 09.08.2012 №1028) у частині мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго" та зобовʼязано НКРЕКП вчинити дії, спрямовані на погодження названого рішення.

Антимонопольний комітет України листом від 29.11.2018 №24-25/02-16097 направив на Раду ОРЕ проект подання про намір надати дозвіл (погодити) заявлені узгоджені дії у вигляді внесення змін до додатка 2 до Договору (Правила Оптового ринку електричної енергії України, погоджені постановою НКРЕ від 09.08.2012 №1028) у частині мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго".

Водночас на позачергових зборах Ради ОРЕ, які відбулися 27.12.2018, Радою ОРЕ, Голосуючими директорами від AT "ДТЕК Дніпроенерго", ТОВ "ДТЕК Східенерго", ПАТ "Центренерго", AT "ДТЕК Дніпровські електромережі", ПАТ "Київенерго" та ПАТ "Хмельницькобленерго" прийнято такі рішення:

- відмінити рішення Ради ОРЕ від 26,31.08.2016 протокол №16 (підпункт 18.1 та підпункт18.2) щодо змін до Додатка 2 до Договору в частині мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго";

- повідомити Антимонопольний комітет України про відкликання заяви про надання дозволу на узгоджені дії у частині мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго" та повідомити Міненерговугілля України та НКРЕКП про відміну рішення Ради ОРЕ від 26,31.08.2016.

За твердженням ПАТ "Донбасенерго", Рішення прийняте без дотримання вимог Договору, суперечить процедурі, яка регламентована пунктом 1.1.2 Правил ОРЕ, що є додатком 2 до Договору та його невідʼємною частиною, а виконання Рішення до розгляду судом спору про визнання недійсним вказаного рішення (позов про що збирається подати ПАТ "Донбасенерго") та набрання судовим рішенням у справі законної сили унеможливлять поновлення порушених прав та інтересів ПАТ "Донбасенерго", за захистом яких воно має намір звернутися до суду.

Задовольняючи заяву ПАТ "Донбасенерго" та вживаючи відповідні заходи забезпечення позову, попередні судові інстанції виходили з такого:

- предметом майбутнього позову ПАТ "Донбасенерго" буде законність прийняття Рішення та визнання його недійсним. Тобто у випадку задоволення позову про визнання недійсним Рішення залишиться діючим рішення Ради ОРЕ від 26,31.08.2016, яке до прийняття Рішення перебувало на стадії погодження з відповідними державними органами, зокрема Антимонопольним комітетом України;

- відповідно до пункту 6.4 Договору ДП "Енергоринок" виконує роль Секретаріату Ради. Секретаріат відповідає за скликання зборів Ради, підготовку та розповсюдження протоколів та порядку денного, діловодство та інші послуги, необхідні Раді. Отже, ДП "Енергоринок" як Секретаріат Ради ОРЕ в розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції" є заявником на узгоджені дії у вигляді змін до Додатка 2 до Договору (Правила Оптового ринку електричної енергії України, погоджені постановою НКРЕ від 09.08.2012 №1028) у частині мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго". За змістом частини першої статті 32 Закону України "Про захист економічної конкуренції" розгляд справи про узгоджені дії, концентрацію субʼєктів господарювання підлягає закриттю без прийняття рішення по суті у разі зокрема, надходження від заявника клопотання про відкликання заяви або про закриття розгляду справи. Таким чином, виконання наразі ДП "Енергоринок" Рішення шляхом повідомлення Антимонопольного комітету України про відкликання заяви про надання дозволу на узгоджені дії в частині мінімально допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго", повідомлення Міністерство енергетики та вугільної промисловості України та НКРЕКП про відміну рішення Ради ОРЕ від 26,31.08.2016 до остаточного вирішення питання щодо законності Рішення матимуть наслідком, зокрема, закриття Антимонопольним комітетом України справи про узгоджені дії та необхідність, у разі задоволення позову, повторного проходження ПАТ "Донбасенерго" довготривалої процедури погодження допустимого складу обладнання Словʼянської ТЕС ПАТ "Донбасенерго";


................
Перейти до повного тексту