1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



10 квітня 2019 року

м. Київ



Справа № 924/167/15




Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткаченко Н.Г. (головуючого), Білоуса В.В., Жукова С.В.,



за участю секретаря судового засідання Гаращенко Т.М.



за участю представників : Камʼянець - Подільської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області - Нетребко О.М., кредитора ТОВ "Твін Експерт"- адвоката Швачки С.В. та арбітражного керуючого Єрохіна О.П.



розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції через Господарський суд Хмельницької області касаційну скаргу Камʼянець - Подільської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.01.2019

та на ухвалу Господарського суду Хмельницької області від 17.09.2018

у справі № 924/167/15

за заявою Камʼянець - Подільської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області

до Відритого акціонерного товариства "Камʼянець-Подільській комбінат хлібопродуктів"

про визнання банкрутство,-



ВСТАНОВИВ:



Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 10.03.2015 порушено провадження у справі про банкрутство ВАТ "Камʼянець-Подільський комбінат хлібопродуктів", визнано вимоги Камʼянець-Подільської ОДПІ в сумі 2 958 264,34 грн., введено мораторій на задоволення вимог кредиторів боржника - ВАТ "Камʼянець-Подільський комбінат хлібопродуктів", введено процедуру розпорядження майном на строк 115 календарних днів та призначено розпорядником майна боржника.



Постановою Господарського суду Хмельницької області від 14.11.2016 у справі № 924/167/15 боржника - ВАТ "Камʼянець-Подільський комбінат хлібопродуктів" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатора банкрута.



У вересні 2016, під час здійснення ліквідаційної процедури, Камʼянець - Подільська ОДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області звернулась до господарського суду першої інстанції із заявою про визнання грошових вимог у сумі 8 160 грн., а саме нараховані штрафні санкції з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), за наступні дати 07.02.2015 - 2 040 грн.; 07.03.2015 -2 040 грн.; 07.05.2015 -2 040 грн.; 07.05.2015 - 2040 грн. та із заявою про збільшення поточних грошових вимог у сумі 5 101 116,85 грн., посилаючись на подання № 123 від 21.07.2017 про стягнення простроченої заборгованості (пеня по бюджетній позичці) станом на 01 липня 2017 року у сумі 843 336 грн.; подання № 138 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (бюджетна позичка) станом на 01 серпня 2017 року у сумі 31 800 грн.; подання № 140 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (бюджетна позичка) станом на 01 серпня 2017 року в сумі 159 400 грн.; подання № 141 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (пеня по бюджетній позичці) станом на 01 серпня 2017 року у сумі 3 936 383 грн.;подання № 144 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (фінансова допомога) станом на 01 серпня 2017 року у сумі 37 000 грн.; подання № 145 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (пеня по фінансовій допомозі) станом на 01 серпня 2017 року у сумі 93 197,85 грн.



Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 17.09.2018 у справі № 924/167/15 (суддя Вибодовський О.Д.) заяву Камʼянець - Подільської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області про визнання грошових вимог до боржника - ВАТ "Камʼянець-Подільський комбінат хлібопродуктів" задоволено частково. Заявлені грошові вимоги Камʼянець - Подільської ОДПІГоловного управління Міндоходів у Хмельницькій області в сумі 4 080 грн. визнано та включено до шостої черги задоволення вимог кредиторів, в іншій частині у сумі 4 080 грн. відхилено. Грошові вимоги Камʼянець - Подільської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області до боржника у справі про банкрутство у розмірі 5 101 116, 85 грн. відхилено.



Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.01.2019 у справі № 924/167/15 (судді : Миханюк М.В., Коломис В.В., Саврій В.А.) ухвалу Господарського суду Хмельницької області від 17.09.2018 залишено без змін.



У касаційній скарзі Камʼянець - Подільської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області просить постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.01.2019 та ухвалу Господарського суду Хмельницької області від 17.09.2018 у справі № 924/167/15 скасувати, прийнявши нове рішення про задоволення заяви державної податкової інспекції та визнання грошових вимог в повному обсязі у сумі 5 109 276,85 грн.



Не погоджуючись з прийнятими судовими рішеннями, скаржник посилається на неврахування судами вимог ч. 3 ст. 19Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", згідно якої протягом дії мораторію на задоволення вимог кредиторів, зокрема, не нараховується неустойка (штраф, пеня), не застосовуються інші фінансові санкції за невиконання чи неналежне виконання зобовʼязань із задоволення всіх вимог, на які поширюється мораторій, проте в даному випадку скаржником нараховано 4 080 грн. штрафних санкцій за неподання податкових декларацій, а не за неналежне виконання грошових зобовʼязань, однак зазначеного судами враховано не було.



Крім того, Камʼянець - Подільська ОДПІ Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області посилається на те, що відмовляючи у включені до реєстру вимог кредиторів вимог на суму 5 101 116,85 грн., судами попередніх інстанцій не враховано вимоги пункту 6 Порядку обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками /фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2011 N 174, яким визначено, що облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички /фінансової допомоги, в якій вони надані, а також п. 15 цього Порядку за яким, прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками /фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/ фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.



Відтак, Камʼянець - Подільською ОДПІ Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області при зверненні із заявою про визнання кредиторських вимог на суму 5 101 116,85 грн., на підтвердження зазначених кредиторських вимог надано подання, які відповідають формі, встановленій зазначеним вище Порядком, але судами попередніх інстанцій належним чином це не враховано та не надано належної оцінки.



У відзивах арбітражний керуючий Єрохін О.П. та кредитор ТОВ "Твін Експерт" просять оскаржувані судові рішення залишити без змін, як такі що прийняті з урахуванням вимог Закону про банкрутство.



Протоколом передачі судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) раніше визначеному складу суду від 19.02.2019 для розгляду касаційної скарги у справі № 924/167/15 визначено колегію суддів у складі : Ткаченко Н.Г. - головуючий (доповідач), Жуков С.В., Білоус В.В. та ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 01.03.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Камʼянець - Подільської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.01.2019 та ухвалу Господарського суду Хмельницької області від 17.09.2018, справу призначено до розгляду в судовому засіданні на 10.04.2019 на 10:15 год.



Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., пояснення представників Камʼянець-Подільської ОДПІ, кредитора ТОВ "Твін Експерт" та арбітражного керуючого Єрохіна О.П., перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги та доводи відзивів на касаційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.



Наведені у касаційній скарзі аргументи не можуть бути підставами для скасування оскаржуваних судових рішень до вимог ст. 311 ГПК України, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи та ґрунтуються на неправильному тлумаченні скаржником норм чинного законодавства.



Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 10.03.2015 ухвалою Господарського суду Хмельницької області порушено провадження у справі про банкрутство ВАТ "Камʼянець-Подільський комбінат хлібопродуктів", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів боржника, а постановою господарського суду першої інстанції від 14.11.2016 боржника - ВАТ "Камʼянець-Подільський комбінат хлібопродуктів" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру.



Під час здійснення ліквідаційної процедури, Камʼянець - Подільська ОДПІ головного управління ДФС у Хмельницькій області звернулась до місцевого господарського суду із заяво про визнання грошових вимог до боржника, з урахуванням заяв про уточнення та збільшення вимог, на загальну суму 5 101 116,85 грн.



Так, кредитор - Камʼянець - Подільська ОДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області просив визнати кредиторські вимоги у сумі 8 160 грн., а саме нараховані штрафні санкції з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), за такі дати : 07.02.2015 - 2 040 грн.; 07.03.2015 -2 040 грн.; 07.05.2015 -2 040 грн.; 07.05.2015 - 2040 грн.



Суд першої інстанції, з яким погодився і апеляційний суд, перевіривши матеріали справи та врахувавши вимоги ч.1, ч. 5 ст. 19, ч.ч. 3, 4 ст. 23, ч. 1 ст. 38 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", дійшли висновку про те, що грошові вимоги Камʼянець - Подільської ОДПІ головного управління ДФС у Хмельницькій області до боржника підлягають частковому визнанню та включенню до реєстру вимог кредиторів у шосту чергу у сумі 4 080 грн., що нараховані за 07.02.2015 та 07.03.2015, тобто до дати порушення справи про банкрутство ВАТ "Камʼянець-Подільський комбінат хлібопродуктів", як такі що підтвердженні належними доказами та не суперечать положенням Закону про банкрутство, разом з тим, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про відхилення грошових вимог Камʼянець - Подільської ОДПІ головного управління ДФС у Хмельницькій області до боржника в іншій частині на суму 4 080 грн., оскільки зазначена сума по сплаті штрафних санкцій нарахована 07.05.2015, тобто після порушення справи про банкрутство та введення мораторію на задоволення вимог кредиторів, а тому підпадає під дію мораторію.



Щодо заявлених кредиторських вимог до боржника на суму 5 101 116,85 грн. суди попередніх інстанцій дійшли наступних висновків.



Кредитор - Камʼянець - Подільська ОДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області просив визнати грошові вимоги до боржника - ВАТ "Камʼянець-Подільський комбінат хлібопродуктів" та внести їх до реєстру вимог кредиторів на суму 5 101 116,85 грн., на підтвердження яких ним надано подання № 123 від 21.07.2017 про стягнення простроченої заборгованості (пеня по бюджетній позичці) станом на 01 липня 2017 року у сумі 843 336 грн.; подання № 138 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (бюджетна позичка) станом на 01 серпня 2017 року у сумі 31 800 грн.; подання № 140 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (бюджетна позичка) станом на 01 серпня 2017 року в сумі 159 400 грн.; подання № 141 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (пеня по бюджетній позичці) станом на 01 серпня 2017 року у сумі 3 936 383 грн.;подання № 144 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (фінансова допомога) станом на 01 серпня 2017 року у сумі 37 000 грн.; подання № 145 від 21.08.2017 про стягнення простроченої заборгованості (пеня по фінансовій допомозі) станом на 01 серпня 2017 року у сумі 93 197,85 грн., проте як зазначено кредитором ця сума боргу до цього часу боржником не погашена.



При цьому, кредитор у заяві про збільшення грошових вимог у сумі 5 101 116,85 грн., посилається на положення ч. 9 ст. 17 Бюджетного кодексу України за якою, прострочена заборгованість субʼєкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи території громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого субʼєкта господарювання органами доходів і зборів, що є органами стягнення заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього субʼєкта господарювання.


................
Перейти до повного тексту