1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



18 квітня 2019 року

Київ

справа №824/720/16-а

адміністративне провадження №К/9901/24745/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Юрченко В.П., суддів - Васильєвої І.А., Пасічник С.С., розглянувши в попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу

ОСОБА_2

на постанову

Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2016 року (колегія у складі суддів: О.О. Сушко, І.Г. Залімський, Е.С. Смілянець))

у справі

824/720/16-а

за позовом

ОСОБА_2

до

Чернівецької обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області

про

скасування податкового повідомлення-рішення,


ВСТАНОВИВ:



ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив скасувати податкове повідомлення-рішення Чернівецької обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області від 30 травня 2016 року №126622-13.

Адміністративний позов мотивовано тим, що належний йому автомобіль марки TOYOTA, модель LAND CRUISER 4.5, легковий універсал-В, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_1, 2013 року випуску, обʼєм двигуна 4461 куб. см., не є обʼєктом оподаткування транспортним податком, оскільки його середньоринкова вартість становить менше 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, тобто є меншою ніж 1033500,00 грн. Крім цього, вказував, що при підготовці податкового повідомлення-рішення розрахунок податкового зобовʼязання не був надісланий, хоча в самому рішенні зазначено, що він додається.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2016 року (суддя О.П. Лелюк) позов задоволено, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Чернівецької обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області від 30 травня 2016 року №126622-13.

Рішення мотивовано тим, що оскаржене позивачем рішення відповідача прийнято не на підставі закону та необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мали значення для його прийняття, відтак є незаконним.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2016 року скасовано рішення суду першої інстанції та прийнято нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, апеляційний суд відзначив, що згідно інформації наданої суду від Міністерства економічного розвитку і торгівлі України автомобіль марки TOYOTA, модель LAND CRUISER 4.5, легковий універсал-В, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_1, 2013 року випуску, обʼєм двигуна 4461 куб. см. зі строком експлуатації до 4 років, відноситься до переліку автомобілів, середньоринкова вартість яких у 2016 році перевищувала 750 розмірів мінімальної заробітної плати, тому такий автомобіль у 2016 році належав до обʼєкту оподаткування транспортним податком.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції. Здебільшого, доводи касаційної скарги є аналогічними обґрунтуванням його адміністративного позову, зокрема вказував не необґрунтованість розрахунків вартості транспортного засобу, оскільки у відповідача була відсутня інформація щодо пробігу транспортного податку.

У письмовому запереченні на вказану касаційну скаргу відповідач, посилаючись на те, що вимоги касаційної скарги є необґрунтовані та не можуть бути задоволені, просить в задоволенні касаційної скарги відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи й правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2, виданого ВРЕВ для обслуговування м. Чернівці при УДАІ УМВС України в Чернівецькій області, ОСОБА_2 з 24 квітня 2013 року є власником транспортного засобу марки TOYOTA, модель LAND CRUISER 4.5, легковий універсал-В, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_1, 2013 року випуску, обʼєм двигуна 4461 куб. см.

11 квітня 2016 року регіональним сервісним центром МВС в Чернівецькій області територіальним сервісним центром № 7341 надіслано інформацію до відповідача про останніх власників легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше пʼяти років.

В отриманій інформації зазначено власника транспортного засобу ОСОБА_2 реєстраційний номер НОМЕР_2, марки TOYOTA, модель LAND CRUISER 4.5.

30 травня 2016 року контролюючим органом на підставі вищезазначеної інформації прийнято податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №126622-13, яким ОСОБА_2 визначено суму податкового зобовʼязання за платежем-транспортний податок з фізичних осіб у розмірі 25000,00 грн.

Так, 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", яким згідно зі статтею 267 ПК України введено новий транспортний податок.

Відповідно до пункту 10.2 статті 10 Податкового кодексу України місцеві ради обовʼязково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).

Повноваження міських рад щодо податків та зборів визначені статтею 12 Податкового кодексу України.

Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

У разі якщо сільська, селищна, міська рада або рада обʼєднаних територіальних громад, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обовʼязковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю (підпункт 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України).

Водночас, 24 грудня 2015 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 909-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році", що набрав чинності 01 січня 2016 року (далі - Закон №909-VIII), яким внесено зміни у Податковий кодекс України щодо обʼєкту оподаткування транспортним податком.

Так, згідно підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 Податкового кодексу України (в редакції Закону від 24.12.2015 № 909-VIII) обʼєктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше пʼяти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Пунктом 4 розділу ІІ "Прикінцеві положення" Закону № 909-VIII визначено, що у 2016 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів на 2016 рік не застосовуються вимоги, встановлені підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України та Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Враховуючи те, що Законом України № 909-VIII не встановлювався новий транспортний податок, а також не змінювалась його ставка, тому з 01 січня 2016 року платниками транспортного податку є власники легкових автомобілів не старше пʼяти років, середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати.

Станом на 01 січня 2016 року мінімальна заробітна плата установлена в розмірі 1378 грн. (стаття 8 Закону України "Про державний бюджет України на 2016 рік"). Отже, 750 розмірів мінімальної заробітної плати станом на 01.01.2016 складали 1033500 грн.

Таким чином, обʼєктом оподаткування у 2016 році стали легкові автомобілі, середньоринкова вартість яких становить понад 1033500 грн. та з року випуску яких минуло не більше пʼяти років (включно).

Середньоринкова вартість автомобіля визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку, за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, обʼєму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач, пробігу легкового автомобіля, та розміщується на його офіційному веб-сайті (абз.2 підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 Податкового кодексу України).


................
Перейти до повного тексту