ПОСТАНОВА
Іменем України
18 квітня 2019 року
Київ
справа №810/1782/13-а
адміністративне провадження №К/9901/912/18
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "БЕЛ ОІЛ" (далі - Товариство) звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Обухівському районі Київської області (далі - ДПІ) про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення від 07.03.2012 № 0000322305 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 798170,10 грн.
Обґрунтовуючи позов вказується, що визначене спірним рішенням штрафна санкція помилково застосована до нього, так як на момент перевірки наявне на автомобільній заправній станції (далі - АЗС) пальне обліковане позивачем у встановленому чинним законодавством порядку, при цьому, накладні та товарно-транспортні накладні на момент перевірки знаходились за місцезнаходженням позивача, оскільки АЗС є відокремленим підрозділом підприємства, у звʼязку з чим бухгалтерський облік здійснюється безпосередньо за місцем знаходження підприємства. Крім того, позивач вважав, що змінний звіт форми 17 - НП не є первинним документом для ведення бухгалтерського обліку, а тому його відсутність під час перевірки не є порушенням підприємством.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 20.05.2013, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 07.11.2013 у задоволені позову відмовлено, у звʼязку із тим, що законом не закріплено обовʼязку податкового органу звертатись до платника податків для надання документів або відповідної інформації, позивач повинен був надати усі можливі первинні документи до перевірки, а тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким були застосовані штрафні санкції за виявлений факт відсутності на АЗС позивача документів обліку запасів паливо мастильних матеріалів (далі - ПММ), правомірним та прийнятим з дотриманням вимог податкового законодавства.
Не погоджуючись з рішенням суду першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати, позов задовольнити. Вказується, що бухгалтерський облік нафтопродуктів ведеться бухгалтерією Товариства на підставі первісних документів, якими є товарно-транспорті накладні (видаткові накладні та/або акти приймання-передачі), які передаються до бухгалтерської служби; оприбуткування нафтопродуктів, які надійшли на АЗС ведеться в журналі обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою №13-НП, який був наданий під час проведення перевірки; змінний звіт АЗС за формою №17-НП ведеться на АЗС та складається після закінчення зміни для відображення кількісних змін нафтопродуктів, а тому не міг бути наданий під час проведення перевірки, так як зміна ще не закінчилась, а в Акті перевірки не конкретизовано, які саме зміні не було надано; до перевірки було надано всі документи, які підтверджують облік нафтопродуктів за місцем реалізації та наявності яких передбачена законодавства.
В письмових запереченнях на вказану касаційну скаргу, які надійшли ще до Вищого адміністративного суду України поставлено питання про залишення її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
Переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що ДПС у Київській області була проведена фактична перевірка господарської одиниці - АЗС, що розташована за адресою: Київська область, м. Вишневе, вул. Київська, 23 та належить субʼєкту господарської діяльності - ТОВ "БЕЛ ОІЛ", за результатами якої складено акт від 23.02.2012 на бланку № 000145.
За висновками вищезазначеного акту перевірки позивачем були порушені, зокрема, вимоги пункту 12 статті 3, статті 6 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", пункту 10 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої спільним наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та звʼязку України, Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 № 281/171/578/155, які полягали у не веденні господарською одиницею позивача обліку товарних запасів (паливно-мастильних матеріалів) за місцем реалізації та зберігання на загальну суму 399085,05 грн., оскільки до перевірки не були надані товарно-транспортні накладні, змінні звіти та інші первинні бухгалтерські документи, які підтверджують облік товарно-матеріальних цінностей у встановленому порядку.
07.03.2012 відповідачем на підставі вказаного акта перевірки прийнято податкове повідомлення - рішення № 000322305, яким на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та згідно зі статті 20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" застосувала до ТОВ "БЕЛ ОІЛ" штрафні (фінансові) санкції у сумі 798170,10 грн.