1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 квітня 2019 року

м. Київ

Справа № 916/2273/16



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткач І.В. - головуючий, Баранець О.М., Вронська Г.О.,

за участю секретаря судового засідання Бойка В.С.,



представників учасників справи

позивача - Горьова Н.М.,

відповідача - не зʼявилися,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал"

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 14.01.2019

(головуючий суддя- Поліщук Л.В., судді Мишкіна М.А., Таран С.В.)

на рішення Господарського суду Одеської області від 16.10.2018

(головуючий суддя Рога Н.В., судді Невінгловська Ю.М., Погребна К.Ф.)

у справі № 916/2273/16

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал"

до Приватного підприємства "УПТК"

про стягнення 52 354,36 грн,

та за зустрічним позовом Приватного підприємства "УПТК"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал"

про скасування оперативно-господарської санкції,



ВСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ


1.Короткий зміст позовних вимог



1.1. У серпні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" (далі - Водоканал) звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Приватного підприємства "УПТК" (далі- Підприємство) про стягнення заборгованості у розмірі 52 354,36 грн.



1.2. В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те, що 01.09.2005 між ним та відповідачем було укладено договір на послуги водопостачання та водовідведення №734/3, згідно з п.2.1 якого сторони зобовʼязались керуватися Правилами прийому виробничих стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затвердженими розпорядженням Одеської обласної адміністрації від 09.02.1998 №87/А 98, та іншими нормативними актами, прийнятими у встановленому законом порядку.



1.3. 09.09.2014 представники позивача у присутності представника відповідача здійснили відбір стічних вод на обʼєкті за адресою: м. Одеса, вул. Краснослободська, 1/12, який належить відповідачу, та склали акт "Аналіз стічної води" від 09.09.2014 з двома відборами (шифр 0185 та шифр 0186), який відповідачем підписаний без будь-яких зауважень.



За результатом лабораторного аналізу стічної води відповідача, проведеного незалежною лабораторією моніторингу вод та ґрунтів Одеської гідрогеолого-меліоративної експедиції, встановлено невідповідність стічної води діючим допустимим величинам концентрації речовин у стічних водах, з урахування чого позивачем було складено розрахунок санкції у розмірі 52 354,36 грн.



1.4. 06 жовтня 2016 року ТОВ "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" зменшило позовні вимоги та просило стягнути з ПП "УПТК" заборгованість за скид ненормативно-очищених стічних вод у розмірі 29 247,78 грн.



1.5. Під час розгляду справи у суді першої інстанції 23 вересня 2016 року ПП "УПТК" звернулось до суду із зустрічною позовною заявою про визнання неправомірною і скасування застосованої ТОВ "ІНФОКС" в особі філії "ІНФОКСВОДОКАНАЛ" оперативно-господарської санкції у вигляді нарахованої плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси у сумі 52 354,36 грн.



1.6. Зустрічний позов обґрунтовано неправомірністю нарахування плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації міста Одеси як оперативно-господарської санкції, оскільки таке нарахування проведено позивачем в порушення Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37 (далі - Правила № 37), Місцевих правил і державних стандартів, а також неправильно визначено період, за який розраховано обсяг водовідведення.



2. Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій



2.1. 01 вересня 2005 року між ТОВ "Інфокс" (Водоканал) та ПП "УПТК" (Абонент) укладено договір на послуги водопостачання та водовідведення № 734/3, за умовами якого Водоканал надає послуги по подачі питної води на обʼєкти Абонента, а також по прийманню стічних вод, які скидаються Абонентом у систему комунальної каналізації відповідно до дислокації обʼєктів.



Згідно з п. 2.1 Договору сторони зобовʼязуються керуватися діючими нормативно-правовими актами, а саме: Законом України "Про питну воду та питне водопостачання", Правилами користування системами комунального водопостачання та водовідведення у містах та селищах України, затверджених наказом Держжитлокомгоспу України від 01.07.1994 № 65, Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення, затверджених наказом Держжитлокомгоспу України від 05.07.1995 № 30, Правилами приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затвердженими розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації №87/А-98 від 09.02.1998, та технічними умовами, діючим ДСТУ, Законом України "Про житлово-комунальні послуги", іншими нормативними актами.



Відповідно до п. 2.4.2 Договору Абонент зобовʼязаний здійснювати скидання стоків, якість яких не перевищує гранично допустимі концентрації, встановлені Правилами приймання стічних вод.



У пункті 2.4.13 Договору сторони погодили, що Абонент зобовʼязаний своєчасно та у повному обсязі сплачувати послуги водопроводу та каналізації, скидання ненормативно-очищених стоків та інші платежі, передбачені Правилами водопостачання та Правилами приймання стічних вод.



Обсяги стоків, що відводяться від Абонента, приймаються рівними обсягами спожитої води або визначаються за показниками прибору обліку стоків відповідно до п. 21.1 Правил водокористування. Обсяг скинутих Абонентом зливових стоків визначається розрахунковим шляхом згідно з п.15.9 Правил водокористування (п. 3.9. Договору).



Згідно з п. 3.10 Договору нарахування платежу за скидання ненормативно-очищених стоків здійснюється відповідно до Правил приймання стоків.



2.2. 09 вересня 2014 року представниками ТОВ "Інфокс" у присутності представника ПП "УПТК" Королюк В.Н. здійснено відбір проб у контрольному колодязі перед скидом до міської каналізації, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Краснослободська, 1/12, про що складено акт "Аналіз стічної води".



За результатами лабораторних аналізів стічної води за пробами, відібраними 09.09.2014 на обʼєкті ПП "УПТК", незалежною лабораторією моніторингу вод та ґрунтів Одеської гідрогеолого-меліоративної експедиції встановлено невідповідність стічної води діючим допустимим величинам концентрації речовин у стічних водах. З урахуванням цього, відповідно до п. 4.9, 4.10 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконкому Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, ТОВ "Інфокс" була розрахована сума боргу за скид ПП "УПТК" стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій, яка первісно склала 52 354,36 грн.



2.3. Розрахунок суми, а також копія акта відбору проб була надіслана ПП "УПТК" 30.09.2014, але не була оплачена у добровільному порядку. В подальшому ТОВ "Інфокс" провело перерахунок розміру плати за скид ПП "УПТК" понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси внаслідок застосування місячного періоду нарахування, у звʼязку з чим розмір заборгованості склав 29 247,78 грн. Несплата ПП "УПТК" зазначених грошових коштів і стала підставою для виникнення спору у цій справі.



3. Короткий зміст рішення та постанови судів попередніх інстанцій



3.1. Справа слухалась судами неодноразово.



3.2. Рішенням Господарського суду Одеської області від 16.10.2018 у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" до Приватного підприємства "УПТК" про стягнення плати за скид ненормативно-очищених стічних вод у розмірі 29 247,78 грн відмовлено повністю. Зустрічну позовну заяву Приватного підприємства "УПТК" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" про визнання неправомірною і скасування застосованої позивачем оперативно-господарської санкції у вигляді нарахованої плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси у сумі 29 247,78 грн задоволено. Визнано неправомірною і скасовано застосовану Товариством з обмеженою відповідальністю "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал" до Приватного підприємства "УПТК" оперативно-господарську санкцію у вигляді нарахованої плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації міста Одеси у сумі 29 247,78 грн. Крім того, стягнуто з ТОВ "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал" на користь ПП "УПТК" витрати по сплаті судового збору у розмірі 1378 грн.



3.3. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 14.01.2019 рішення суду першої інстанції залишено без змін.



3.4. Судові рішення мотивовані тим, позов ТОВ "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" про стягнення з ПП "УПТК" плати за скид ненормативно-очищених стічних вод у розмірі 29247,78 грн є безпідставним та необґрунтованим. Суди зазначили, що недотримання національних стандартів при відборі проб стічних вод та їх дослідженні дає підстави для висновків про неможливість визнання Акта відбору стічних вод від 09.09.2014 та Лабораторного аналізу, зробленого на підставі неналежно відібраних проб, належними доказами підтвердження скиду стічних вод з перевищенням допустимих показників забруднюючих речовин.



Крім того, за висновками судів, позивач розрахував плату за скид понаднормативних забруднень з урахуванням речовин: хімічне споживання кисню (ХСК), мінеральний склад, сульфіди, фенол, фосфати, яких немає у переліку речовин, встановленому Додатком 2 до місцевих Правил, який діє для відповідача ПП „УПТК".



3.5. Зустрічний позов ПП "УПТК" суди задовольнили, зазначивши, що плата за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням у систему каналізації за своєю правовою природою є саме оперативно-господарською санкцією, тобто заходом оперативного впливу на порушника з метою припинення та попередження повторення порушення зобовʼязання, що використовується відповідно до ст. 235 ГК України.



4. Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи



4.1. Не погоджуючись з вищезазначеними рішенням та постановою ТОВ "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал" звернулося до Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення та постанову судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги у повному обсязі та відмовити у задоволенні позовних вимог за зустрічним позовом ПП "УПТК".



4.2. В обґрунтування зазначених вимог скаржник посилається на неправильне застосування судами ст.ст. 235, 236 Господарського кодексу України, а також порушення ст. 13 Закону України "Про судоустрій та статус судів".



У зазначеному аспекті позивач стверджує, що скид понаднормативних забруднень стічної води не є оперативно-господарською санкцією. Оплата за скид ненормативно-очищенних стоків передбачає повернення TOB "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" витрат повʼязаних з транспортуванням та очищенням стічних вод.



Тобто, зазначена плата є платою за надання послуг водоканалом щодо доочищення понаднормативних забруднень води. Правовідносини сторін є зобовʼязальними, згідно з укладеним договором та чинним законодавством.



Аналогічну правову позицію зазначено Верховним Судом у постанові від 16.05.2018 у справі №904/7776/17, яка відповідно до ст. 13 Закону України "Про судоустрій та статус судів" повинна була враховуватись судами попередніх інстанцій під час ухвалення судових рішень, що оскаржуются.



4.3. Судові рішення, на думку позивача, ухвалено з порушенням ст. 58 Конституції України, з неправомірним застосуванням вимог КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера" та ДСТУ ISO 5667-10:2005.



Скаржник наполягає на тому, що КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера" та ДСТУ ISO 5667-10:2005 не розповсюджується до правовідносин між сторонами у цій справі.



Незаконним є посилання апеляційного господарського суду на Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджені Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 01 грудня 2017 року №316, оскільки ці правила не були чинними на момент виникнення спірних правовідносин.



4.4. Судові рішення, що оскаржуються, ухвалені з порушенням ст.ст. 86, 238, 282, 316 Господарського процесуального кодексу України, оскільки містять висновки, які ґрунтуються на припущеннях.



Крім того, на думку скаржника, рішення судів ухвалені з порушенням ст.277 Господарського процесуального кодексу України, а саме при неповному зʼясуванні всіх обставин справи.



4.5. У відзиві на касаційну скаргу ПП "УПТК" заперечує проти доводів та вимог касаційної скарги позивача за первісним позовом та просить залишити її без задоволення, а судові рішення, що оскаржуються, залишити без змін.



Позиція та доводи відповідача в цілому грунтуються на висновках, здійснених судами у рішеннях, що переглядаються.



Водночас, вважаючи правильним та обґрунтованим висновок судів про задоволення зустрічного позову, ПП "УПТК" також посилається на постанову Верховного Суду України від 29.11.2010 у справі №2-15/1783-2009.


ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



5. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій



5.1. Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції



5.1.1. Відповідно до частини 1 ст. 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.



5.1.2. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (ч.2 ст. 300 ГПК України).



5.2. Щодо суті касаційної скарги



5.2.1. Спір у справі стосується питання стягнення з ПП "УПТК" плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації міста Одеси.



5.2.2. Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, які затверджені наказом Держбуду України від 19.02.2002 № 37 (далі - Правила приймання стічних вод, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), спрямовані на запобігання порушенням у роботі мереж і споруд каналізації, підвищення ефективності роботи цих споруд і безпеки їх експлуатації та забезпечення охорони навколишнього природного середовища від забруднення скидами стічних вод Підприємств.



Згідно з пунктами 1.5 - 1.7 Правил приймання стічних вод на підставі цих Правил та Інструкції Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (далі - місцеві Правила приймання), у яких установлюються допустимі концентрації для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію.



Правила приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації міста Одеси (місцеві Правила приймання) затверджені рішенням виконкому Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632 .


................
Перейти до повного тексту