1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

17 квітня 2019 року

м. Київ

справа № 823/1978/18

провадження № К/9901/2606/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Анцупової Т. О.,

суддів: Кравчука В. М., Стародуба О. П.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 823/1978/18

за позовом ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області, Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчинити дії;

за касаційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду (суддя Руденко А. В.) від 21 вересня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду (у складі колегії суддів: Костюк Л. О., Бужак Н. П., Кузьмишиної О. М.) від 20 грудня 2018 року, встановив:

І. РУХ СПРАВИ

1. У травні 2018 року ОСОБА_2 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області, Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації, в якому просила:

- визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Тальнівської райдержадміністрації Черкаської області та Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації у прийнятті документів для встановлення ОСОБА_2 статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії та зобовʼязати Управління соціального захисту населення Тальнівської райдержадміністрації Черкаської області прийняти документи ОСОБА_2 для встановлення статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії та внести подання до Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації для встановлення їй статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії;

- зобовʼязати Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації розглянути подання Управління соціального захисту населення Тальнівської райдержадміністрації Черкаської області про встановлення ОСОБА_2 статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 та вирішити питання про видачу їй посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1;

- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань субʼєктів владних повноважень, що виступали сторонами у справі, судовий збір за розгляд справи у розмірі 705 грн.

2. В обґрунтування вказаних вимог позивач зазначала, що Управління соціального захисту населення Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області безпідставно відмовило їй у прийнятті документів для встановлення статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, оскільки виключення Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року № 76-VIII (далі - Закон № 76-VIII) місця проживання позивача з зони посиленого радіоекологічного контролю не впливає та не може впливати на обовʼязок відповідного органу встановлювати особі статус постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.

Позивач вважає, що оскільки вона постійно проживала та працювала на території зони посиленого радіоекологічного контролю, і станом на 01 січня 1993 року прожила та відпрацювала у цій зоні не менше 4 років, вона в розумінні Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року № 796-XII (далі - Закон № 796-XII) є потерпілою особою від Чорнобильської катастрофи.

3. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року, ОСОБА_2 відмовлено у задоволенні позовних вимог.

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, 21 січня 2019 року ОСОБА_2 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення та неправильне застосування норм матеріального права, просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року, а справу направити до суду першої інстанції для нового розгляду.

5. Ухвалою Верховного Суду від 30 січня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та установлено десятиденний строк з моменту отримання копії вказаної ухвали для подачі відзиву на касаційну скаргу.

6. Ухвалою Верховного Суду від 12 квітня 2019 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

7. Станом на 17 квітня 2019 року відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходив.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно посвідчення серії НОМЕР_2 від 22 квітня 1993 року ОСОБА_2 є особою, яка постійно проживає або постійно працює на території зони посиленого радіоекологічного контролю, категорія 4.

9. Згідно з експертним висновком Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України по встановленню причинного звʼязку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС від 17 жовтня 2016 року № 203 встановлено, що захворювання позивача повʼязане із впливом аварії на Чорнобильській АЕС.

10. 01 січня 2018 року ОСОБА_2 встановлено ІІІ групу інвалідності, захворювання повʼязане з впливом аварії на Чорнобильській АЕС, на строк до 01 березня 2021 року, що підтверджується довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, серія 12 ААА № 877417.

11. У березні 2018 року позивач звернулась до Управління соціального захисту населення Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області із заявою про видачу посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.

12. Листом Управління соціального захисту населення Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області від 02 травня 2018 року № 01-7-1/А-8 ОСОБА_2 відмовлено у задоволенні її заяви з мотивів, що відповідно до Закону № 76-VІІІ, у переліку зон радіоактивного забруднення відсутня зона посиленого радіоекологічного контролю та скасовано ст. 23 Закону № 796-XII, якою передбачалося надання відповідних пільг і компенсацій особам, віднесеним до 4 категорії потерпілих від Чорнобильської катастрофи. Зазначено, що посвідчення категорії 1 особам, з числа віднесених до категорії 4 потерпілих від Чорнобильської катастрофи, Департаментом соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації не видаються.

13. Вважаючи протиправними такі дії Управління соціального захисту населення Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області, позивач звернулася до суду з адміністративним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Відмовляючи позивачу у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що на час встановлення ІІІ групи інвалідності та надання експертного висновку від 17 жовтня 2016 року № 203 позивач не належала до осіб, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, тому підстави для встановлення їй категорії 1, як інваліду з числа осіб, потерпілих від Чорнобильської катастрофи, передбачені ч. 1 ст. 14 Закону № 796-XII відсутні.

15. До такого висновку суди першої та апеляційної інстанцій дійшли виходячи з того, що Законом № 76-VIII абзац 5 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 27 лютого 1991 року № 791а-ХІІ, який визначав зони посиленого радіоекологічного контролю, виключено. Цим же Законом статті 2 ("Визначення категорії зон радіоактивного забруднених територій") та 23 ("Компенсації та пільги громадянам, віднесеним до категорії 4") Закону № 796-XII виключені, вказані зміни до Закону вступили в силу з 01 січня 2015 року.

16. У звʼязку з зазначеним, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що позивач на час встановлення захворювання, повʼязаного з впливом аварії на Чорнобильській АЕС та інвалідності не проживає в зоні посиленого радіоекологічного контролю, оскільки згідно вищенаведених змін до законодавства така зона відсутня, отже, посвідчення потерпілого 4 категорії втратило чинність з 01 січня 2015, а позивач не є потерпілим від Чорнобильської катастрофи.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

17. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що особа набуває статусу постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії у разі, якщо вона вже має статус потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи іншої категорії та їй встановлено інвалідність, щодо якої встановлено причинний звʼязок із Чорнобильською катастрофою.

18. Скаржник зазначає, що статус потерпілої особи від Чорнобильської катастрофи вона набула відповідно до ст. 11 Закону № 796-XII, оскільки станом на 01 січня 1993 року проживала у цій зоні не менше 4 років і на момент звернення до суду не змінювала місце проживання.

19. Водночас, на думку скаржника, виключення зони посиленого радіоекологічного контролю із переліку радіоактивно забруднених територій не позбавляє її, як особу якій раніше було видано посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, відповідного статусу. На підтвердження вказаного, позивач зазначає, що Закон № 796-XII у редакції, чинній після 01 січня 2015 року, передбачає надання особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи 4 категорії, певних пільг та компенсацій. Зокрема, ст. 51, 56 зазначеного Закону передбачають надання особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи 4 категорії, додаткової пенсії та пільг щодо обчислення стажу роботи (служби).

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, у відповідності до ч. 1 ст. 341 КАС України, виходить з наступного.

21. Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 11 Закону № 796-XII до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать, зокрема, особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 01 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років.

22. Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 14 Закону № 796-XII для встановлення пільг і компенсацій визначаються категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний звʼязок інвалідності, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.


................
Перейти до повного тексту