1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



17 квітня 2019 року

м. Київ

справа № 461/453/16-а

адміністративне провадження № К/9901/45446/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Анцупової Т. О.,

суддів: Кравчука В. М., Стародуба О. П.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу № 461/453/16-а

за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, третя особа - Головне управління МВС України у Львівській області, про зобовʼязання до вчинення дій;

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на постанову Галицького районного суду м. Львова (суддя Мисько Х. М.) від 14 листопада 2016 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду (колегія суддів у складі: Хобор Р. Б., Попка Я. С., Сапіги В. П.) від 23 травня 2017 року, встановив:

І. РУХ СПРАВИ

1. У січні 2016 року ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, в якому, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 10 жовтня 2016 року, просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області в частині не включення до складу грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, одноразової грошової допомоги при звільненні та щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, з яких справлялися страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування;

- зобовʼязати відповідача здійснити перерахунок та виплату з 31 грудня 2014 року пенсії, з урахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, одноразової грошової допомоги при звільненні та щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, згідно з довідкою Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області від 04 березня 2016 року № 1089;

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області у не проведенні індексації пенсії, починаючи з січня 2015 року;

- зобовʼязати відповідача здійснити перерахунок та виплату з 01 січня 2015 року пенсії з урахуванням індексації пенсії відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03 липня 1991 року № 1282-ХІІ;

- зобовʼязати відповідача надати звіт про виконання постанови суду;

- судові витрати стягнути з відповідача.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 30 грудня 2014 року він був звільнений з органів внутрішніх справ наказом Головного управління Міністерства внутрішніх справ України від 29 грудня 2014 року № 680 о/с за п.64 "б" (через хворобу) відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 1991 року № 114 та на даний час є пенсіонером МВС України та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". 30 листопада 2015 року він звернувся із заявою в ГУ ПФУ у Львівській області з питанням, чи були включені для нарахування та призначення йому пенсії матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати та одноразова грошова допомога при звільненні та з проханням здійснити перерахунок та виплату з 31 грудня 2014 року його пенсії у разі, якщо такі виплати не були включені. 22 грудня 2015 року ГУ ПФУ у Львівській області надало відповідь про відмову у здійсненні включення вищевказаних виплат та перерахунку пенсії, яку вважає протиправною та такою, що не відповідає чинному законодавству.

3. 26 травня 2016 року Галицьким районним суду м. Львова у судовому засіданні до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, залучено Головне управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області.

4. Постановою Галицького районного суду м. Львова від 14 листопада 2016 року адміністративний позов задоволено частково; зобовʼязано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату з 01 січня 2015 року ОСОБА_2 пенсії з урахуванням індексації пенсії відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03 липня 1991 року № 1282-ХІІ; зобовʼязано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області надати звіт про виконання постанови суду протягом 1 місяця з дня набрання постановою законної сили; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

5. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року задоволено частково апеляційну скаргу ОСОБА_2; постанову Галицького районного суду м. Львова від 14 листопада 2016 року в частині відмови в задоволенні позову скасовано та прийнято в цій частині нову постанову, відповідно до якої позов задоволено частково:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області в частині не включення до складу грошового забезпечення ОСОБА_2, з якого призначається пенсія, сум грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, одноразової грошової допомоги при звільненні, з яких справлялися страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування;

- зобовʼязано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_2 пенсії, з урахуванням сум грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, одноразової грошової допомоги при звільненні починаючи з 31 грудня 2014 року;

- в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

6. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Галицького районного суду м. Львова від 14 листопада 2016 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року в частині задоволення позову, в скасованій частині поновити нове рішення, яким в задоволенні позову ОСОБА_2 відмовити повністю.

7. У клопотанні про зупинення виконання оскаржуваних судових рішень від 12 червня 2017 року № 6393/10-17, яке було додано до касаційної скарги, відповідач просив зупинити виконання постанови Галицького районного суду м. Львова від 14 листопада 2016 року та постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року до прийняття рішення по даній касаційній скарзі.

8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15 травня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою; відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про зупинення виконання постанови Галицького районного суду м. Львова від 14 листопада 2016 року та постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року.

9. 10 липня 2017 року до Вищого адміністративного суду України найшло заперечення ОСОБА_2, в якому позивач зазначає, що оскаржувані судові рішення винесені без будь-яких порушень норм матеріального та процесуального права, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, постанову Галицького районного суду м. Львова від 14 листопада 2016 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року - без змін.

10. Головне управління МВС України у Львівській області у запереченнях на касаційну скаргу, які надішли на адресу Вищого адміністративного суду України 11 липня 2017 року, просило залишити її без задоволення, оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

11. Вищим адміністративним судом України справа до розгляду не призначалась.

12. 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд та набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03 жовтня 2017 року.

Відповідно до п. 1 Розділу VII "Перехідні положення" зазначеного закону зміни до Кодексу адміністративного судочинства України вводяться в дію з урахуванням певних особливостей. Зокрема, у пп. 4 передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчився до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

13. 23 березня 2018 року касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на постанову Галицького районного суду м. Львова від 14 листопада 2016 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року у справі № 461/453/16-а передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

14. Ухвалою Верховного Суду від 22 жовтня 2018 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження на 24 жовтня 2018 року.

15. Ухвалою Верховного Суду від 24 жовтня 2018 року зупинено провадження у справі № 461/453/16-а за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, третя особа - Головне управління МВС України у Львівській області, про зобовʼязання до вчинення дій до набрання чинності рішенням Великої Палати Верховного Суду у справі № 522/2738/17 за позовом ОСОБА_8 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, Одеського обласного військового комісаріату про зобовʼязання вчинити певні дії.

16. 06 лютого 2019 року Великою Палатою Верховного Суду ухвалено постанову по справі № 522/2738/17, якою задоволено частково касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області; постанову Приморського районного суду м. Одеси від 04 липня 2017 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року скасовано; прийнято нову постанову, якою позов задоволено частково: зобовʼязано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити з 02 листопада 2013 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_8 на підставі довідки Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси від 28 грудня 2016 року № 3528 із включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, щомісячної додаткової грошової винагороди; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

17. Ухвалою Верховного Суду від 12 квітня 2019 року поновлено провадження у справі № 461/453/16-а та призначено її до касаційного розгляду в порядку письмового провадження.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

18. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 30 грудня 2014 року ОСОБА_2 звільнений з органів внутрішніх справ наказом Головного управління Міністерства внутрішніх справ України від 29 грудня 2014 року № 680 о/с за п.64 "б" (через хворобу) відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 1991 року № 114 та на даний час є пенсіонером МВС України та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

19. 30 листопада 2015 року позивач звернувся із заявою в ГУ ПФУ у Львівській області з питанням, чи були включені для нарахування та призначення йому пенсії матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати та одноразова грошова допомога при звільненні та з проханням здійснити перерахунок та виплату з 31 грудня 2014 року його пенсії у разі, якщо такі виплати не були включені.

20. Листом від 16 грудня 2015 року № 1153/ц-20 ГУ ПФУ у Львівській області надало позивачу відповідь про те, що на підставі заяви від 16 січня 2015 року та наданих уповноваженим структурним підрозділом ГУМВС України у Львівській області документів, зокрема, грошового атестату від 31 грудня 2014 року № 141 та довідки про додаткові види грошового забезпечення від 31 грудня 2014 року № 1397, виданих ГУМВСУ у Львівській області позивачу була призначена пенсія за вислугу років відповідно до ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у розмірі 62% грошового забезпечення, яке складається з: посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за вислугу років 35%, середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення за 24 останній місяці служби перед звільненням, у тому числі надбавки за виконання особливо важливих завдань 50% та премії 199%.

21. Позивач, вважаючи протиправними дії відповідача в частині не включення до складу грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, одноразової грошової допомоги при звільненні та щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, з яких справлялися страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, звернувся до суду з адміністративним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

22. Суд першої інстанції, в частині задоволення позовних вимог про здійснення перерахунку та виплати пенсії позивачу з урахуванням індексації пенсії відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03 липня 1991 року № 1282-ХІІ, виходив із того, що відповідачем індексація пенсії ОСОБА_2 з січня 2015 року не проводилась, натомість застосовувалися коефіцієнти, які були встановлені для індексації у грудні 2014 року.

23. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в іншій частині, суд першої інстанції зазначив, що законодавством не передбачено включення в обрахунок пенсії грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, одноразової грошової допомоги при звільненні та щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб.

24. Крім того, суд першої інстанції зазначив, що на день подачі позовної заяви з уточненнями, обставини для перерахунку пенсії не настали, а рішення про призначення пенсії позивач не оскаржував. Заява ОСОБА_2 від 30 листопада 2015 року подана позивачем в ГУ ПФУ України у Львівській області в порядку Закону України "Про звернення громадян", позивачу 16 грудня 2015 року була надана відповідь, тобто рішення про відмову у перерахунку пенсії відповідачем не приймалось.

25. Суд апеляційної інстанції скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог та задовольняючи позовні вимоги частково, посилаючись на правову позицію Верховного Суду України, викладену у постанові від 10 березня 2015 року у справі № 21-70а15, виходив із того, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення, які відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.

26. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог про зобовʼязання здійснити перерахунок та виплату пенсії з врахуванням компенсації податку з доходів фізичних осіб, апеляційний суд зазначив, що базою для нарахування єдиного соціального внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування є тільки грошове забезпечення, а тому нарахування й утримання цього внеску із сум компенсації податку з доходів фізичних осіб не проводиться. У звʼязку з цим, дійшов висновку про те, що підстави для включення компенсації податку з доходів фізичних осіб до складу грошового забезпечення ОСОБА_2, з якого призначається пенсія, відсутні.

27. Суд апеляційної інстанції також зазначив, що право позивача на включення до складу грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, сум грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, одноразової грошової допомоги при звільненні, з яких справлялися страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, порушено з 31 грудня 2014 року, тобто з дня, наступного після звільнення з органів внутрішніх справ на підставі наказу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України від 29 грудня 2014 року № 680 о/с за п. 64 "б" (через хворобу) відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 1991 року № 114, а тому підлягає відновленню з цього дня.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

28. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що:

- Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області, 31 грудня 2014 року, позивачу призначена пенсія за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", на підставі заяви та наданих, уповноваженим структурним підрозділом ГУМВС України у Львівській області, документів;

- з документами для призначення пенсії позивач був ознайомлений, погоджувався з даними, зазначеними в них та не оскаржував їх;

- на день звернення з позовною заявою з подальшими уточненнями, обставини для перерахунку пенсії не настали, а рішення про призначення пенсії позивач не оскаржував;

- 30 листопада 2015 року позивач подав заяву до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області в порядку Закону України "Про звернення громадян". В такому ж порядку було надано йому відповідь. Тобто, рішення про відмову у перерахунку пенсії Управлінням не приймалось. Крім того, в цій заяві позивач просив повідомити, чи включені для нарахування при призначенні пенсії грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати та одноразова грошова допомога при звільненні;

- законодавством не передбачено включення в обрахунок пенсії грошової допомоги на оздоровлення, матеріального допомоги для вирішення соціально-побутових питань, одноразової грошової допомоги при звільненні. При зверненні 30 листопада 2015 року таке питання не порушувалось;

- до прийняття постанови Кабінетом Міністрів України про особливий порядок проведення індексації грошових доходів при проведенні індексації з січня 2015 року по теперішній час застосовуються коефіцієнти, які були встановлені для індексації у грудні 2014 року. При проведенні індексації в грудні 2014 року останнім базовим місяцем для нарахування індексації був вересень 2014 року. Враховуючи те, що базовим місяцем для індексації пенсії позивача є листопад 2014 року, підстав для індексації пенсії немає;

- позивач не прикладає до позову доказів звернення до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівський області із заявою щодо перерахунку пенсії з 01 січня 2015 року з урахуванням індексації пенсії.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

29. Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, у відповідності до ч. 1 ст. 341 КАС України, виходить з наступного.

30. Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-ХІІ) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.


................
Перейти до повного тексту