ПОСТАНОВА
Іменем України
17 квітня 2019 року
Київ
справа №826/10508/17
провадження №К/9901/61802/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції справу №826/10508/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Автосервіс" до Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Конкурсного комітету з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування міста Києва, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс Груп", про визнання дій та рішення протиправними, скасування рішення та зобовʼязання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Груп" на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва ухвалене 22 травня 2018 року у складі головуючого судді - Келеберди В.І., та постанову Київського апеляційного адміністративного суду, прийняту 20 серпня 2018 року у складі колегії суддів: головуючого судді - Мєзєнцева Є.І., суддів: Коротких А.Ю., Файдюка В.В.,
ВСТАНОВИВ:
1. У серпні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Автосервіс" (надалі також - позивач, ТОВ "Автосервіс") звернулося до суду з позовом до Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Конкурсного комітету з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування міста Києва, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс Груп" (далі - третя особа, також ТОВ "Транс Груп") в якому просив:
1.1. визнати протиправним дії конкурсного комітету з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування міста Києва, що полягають у допущенні 23 грудня 2016 року ТОВ "Транс Групп" до участі у конкурсі по обʼєкту № 6 на автобусному маршруті загального користування №200-к "вулиця Гаршина - вулиця Ушакова";
1.2. визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування міста Києва, оформленого протоколом № 1/2 від 23 грудня 2016 року, щодо визнання ТОВ "Транс Груп" переможцем конкурсу по обʼєкту №6 на автобусному маршруті загального користування № 200-к "вулиця Гаршина - вулиця Ушакова";
1.3. зобовʼязати конкурсний комітет з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування міста Києва визначити переможця конкурсу по обʼєкту №6 на автобусному маршруті загального користування №200-к "вулиця Гаршина - вулиця Ушакова" на підставі бальної системи оцінки пропозицій, що була чинна станом на 23 грудня 2016 року та документів, поданих перевізниками - претендентами до 02 грудня 2016 року включно.
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що конкурсним комітетом було неправомірно допущено та визнано переможцем конкурсу ТОВ "Транс Групп", оскільки, подані ним документи оформлені неналежним чином, не в повному обсязі та містять недостовірну інформацію.
2.1. ТОВ "Транс Групп" не мало достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затверджених обовʼязковими умовами конкурсу та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів), що також є підставою для недопущення вказаного перевізника до участі в конкурсі.
2.2. Автомобільний перевізник ТОВ "Транс Групп" подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обовʼязковим та додатковим умовам конкурсу, а відповідно, й підставою для недопущення до участі у конкурсі.
2.3. За таких обставин, вважаючи дії конкурсного комітету з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних загального користування міста Києва щодо допущення ТОВ "Транс Групп" до участі у конкурсі а також прийняте рішення оформлене протоколом № 1/2 від 23 грудня 2016 року протиправними, позивач просить їх скасувати та зобовʼязати визначити переможця конкурсу.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 22 травня 2018 року, яку залишено без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 серпня 2018 року, позов задовольнив.
3.1. Визнав протиправними дії конкурсного комітету з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування міста Києва, що полягають у допущенні 23 грудня 2016 року ТОВ "Транс Групп" до участі у конкурсі по обʼєкту №6 на автобусному маршруті загального користування №200-к "вулиця Гаршина - вулиця Ушакова".
3.2. Визнав протиправним та скасував рішення конкурсного комітету з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних загального користування міста Києва, оформленого протоколом № 1/2 від 23 грудня 2016 року, щодо визнання ТОВ "Транс Групп" переможцем конкурсу по обʼєкту № 6 на автобусному маршруті загального користування № 200-к "вулиця Гаршина - вулиця Ушакова".
3.3. Зобовʼязав конкурсний комітет з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування міста Києва визначити переможця конкурсу по обʼєкту № 6 на автобусному маршруті загального користування №200-к "вулиця Гаршина - вулиця Ушакова" на підставі бальної системи оцінки пропозицій, що була чинна станом на 23 грудня 2016 року та документів, поданих перевізниками - претендентами до 02 грудня 2016 року включно.
3.4. Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь ТОВ "Автосервіс" судовий збір у розмірі 4800,00 (чотири тисячі вісімсот) гривень.
4. Суд першої інстанції, з позицією якого погодився апеляційний суд, задовольняючи позовні вимоги виходив із того, що конкурсний комітет не мав права допускати претендента - перевізника ТОВ "Транс Групп" до участі у конкурсі та визначити його переможцем конкурсу на автобусному маршруті загального користування № 200-к "вул. Гаршина - вул. Ушакова".
IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
5. Представник третьої особи - ТОВ "Транс Групп" подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права.
6. Як і під час судового розгляду в судах першої й апеляційної інстанцій, у касаційній скарзі третя особа наполягає на тому, що при прийнятті рішень суди попередніх інстанцій не надали належної оцінки фактичним обставинам справи, а саме зазначає, що ТОВ "Транс Груп" для участі у конкурсі на автобусному маршруті загального користування були подані усі необхідні документи, перелік яких визначено та затверджено організатором конкурсу в обовʼязкових та додаткових умовах, інформація надана в цих документах є достовірною, а тому підстави для задоволення позову відсутні.
7. У скарзі представник третьої особи просить скасувати рішення судів першої й апеляційної інстанцій, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
8. Суддя-доповідач Верховного Суду ухвалою від 26 вересня 2018 року відкрив касаційне провадження за названою скаргою.
9. Позивач - ТОВ "Автосервіс" подав заперечення на касаційну скаргу в яких посилаючись на її необгрунтованість та безпідставність, просить скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.
10. Представник відповідача - Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у відзиві на касаційну скаргу вимоги останньої підтримав, просив скаргу задовольнити, рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
ІV. Установлені судами фактичні обставини справи
11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що в газеті "Хрещатик" від 18 листопада 2016 року №125 (4895) було розміщено оголошення про проведення Департаментом транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 23 грудня 2016 року конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міста Києва.
12. Товариство з обмеженою відповідальністю "Автосервіс" виявило намір взяти участь у конкурсі по обʼєкту № 6 на автобусному маршруті загального користування № 200-к "вулиця Гаршина - вулиця Ушакова", у звʼязку з чим подано необхідні документи, перелік яких визначено та затверджено організатором конкурсу в обовʼязкових та додаткових умовах.
13. Конкурсним комітетом з проведення конкурсів щодо визначення перевізників пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування міста Києва за результатами проведеного конкурсу прийнято рішення, яке оформлено протоколом № 1/2 від 23 грудня 2016 року, та відповідно до якого, переможцем конкурсу на вказаному автобусному маршруті визнано ТОВ "Транс Групп", а перевізником, який за результатами конкурсу посів друге місце - ТОВ "Автосервіс".
14. Не погоджуючись з таким рішення конкурсного комітету, позивач звернувся до суду з даним позовом.
15. Під час розгляду справи, судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Транс Групп" для участі у конкурсі подало анкету, у розділі 1.1. "Необхідна кількість автобусів для перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів) для міських, приміських перевезень" якої зазначено 80 транспортних засобів.
15.1. Однак на момент проведення спірного конкурсу ТОВ "Транс Групп" здійснювало перевезення пасажирів по 6-ти чинних договорам на приміських маршрутах, де використовується 42 транспортних засобів. Отже, вказане товариство не мало достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, а тому зазначеним товариством у анкеті вказано недостовірну інформацію
16. Не відповідає дійсності і вказана у розділі 1.1. анкети інформація стосовно сумарної пасажиромісткості автобусів.
16.1 Так, ТОВ "Транс Групп" зазначено про 2888 пасажиромісць. Однак, відповідно до інформації наданої Регіональним сервісним центом міста Києва у ТОВ "Транс Групп" в наявності є лише 42 транспортні засоби, а тому загальна пасажиромісткість 42-х автобусів не може становити 2888 пасажирів.
16.2 У довідці про автобуси, які будуть використовуватись на автобусному маршруті №200-к із зазначенням підстав для їх використання, ТОВ "Транс Групп" вказано автобус, строк тимчасового реєстраційного талону якого закінчився ще у серпні 2016 року, а тому третьою особою вказано недостовірну інформацію, оскільки станом на 01 грудня 2016 року такий транспортний засіб у користуванні товариства не перебував.
16.3 Жодного договору оренди транспортних засобів, договори лізингу, актів виконаних робіт, товарних чеків, видаткових накладних, платіжних доручень, бухгалтерських довідок і т. ін., ТОВ "Транс Групп" надано не було.
17. Отже з наведеного вбачається, що ні організатором ні робочим органом не було перевірено достовірність інформації, викладеної у заяві та доданих документах, як це вимагається пунктом 37 Порядку проведення конкурсу на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року №1081.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
18. Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - субʼєктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулюються Законом України від 5 квітня 2001 року № 2344-ІІІ "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон № 2344-ІІІ).
20. Відповідно до частин першої та другої статті 43 Закону № 2344-ІІІ визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.
20.1. Обʼєктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).
20.2. Забезпечення організації пасажирських перевезень покладається, зокрема, на міських автобусних маршрутах загального користування - на виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.
21. Згідно з частинами першою, другою та дванадцятою статті 44 Закону № 2344-ІІІ організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
21.1. До обовʼязкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать:
- визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками;
- державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.
21.2. Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.
22. Постановою Кабінету Міністрів України №1081 від 03 грудня 2008 року затверджено Порядок проведення конкурсу на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - Порядок).
23. Відповідно до пункту 2 Порядку конкурсний комітет - постійний або тимчасовий орган, утворений організатором для розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможцем конкурсу;
організатор - орган виконавчої влади, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, який самостійно або із залученням робочого органу проводить конкурс.
24. Пунктом 29 Порядку визначено, що для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний обʼєкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і такі документи:
- нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезень пасажирів (може подаватися в одному примірнику, якщо перевізник-претендент бере участь у кількох конкурсах, які проводяться на одному засіданні);
- перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою "з місцем водія/без місця водія"), VIN-коду транспортного засобу, державного номерного знака, року випуску транспортного засобу;
- копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті;
- документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі, із зазначенням дати проведення конкурсу;
- копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті;
- копію документа, що підтверджує проведення процедури санації (за умови проведення санації);
- перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, або письмова інформація про їх відсутність;
- анкету відповідно до пункту 32 цього Порядку;
- копію штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ) за останні повні два квартали.
25. Комплектність поданих документів перевіряє в міру їх надходження організатор.
25.1. Згідно з пунктом 30 Порядку документи для участі в конкурсі пронумеровуються, прошиваються, підписуються уповноваженою особою перевізника-претендента та скріплюються печаткою з позначенням кількості сторінок цифрами і словами.
25.2. Документи для участі в конкурсі подаються перевізником-претендентом у двох закритих конвертах (пакетах).
24.3. Конверт (пакет) з позначкою "N 1", який містить документи для участі в конкурсі, відкривається наступного дня після закінчення строку їх прийняття.
25.4. Конверт (пакет) з позначкою "N 2", який містить документи з інформацією про те, на який обʼєкт конкурсу подає документи перевізник-претендент, відкривається під час засідання конкурсного комітету.
25.5. У разі подання перевізником-претендентом документів для участі в кількох конкурсах, що проводяться на одному засіданні, ним робиться однакова відмітка на конвертах N 1 і 2, які стосуються одного і того ж конкурсу, що дасть змогу визначити приналежність їх одне одному.
25.6. Кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі визначається організатором і не може становити менш як 10 робочих днів до дати проведення конкурсу.
26. Відповідно до пункту 32 Порядку до заяви автомобільного перевізника додається анкета за формою згідно з додатком 5, в якій передбачаються питання, що будуть враховані під час перевірки достовірності відомостей, що містяться у документах для участі у конкурсі, та під час підрахунків за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.
27. Згідно з пунктом 37 Порядку достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.
28. Конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який: