ПОСТАНОВА
Іменем України
16 квітня 2019 року
Київ
справа №522/20720/17
адміністративне провадження №К/9901/60216/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Анцупової Т.О., Стародуба О.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на постанову Приморського районного суду м.Одеси в складі судді Шенцевої О.П. від 07.12.2017 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Кравця О.О., Домусчі С.Д., Коваля М.П. від 02.03.2018 у справі №522/20720/17 за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчитинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
В листопаді 2017 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - ГУ ПФУ в Одеській області) щодо відмови йому в проведенні перерахунку пенсії з урахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, премії (святкової в порядку заохочення) та одноразової грошової допомоги при звільненні, які він отримав за останні 24 місяці перед звільненням;
- зобовʼязати відповідача провести перерахунок призначеної йому пенсії в розмірі 80 % грошового забезпечення на підставі довідок Військово-медичного клінічного центру Південного регіону від 19.07.2017 № 3586 та від 19.10.2017 № 5135, з урахуванням до складу грошового забезпечення, додатково до врахованих при призначенні пенсії видів грошового забезпечення, сум грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, премії (святкової в порядку заохочення) та одноразової грошової допомоги при звільненні, з виплатою різниці в пенсії за минулий час за 12 місяців з дня подання додаткових документів та по день фактичного проведення перерахунку.
Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 07 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2018 року, позов задоволено.
У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація грошового забезпечення, премія (святкова в порядку заохочення) та одноразова грошова допомога при звільненні не входять до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, у звʼязку з тим, що вони мають тимчасовий, несистемний характер, їх розміри не є фіксованими, тому вони не можуть бути враховані при призначенні пенсії військовослужбовцям. Також зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій проігнорували доводи відповідача про пропуск позивачем строків звернення до суду, передбачених ст. 99 КАС України (в редакції до 15.12.2017).
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Суд касаційної інстанції, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Судами встановлено, що позивач з 19.04.2013 отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Органом, що здійснює призначення, перерахунок та виплату пенсії позивачу є ГУ ПФУ в Одеській області.
Згідно з повідомленням ГУ ПФУ в Одеській області про призначення пенсії від 29.04.2013 № 607/05 за пенсійною справою №1501011723 при обчисленні пенсії позивачу враховано такі види грошового забезпечення: посадовий оклад 1100,00 грн, оклад за військовим званням 135,00 грн, процентна надбавка за вислугу років 494,00 грн, середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці перед звільненням, в тому числі: надбавка за кваліфікаційну категорію лікаря 5%, надбавка за роботу з таємними документами 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань 50%, та премія 90%.
13 жовтня 2017 року позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії, додавши довідку Військово-медичного клінічного центру Південного регіону від 19.07.2017 № 3586 про виплачене йому грошове забезпечення перед звільненням, якою підтверджується отримання позивачем, крім врахованих під час призначення, і інших видів грошового забезпечення, а саме: грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, премії (святкової в порядку заохочення) та одноразової грошової допомоги при звільненні.
Відповідач листом від 27.10.2017 № 1442/С-11 повідомив позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії з посиланням на те, що визначення розміру грошового забезпечення для перерахунку пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" покладено на обласні військові комісаріати, та повернув без розгляду довідку Військово-медичного клінічного центру Південного регіону від 19.07.2017 р. № 3586.
Згідно з довідкою Військово-медичного клінічного центру Південного регіону від 19.07.2017 № 3586 та довідкою Військово-медичного клінічного центру Південного регіону від 19.10.2017 № 5135 за останні 24 місяці перед звільненням позивачу виплачувалися такі додаткові види грошового забезпечення: індексація грошового забезпечення в загальному розмірі 13537,82 грн, грошова допомога на оздоровлення - 7497,00 грн, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань - 11245,50 грн, премія (до 6 грудня) - 5948,50 грн та грошова допомога при звільненні з військової служби - 50604,75 грн.
Вказані виплати не були враховані під час призначення позивачу пенсії.
Не погоджуючись з вказаними діями відповідача та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація грошового забезпечення, премія (святкова в порядку заохочення) та одноразова грошова допомога при звільненні відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
При цьому суди керувалися висновком Верховного Суду України, викладеним у постанові від 10 березня 2015 року (справа № 21-70а15) щодо застосування у подібних цій справі правовідносинах положень ст. 9 та ч. 3 ст. 43 Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII), який полягає у тому, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та одноразова грошова допомога при звільненні, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Крім того, суди зазначили, що перерахунок пенсії позивача має бути здійснено не у звʼязку зі зміною розміру грошового забезпечення, а у звʼязку з поданням додаткових документів. Перерахунок пенсії має здійснюватись саме відповідачем, а не військовим комісаріатом, оскільки останній не наділений повноваженнями щодо визначення грошового забезпечення чи перерахунку пенсій у звʼязку з включенням до грошового забезпечення для обчислення пенсій грошових виплат, які отримувались військовослужбовцями під час проходження служби у разі якщо документи, що дають право на їх врахування подані пенсіонером до органу Пенсійного фонду після призначення пенсії.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Частиною 1 ст. 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частинами 2 та 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:
1) посадовий оклад;
2) оклад за військовим званням;
3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;
4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Частиною 1 ст. 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.
Так, ч. 3 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (далі - КМУ).
Відповідно до п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.