1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 квітня 2019 року

Київ

справа №874/3/17

адміністративне провадження №А/9901/150/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Головуючий: Бучик А.Ю.,

судді: Гімон М.М., Стародуб О.П.

за участю секретаря судового засідання Слободян О.М.,

представника позивача - Коберського А.П.

представника відповідача - ОСОБА_2,

представника третьої особи ДП "Шпат" - Раковця С.І.,

представник третьої особи ТОВ "Діва-Володар" - не зʼявився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_4 на рішення Житомирського апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2018 року у складі колегії суддів Іваненко Т.В., Кузьменко Л.В., Франовської К.С. у справі за позовом Романівської районної державної адміністрації Житомирської області до ОСОБА_4, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Дочірнє підприємство "Шпат", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Діва-Володар", про примусове відчуження частини земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності,

встановив:

В грудні 2017 року Романівська районна державна адміністрація (надалі по тексту - позивач) звернулася до суду з позовом до ОСОБА_4 (надалі по тексту - відповідач), в якому просила примусово відчужити частину земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності, та просила:

- поділити земельну ділянку загальною площею 2,6205 га, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, що належить на праві власності ОСОБА_4 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008, на дві земельні ділянки, а саме:

на земельну ділянку площею 0,83 га, що відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, і розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 28:у=169802.57м,х=554771.64м;Точка27:у=169921.21м,х=554766,34м;Точка 26:у=169942.10м, х=554780.05м; Точка 25:у=169972.21м,х=554835,16м),

на земельну ділянку площею 1,7905 га, яка залишається у власності ОСОБА_4

- примусово відчужити у державну власність в особі Романівської районної державної адміністрації Житомирської області (13001, Житомирська область, смт. Романів, вул. С.Лялевича, буд 2, код ЖДРПОУ 00730856) з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,83 га, що розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 28:у=169802.57м,х=554771.64м; Точка27:у=169921.21м,х=554766,34м; Точка 26:у=169942.10м, х=554780.05м; Точка 25:у=169972.21м,х=554835,16м), що належить на праві власності ОСОБА_4 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008 із загальної площі земельної ділянки 2,6205 га, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки розміром 25066 грн. за рахунок коштів Романівської районної державної адміністрації Житомирської області або за рахунок коштів Дочірнього підприємства "Шпат" з подальшим наданням її у строкове платне користування (оренду) Дочірньому підприємству "Шпат" під розміщення обʼєктів, повʼязаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.

- зобовʼязати ОСОБА_4 звільнити частину земельної ділянки площею 0,83 га, яка примусово відчужується у державну власність, протягом пʼятнадцяти днів з дня повного відшкодування вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 25066 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про необхідність розміщення та обслуговування обʼєктів, повʼязаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення - польовошпатових руд, придатних для виробництва кварц-польовошпатової сировини та граніту для виробництва каменю бутового. Також зазначив, що заявлені вимоги про примусове відчуження даної земельної ділянки повʼязані з суспільною необхідністю, оскільки підприємство ТОВ "Шпат" здійснюючи підприємницьку діяльність забезпечує роботою 79 працівників, є одним з найбільших бюджетоутворюючих субʼєктів господарювання Романівського та Баранівського районів Житомирської області та відповідних територіальних громад.

Рішенням Житомирського апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2018 року адміністративний позов задоволено частково.

Примусово відчужено у державну власність в особі Романівської районної державної адміністрації Житомирської області з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,83 га, що розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 28:у=169802.57м,х=554771.64м; Точка27:у=169921.21м,х=554766,34м; Точка 26:у=169942.10м, х=554780.05м; Точка 25:у=169972.21м,х=554835,16м), що належить на праві власності ОСОБА_4 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008 із загальної площі земельної ділянки 2,6205 га, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1 із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки розміром 28100 (двадцять вісім тисяч сто) гривень за рахунок коштів Романівської районної державної адміністрації Житомирської області з подальшим наданням її у строкове платне користування (оренду) Дочірньому підприємству "Шпат" шляхом перерахування Романівською районною державною адміністрацією Житомирської області вказаних коштів на зазначений ОСОБА_4 банківський рахунок або внесенням цих коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування вказаної земельної ділянки протягом 10 (десяти) днів з дня набрання рішенням суду законної сили.

Виділено із земельної ділянки площею 2,6205 га, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, яка перебуває у власності ОСОБА_4 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008, в окремі земельні ділянки, із яких:

- земельна ділянка площею 1,7905 га - залишається у власності ОСОБА_4;

- земельна ділянка площею 0,83 га - відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та права на них у встановленому законом порядку.

Зобовʼязано Романівську районну державну адміністрацію за рахунок державних, залучених (кредитних) або інших коштів, виготовити технічну документацію із землеустрою про поділ земельної ділянки кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, якою виділити із загальної земельної ділянки площею 2,6205 га, яка знаходиться у власності ОСОБА_4 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2, в дві окремі земельні ділянки, з яких:

земельна ділянка площею 1,7905 га - залишається у власності ОСОБА_4 ;

земельна ділянка площею 0,83 га - відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності.

Зобовʼязано ОСОБА_4 звільнити частину земельної ділянки площею 0,83 га, яка примусово відчужується у державну власність, протягом 15 (пʼятнадцяти) днів з дня повного відшкодування вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 28100 (двадцять вісім тисяч сто) гривень.

В решті позовних вимог відмовлено.

З рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач, звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що ні позивачем, ні ДП "Шпат" не доведено необхідності позбавлення його права власності на земельну ділянку, як крайньої (суспільної) необхідності, не надано жодних доказів того, що суспільство не може існувати без корисної копалини польового шпату, чи зупинення видобування на спірній земельній ділянці польового шпату призведе до зупинення заводів, підприємств.

Також посилався на те, що законодавством регламентовано чітку та послідовну процедуру відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності, яка передбачає прийняття відповідного рішення компетентним органом влади, складання звіту про проведення експертної грошової оцінки та державної експертизи землевпорядної документації і звернення органу влади до адміністративного суду з відповідним позовом. Водночас, в даній справі відсутня державна землевпорядна експертиза.

Крім того посилався на те, що враховуючи, що ні суд, ні сторони не володіють спеціальними технічними знаннями, щоб мати можливість перевірити законність та обґрунтованість поділу земельної ділянки за координатами, зазначеними позивачем, а також відповідність таких координат розмірам земельної ділянки, що підлягає примусовому відчуженню відповідно до спеціального дозволу, позивач повинен був призначити земельно-технічну експертизу з метою поділу та виділення земельної ділянки, що підлягає примусовому відчуженню.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач - Романівська районна державна адміністрація Житомирської області просила у задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення Житомирського апеляційного адміністративного суду від 31.08.2018 залишити без змін.

Також Романівська районна державна адміністрація Житомирської області подала клопотання про передачу даної справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Клопотання обґрунтоване тим, що справа № 874/3/17 містить виключну правову проблему і передача її на розгляд Великої Палати Верховного Суду необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики з врахуванням рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 13 лютого 2019 року у справі № 874/4/17 у подібних правовідносинах.

Відповідно до ч. 5 ст. 346 КАС України суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії або палати, має право передати справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, якщо дійде висновку, що справа містить виключну правову проблему і така передача необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.

У розглядуваній справі здійснюється перегляд судового рішення Верховним Судом як судом апеляційної інстанції. Отже, підстави для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, встановлені у статті 346 КА,С України не підлягають застосуванню у випадку перегляду судового рішення Верховним Судом як судом апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Апеляційним судом, як судом першої інстанції, встановлено, що відповідачу відповідно до Державного акта про право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008, належить на праві власності земельна ділянка, загальною площею 2,6205 га, кадастровий номер НОМЕР_1 цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та яка розташована за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада.

Також встановлено, що третя особа на стороні позивача Дочірнє підприємство "Шпат" є субʼєктом господарювання та має спеціальний дозвіл на користування надрами, виданий відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 09.07.2015 за №195 строком на 20 років, а саме на видобування польовошпатових руд, придатних для виробництва кварц-польовошпатової сировини та граніту для виробництва каменю бутового в родовищі "Гірне" ділянки "Вільха" розташованого на земельній ділянці в Житомирській області, Романівський район, 0,3 км на південний захід від південної околиці с. Вільха, загальною площею 8,0 га.

Програмою робіт з видобуванням корисних копалин, що є додатком 2 до Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 14.09.2015 №6081, передбачено планомірне здійснення ДП "Шпат", як надрокористувачем видів робіт. Підпунктом 4 Програми передбачено підготовку матеріалів на отримання земельної ділянки для потреб, повʼязаних з користування надрами в установленому порядку.

Відповідно до розділу 4 Проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовище "Гірне" польовошпатних руд та гранітів (карʼєри Великий та Східний", розробленого на замовлення товариства виробничим кооперативом "Геолог" проектний гірничий відвід розташований на землях сільськогосподарського призначення, зокрема на частині земельної ділянки приватної власності (паї) з кадастровим номером НОМЕР_1.

У звʼязку з необхідністю розміщення та обслуговування на земельній ділянці обʼєктів, повʼязаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення - польовошпатових руд, придатних для виробництва кварц-польовошпатової сировини та граніту для виробництва каменю бутового, ДП "Шпат" звернулося 08.09.2017 до Романівської РДА з ініціативою розпочати процедуру добровільного обміну чи викупу для суспільних потреб частини земельної ділянки площею 0,83 га, належної на праві власності відповідачу, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада.

12.09.2017 головою Романівської РДА було винесено розпорядження від 12.09.2017 за №272 про початок процедури щодо викупу, заміни або примусового відчуження з мотивів суспільної необхідності зокрема частини земельної ділянки площею 0,83 га, належної на праві власності ОСОБА_4.

Цим же розпорядженням передбачено повідомити власника земельної ділянки про пропозицію викупу чи заміни земельної ділянки, делегувавши третій особі право на проведення переговорів щодо добровільного її відчуження (п.2) та розʼяснено право звернення до адміністративного суду про примусове відчуження частини земельної ділянки в разі відмови від добровільного відчуження (п.3)

Також цим розпорядженням було визначено укладення з ДП "Шпат" договору на фінансування заходів щодо викупу, заміни або примусового відчуження частини земельної ділянки (п.4).

14.09.2017 Романівською РДА відповідачу було направлено зазначене розпорядження, план частини земельної ділянки, що підлягає відчуженню та лист від 13.09.2017 за №1951 в якому розʼяснено умови викупу, а саме викупна ціна 24900,00 грн., строк викупу - згідно договору купівлі-продажу та джерело фінансування - бюджетні кошти або кошти ДП "Шпат": умови заміни: відомості про земельну ділянку, що може бути надана замість відчужуваної частини та порядок заміни, які будуть наведені в процесі переговорів з представником ДП "Шпат", та наслідки відмови від викупу чи заміни.

Відповідно до відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, зазначена земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_1, була передана її власником відповідно до договору оренди від 29.12.2014 ТОВ "Діва Володар" в оренду на 30 років.

Зазначене Товариство було залучено до переговорів, шляхом надіслання на його адресу позивачем листа за №2212 від 13.10.2017.

19.09.2017 відповідач отримав вищезазначені документи, про що свідчить розписка в отриманні поштової кореспонденції.

У визначений час відповідач згоди на добровільне відчуження чи заміну частини земельної ділянки не надав, про свідчить акт від 30.10.2017.

Розглядаючи справу та ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що між сторонами виник спір через наявність суперечностей щодо грошової оцінки земельної ділянки, яка підлягає вилученню.


................
Перейти до повного тексту