1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



15 квітня 2019 року

Київ

справа №522/16973/17

адміністративне провадження №К/9901/232/17



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на постанову Приморського районного суду м.Одеси в складі судді Загороднюка В.І. від 25.10.2017 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Танасогло Т.М., Запорожана Д.В., Яковлєва О.В. від 05.12.2017 у справі №522/16973/17 за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання дій протиправними,



УСТАНОВИВ:



В лютому 2017 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

визнати неправомірними дії Головного управління Пенсійного Фонду України в Одеській області (далі - ГУ ПФУ в Одеській області ) щодо відмови у перерахунку раніше призначеної пенсії на підставі довідки № 2.2.1-39-230 від 17.08.2017 "Про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій";

зобовʼязати ГУ ПФУ в Одеській області здійснити йому перерахунок та виплату пенсії із розрахунку 86 % від грошового забезпечення на підставі довідки № 2.2.1-39-230 від 17.08.2017, з 01.06.2017, без обмежень максимального розміру пенсії.

Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 25 жовтня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2017 року, позов задоволено.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди не врахували, що у довідці, наданій для перерахунку пенсії, міститься посилання на накази Украероруху, а не на постанову Кабінету Міністрів України (далі - КМУ), хоча у Порядку, як зазначив відповідач, чітко визначено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій проводиться лише у разі прийняття рішення КМУ, яке і повинно зазначатись у довідці для перерахунку пенсій. Таким чином, на думку відповідача, накази Украероруху, на які посилається позивач, не можуть бути підставою для перерахунку пенсій та не можуть зазначатись в довідці для перерахунку пенсії.

Вважає, що оскільки Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 № 1166-VІІ було внесено зміни до ч. 2 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо розміру пенсії, а саме: "У частині другій статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" цифри "80" замінити цифрами "70", то перерахунок пенсії позивача має здійснюватись у розмірі 70 % від грошового забезпечення.

Зазначає, що суди не врахували, що норми ч. 7 ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" в редакції Закону № 1774-VIII від 06.12.2016, неконституційними не визнавались, а тому підлягали обовʼязковому застосуванню органами Пенсійного фонду України.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що позивача під час проходження служби наказом Міністерства оборони України від 19.10.1999 № 600 було відряджено у розпорядження Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, де він проходив службу на різних посадах та отримував грошове забезпечення.

Наказом заступника Міністра оборони України № 45 від 27.10.2005 позивача звільнено у запас, а наказом директора Одеського РСП № 92/к від 21.11.2005 виключено зі списків особового складу Одеського РСП ДП ОПР України з посади заступника керівника польотів Одеського РСП.

Пенсія позивачу як військовослужбовцю призначена з 01.12.2005 року, за вислугу 32 роки в розмірі 86 % від грошового забезпечення.

Згідно з наказом Украероруху від 30.06.2017 № 228 "Про підвищення посадових окладів військовослужбовцям, відряджених до Украероруху", з 01.06.2017 збільшено розмір грошового забезпечення за посадою заступника керівника польотів районного диспетчерського центру РСП.

На звернення позивача, ГУ ПФУ в Одеській області листом від 20.09.2017 № 1084/Г-11 відмовило йому у перерахунку пенсії, посилаючись на те, що Кабінетом Міністрів України не приймалося рішення про зміну розміру грошового забезпечення для відповідної категорії військовослужбовців, а тому відсутні підстави для проведення перерахунку пенсії у звʼязку з введенням з 01.06.2017 в дію наказу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України від 30.06.2017 № 228 "Про підвищення посадових окладів військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху".

Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Кабінет Міністрів України делегував своє право керівникам державних органів, у тому числі й керівництву Державного підприємства обслуговування повітряного руху України визначати розміри посадових окладів військовослужбовців, які відряджені до Украероруху, тому накази Державного підприємства "Украерорух" "Про підвищення посадових окладів військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху" є підставою для перерахунку пенсії позивача відповідно до ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у звʼязку зі зміною розміру грошового забезпечення.

Крім того, суди дійшли висновку, що перерахунок пенсії позивача має здійснюватись без обмеження максимального розміру пенсії, оскільки Рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року у справі №7-рп/2016 визнано такими, що не відповідають ст. 17 Конституції України, положення першого речення ч. 7 ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає таке.

Частиною 2 ст. 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у звʼязку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у звʼязку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення субʼєкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19.07.1999 № 1281 "Про створення обʼєднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України" передбачено, зокрема, що грошове та матеріальне забезпечення військовослужбовців, відряджених до Украероруху, потрібно здійснювати у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2001 року №104 "Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, Державної служби спеціального звʼязку та захисту інформації, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій".

Відповідно до п. 80 Положення про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, затвердженого Указом Президента України від 07.11.2001 № 1053/2001, пенсійне забезпечення звільнених у запас або у відставку відряджених військовослужбовців здійснюється на загальних підставах, передбачених законодавством для військовослужбовців.

За правилами п. 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у звʼязку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Абзацом 7 п. 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" встановлено, що особам, що відряджалися для виконання службових обовʼязків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у звʼязку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих зазначеними органами, установами, організаціями і підприємствами.


................
Перейти до повного тексту