ПОСТАНОВА
Іменем України
15 квітня 2019 року
Київ
справа №750/4603/17
адміністративне провадження №К/9901/44690/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на постанову Деснянського районного суду м. Чернігова в складі судді Логвіної Т.В. від 31.08.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Василенка Я.М., Кузьменка В.В., Шурка О.І. від 31.10.2017 у справі №750/4603/17 за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про зобовʼязання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
В травні 2017 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив: зобовʼязати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (далі - ГУ ПФУ в Чернігівській області) здійснити перерахунок та виплату його пенсії, починаючи з 12.04.2017, виходячи з 80 % грошового забезпечення, з якого сплачено єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування з урахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, щомісячної додаткової грошової винагороди, одноразової грошової винагороди за безперервну військову службу, премії до дня Збройних Сил України, виплаченої в грудні 2015 року в розмірі 6349,63 грн. та винагороди за участь в АТО, згідно довідки військової частини А0105 від 17.03.2017 № 116/44.
В обґрунтування позовних вимог, зазначив, що за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням він у складі грошового забезпечення фактично отримав згадані вище суми додаткових видів грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок). Проте з вини державного органу, який видавав довідку для призначення позивачу пенсії, зазначені допомоги, винагороди та премії у відповідній довідці не були враховані, що призвело до призначення пенсії у меншому розмірі. Тому 12.04.2016 року він подав до відповідача заяву про перерахунок пенсії разом з додатковими документами. Однак відповідач протиправно, відмовив у здійсненні перерахунку, безпідставно вказавши, що зазначені виплати не враховуються до складу грошового забезпечення при обчисленні пенсії.
Постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 31 серпня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2017 року, позов задоволено.
У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, щомісячна додаткова грошова винагорода, одноразова грошова винагорода за безперервну військову службу, премія до Дня Збройних Сил України та винагорода за участь в АТО не входять до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, у звʼязку з тим, що вони мають тимчасовий, несистемний характер, їх розміри не є фіксованими, тому вони не можуть бути враховані при призначенні пенсії військовослужбовцям.
У запереченні на касаційну скаргу позивач просить залишити скаргу відповідача без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 28 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження за вищевказаною скаргою.
Справу передано до Верховного Суду.
Суд касаційної інстанції, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги і заперечень на неї, дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Судами встановлено, що позивач з 02.03.2017 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Чернігівській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" в розмірі 80% грошового забезпечення. Пенсія обчислена на підставі довідки військової частини А0105 від 03.03.2017 № 116/37 та грошового атестату позивача, в яких відсутні відомості про отримані грошові допомоги на оздоровлення, матеріальні допомоги для вирішення соціально-побутових питань, винагороди за безперервну військову службу, винагороди за участь в АТО, щомісячні додаткові грошові винагороди та премію до дня Збройних Сил України, виплачену в грудні 2015 року в розмірі 6349,63 грн.
12 квітня 2017 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії, додавши копію довідки військової частини А0105 від 17.03.2017 № 116/44 про розмір грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, з яких сплачені страхові внески на загальнообовʼязкове державне, соціальне страхування та просив провести відповідний перерахунок пенсії.
27 квітня 2017 року позивач повторно звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії та додав до заяви оригінал довідки військової частини А0105 від 17.03.2017 № 116/44.
Листом від 05.05.2017 № 671/03/С-12 ГУ ПФУ в Чернігівській області повідомило позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії з посиланням на те, що суми додаткових видів грошового забезпечення не є складовими грошового забезпечення, а тому не враховуються при обчисленні пенсії.
Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, щомісячна додаткова грошова винагорода, одноразова грошова винагорода за безперервну військову службу, премія до Дня Збройних Сил України та винагорода за участь в АТО, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Крім того, суди дійшли висновку, що перерахунок пенсії позивача повинен бути зроблений не у звʼязку зі зміною розміру грошового забезпечення, а у звʼязку з поданням додаткових документів.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Частиною 1 ст. 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частинами 2 та 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:
1) посадовий оклад;
2) оклад за військовим званням;
3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;
4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Частиною 1 ст. 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-ХІІ.