1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



10 квітня 2019 року

м. Київ

Справа № 909/569/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л.В.,

судді: Вронська Г.О., Мамалуй О.О.,

за участю секретаря судового засідання - Сігнаєвської К.І.;



за участю представників:

позивача - не зʼявився,

відповідача - 1 - Устінського А.В.,

- 2 - Брателя О.Г.,

прокурора - Овчаренко О.З.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника прокурора Львівської області,



на рішення Господарського суду Івано-Франківської області

(суддя - Ткаченко І.В.)

від 26.09.2018

та постанову Західного апеляційного господарського суду

(головуючий - Скрипчук О.С., судді - Дубник О.П., Зварич О.В.)

від 09.01.2019,



у справі за позовом першого заступника керівника Івано-Франківської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Івано-Франківської міської ради,

до 1) Департаменту освіти і науки Івано-Франківської міської ради,

2) товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз Збут",

про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів та договору про закупівлю товарів на загальну суму 5 018 344,80 грн,



В С Т А Н О В И В:



у червні 2018 року перший заступник керівника Івано-Франківської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Івано-Франківської міської ради з позовом до Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" про визнання недійсною публічної закупівлі природного газу, проведеної за переговорною процедурою шляхом визнання недійсним рішення про застосування переговорної процедури, оформленого протоколом від 29 грудня 2017 року та про визнання недійсним договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 41ABIFZ120-18/3, укладеного 04.01.2018 між Департаментом освіти та науки Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" на загальну суму 5 018 344,80 грн.



Позовні вимоги обґрунтовані тим, що публічні торги, внаслідок яких був укладений зазначений договір відбулись з порушенням визначеної Законом України "Про публічні закупівлі" процедури, що призводить до неефективного використання коштів місцевого бюджету.



Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 26.09.2018, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 09.01.2019, у задоволенні позову відмовлено.



Приймаючи рішення, господарські суди дійшли висновків, що законодавством України встановлено та визначено, що державним органом, який уповноважений порушувати у суді питання про визнання недійсними договорів, укладених за результатами закупівель є Державна аудиторська служба. В матеріалах справи відсутні докази того, що прокурор перед зверненням до суду перевірив, що захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює субʼєкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.



Заступник прокурора Львівської області подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані рішення і прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.




Підставами для скасування судових рішень прокурор зазначає неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами першої та апеляційної інстанції. Стверджує, що відмовляючи в позові, суди дійшли помилкового висновку про те, що прокурор не навів належних обґрунтувань здійснення захисту інтересів держави. Зазначає, що укладення оспорюваного договору суперечить нормам ГК України, ЦК України, Закону України "Про публічні закупівлі".



Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради подав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення господарських судів без змін. Щодо проведення закупівлі природного газу із застосуванням переговорної процедури вказує, що у звʼязку з припиненням 01 січня 2017 року дії попереднього договору на постачання природного газу і запланованим проведенням відкритих торгів щодо закупівлі природного газу тільки 13 лютого 2018 року, без теплопостачання у холодну пору року під час опалювального сезону могли залишитись 15 закладів освіти, що могло призвести до виникнення надзвичайних ситуацій. Також Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради вважає, що обраний прокурором спосіб захисту прокурор є неефективним.



У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" вважає постанову апеляційного суду та рішення місцевого суду законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін. Вказує на відсутність підстав представництва інтересів держави прокурором у суді.



Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників відповідачів, прокурора, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.



Як встановлено господарськими судами, 07 грудня 2017 року на веб-порталі електронної системи публічних закупівель "Prozorro" Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради оприлюднив оголошення про проведення відкритих торгів щодо закупівлі природного газу з розміром бюджетного призначення за кошторисом або очікуваною вартістю 5 047 000,00 грн обʼємом 490 000 куб.м та визначив дату проведення електронного аукціону - 13 лютого 2018 року.



28 грудня 2017 року на засіданні тендерного комітету Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради, було взято до уваги повідомлення Івано-Франківського відділення ПАТ "Івано-Франківськгаз" від 22 грудня 2017 року про припинення (обмеження) газопостачання з 01 січня 2018 року та визнано такими, що не відбулись, відкриті торги на закупівлю природного газу, про що оформлено відповідний протокол.



29 грудня 2017 року на веб-порталі електронної системи публічних закупівель "Prozorro" Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради оприлюднив повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівлі природного газу очікуваною вартістю 5 018 344,80 грн обʼємом 490 000 куб.м, а також про застосування з ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" переговорної процедури.



Цього ж дня на веб-порталі електронної системи публічних закупівель "Prozorro" був оприлюднений звіт про результати проведення процедури закупівлі та укладення із ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" відповідного договору.



04 січня 2018 року між ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" (постачальник) і Департаментом освіти та науки Івано-Франківської міської ради (споживач) було укладено договір № 41АВІFZ120-18/3 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів, за умовами якого, постачальник зобовʼязується передати у власність споживачу у 2018 році природній газ, а споживач зобовʼязується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.



Відповідно до п. 1.2 вказаного договору річний плановий обсяг газу складає 490 000 куб.м.



В п. 3.2 договору передбачено, що ціна газу становить 8 534 грн 60 коп. за 1 000 куб.м, крім того ПДВ 1 706 грн 92 коп, всього з ПДВ 10 241 грн 52 коп.



Згідно з п. 3.6 договору, загальна сума договору складається з місячних сум вартості газу поставленого споживачеві за цим договором та становить 5018344,80 грн.



До договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 41ABIFZ120-18/3 від 04.01.2018 було укладено декілька додаткових угод, в яких змінювалися обсяги та вартість природного газу.



З позовом до суду в інтересах держави в особі Івано-Франківської міської ради звернувся перший заступник керівника Івано-Франківської місцевої прокуратури, який просив:



- визнати недійсною публічну закупівлю природного газу, проведену Департаментом освіти та науки Івано-Франківської міської ради за переговорною процедурою закупівлі відповідно до оголошення, оприлюдненого на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівлі 29.12.2018 за № UA-2017-12-29-000022-б, шляхом визнання недійсним рішення про застосування переговорної процедури, оформленого протоколом проведення переговорів представників Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" від 29 грудня 2017 року щодо закупівлі природного газу код ДК 021-2015 (СЗМ): 09120000-6, газове паливо, рішення про намір укласти договір, оформлене протоколом проведення переговорів представників Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" від 29.12.2017, та повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівлі від 29.12.2017;



- визнати недійсним договір на постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41ABIFZ120-18, укладений 04.01.2018 між Департаментом освіти та науки Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" на загальну суму 5 018 344,80 грн.



Підставою для звернення прокурора до суду в інтересах держави в особі органу місцевого самоврядування з позовом у цій справі вказано, що публічні торги (внаслідок яких був укладений оспорюваний договір) відбулись з порушенням процедури визначеної Законом України "Про публічні закупівлі", що призвело до неефективного використання коштів місцевого бюджету.



Відповідно до частини 3 статті 4 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб. До таких осіб процесуальний закон відносить прокурора та визначає підстави участі цієї особи у господарській справі.


................
Перейти до повного тексту