1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



10 квітня 2019 року

Київ

справа №344/9292/17

адміністративне провадження №К/9901/24434/18

К/9901/24438/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),

суддів: Кравчука В.М., Бучик А.Ю.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року (головуючий суддя Святецький В.В., судді: Гудим Л.Я., Довгополов О.М.) у справі №344/9292/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання протиправними дій та зобовʼязання вчинити дії,



ВСТАНОВИВ:



У липні 2017 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного Фонду України в Івано-Франківській області (надалі також - відповідач, Головне УПФ), в якому просив: визнати протиправними дії Головного УПФ щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії із врахуванням одноразових додаткових видів грошового забезпечення, а саме індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги при вирішенні соціально-побутових питань та одноразової грошової допомоги при звільненні; зобовʼязати Головне УПФ здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії з урахуванням одноразових додаткових видів грошового забезпечення, починаючи з 30 травня 2016 року та виплачувати її у подальшому до втрати права на таку пенсію.



Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю не включення Головним УПФ при нарахуванні пенсії позивачу додаткових видів грошового забезпечення, таких як індексація, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань та матеріальна допомога на оздоровлення, а також одноразову грошову допомогу при звільненні, хоча позивач отримував їх за останні 24 місяця перед звільненням та з них утримувався єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування.



Постановою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 3 серпня 2017 року позов задоволено частково. Визнано неправомірними дії щодо проведення перерахунку пенсії із врахуванням одноразових додаткових видів грошового забезпечення, а саме індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги при вирішенні соціально-побутових питань та одноразової грошової допомоги при звільненні. Зобовʼязано перерахувати з 30 жовтня 2016 року та виплачувати пенсію ОСОБА_1, пенсію із включенням до заробітної плати, з якої нараховується пенсія, суми індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги при вирішенні соціально-побутових питань та одноразової грошової допомоги при звільненні з подальшим врахуванням цих сум при черговому перерахунку розміру пенсії. Заявлені вимоги що стосуються періоду з 1 квітня 2016 року до 29 жовтня2016 року залишено без розгляду.



Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нову постанову про часткове задоволення позову. Адміністративний позов за період з 30 травня 2016 року по 23 січня 2017 року включно залишено без розгляду. Визнано неправомірними дії Головного Управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з врахуванням додаткових видів грошового забезпечення, а саме: індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги при вирішенні соціально-побутових питань, з яких були сплачені страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування. Зобовʼязано Головне Управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 починаючи з 24 січня 2017 року, з включенням до заробітної плати для обчислення пенсії, суми індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги при вирішенні соціально-побутових питань, з яких були сплачені страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, з врахуванням проведених виплат. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та з травня 2016 року отримує пенсію за вислугу років відповідно до положень Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (надалі - Закон № 2262-XII).



3 травня 2017 року позивач звернувся до відповідача із заявою щодо перерахунку пенсії з врахуванням додаткових видів грошового забезпечення - одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення, індексації грошового забезпечення, одноразової грошової допомоги для вирішення соціально-побутових питань, одноразової грошової допомоги при звільненні, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування.



Однак, листом від 10 травня 2017 року за №322/К-15 Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області відмовило ОСОБА_1 у перерахунку його пенсії у звʼязку з тим, що одноразові додаткові види грошового забезпечення, навіть якщо з них було сплачено єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, відповідно до статті 43 Закону № 2262-XII, не відносяться до додаткових видів грошового забезпечення, що включаються при обчисленні пенсії, а тому підстав для перерахунку розміру пенсій позивачу немає.



Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні входять до складу грошового забезпечення, а тому мають бути враховані при обчисленні пенсії.



Апеляційний суд частково не погодився з такими висновками суду першої інстанції, вказавши, що одноразова грошова допомога при звільненні не входить до додаткового грошового забезпечення, яка повинна враховуватися при нарахуванні пенсії, оскільки відноситься до разових платежів і має характер окремих гарантій держави щодо соціального захисту громадян, зокрема військовослужбовців. В іншій частині, апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції, що матеріальна допомога на оздоровлення та вирішення соціально-побутових питань є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення, які відповідно до частини другої статті 9 Закону № 2011-ХІІ відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців. Індексація є частиною державної системи соціального захисту громадян, спрямованою на підтримання їх купівельної спроможності. З таких виплат було сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, а тому вони відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія. Такий висновок обґрунтований зокрема, посиланням на постанову Верховного Суду України від 10 березня 2015 року (справа №21-70а15) щодо застосування у подібних цій справі правовідносинах положень статті 9 та частини третьої статті 43 Закону № 2262-ХІІ.



Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, Головне УПФ подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, неправильну правову оцінку обставинам справи, просить рішення суду апеляційної інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.



Касаційна скарга обґрунтована тим, що у постанові Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів", що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, наведено вичерпний перелік додаткових видів оплати праці, серед яких відсутні ті складові, які позивач просить врахувати для обчислення пенсії. Тому на думку відповідача, підстави для задоволення позову відсутні.



Позивач також не погодився з рішенням суду апеляційної інстанції та подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права в частині відмови в задоволенні позовних вимог про включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, одноразової грошової допомоги при звільненні, просить постанову апеляційного суду скасувати і залишити без змін постанову суду першої інстанції.



Касаційна скарга обґрунтована тим, що одноразова грошова допомога при звільненні передбачена статтею 15 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-ХІІ), а тому є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення, які відповідно до частини другої статті 9 Закону № 2011-ХІІ відносяться до складу грошового забезпечення. Така правова позиція висловлена у рішенні Верховного Суду України від 10 березня 2015 року у справі №21-70а15 і окрім цього рішення станом на момент подачі позову інших рішень не було, а тому застосування судом апеляційної інстанції правової позиції, висловленої у рішенні Верховного Суду України від 12 вересня 2017 року, прийнятому у справі № 21-1115а16 є неправомірним.



Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційних скарг, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання ним норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга Головного УПФ підлягає частковому задоволенню, а касаційна скарга позивача задоволенню не підлягає, з огляду на таке.



Відповідно до частини першої ст.341 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.



З огляду на доводи касаційних скарг, які не містять заперечень щодо судових рішень в частині залишених позовних вимог без розгляду, підстави для перегляду судових рішень в цій частині відсутні.



Перевіряючи правильність застосування судами норм матеріального права в частині наявності підстав для здійснення перерахунку та виплати пенсії з включенням до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія таких складових: суми індексації грошового забезпечення, одноразову грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу при вирішенні соціально-побутових питань, одноразову грошову допомогу при звільненні, колегія суддів виходить з наступного.



Частиною першою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-ХІІ) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.



Згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.



Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:

1) посадовий оклад;

2) оклад за військовим званням;

3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;

4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.



Частиною першою статті 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-ХІІ.



Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.



Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (далі - КМУ).


................
Перейти до повного тексту