ПОСТАНОВА
Іменем України
09 квітня 2019 року
Київ
справа №805/149/16-а
адміністративне провадження №К/9901/37314/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 02 березня 2016 року (суддя - Козаченко А.В.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року (судді: Васильєва І.А. (головуючий), Казначеєв Е.Г., Жаботинська С.В.) у справі №805/149/16-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК СХІДЕНЕРГО" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби про визнання протиправними скасування рішень, -
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК СХІДЕНЕРГО" (далі - позивач,ТОВ "ДТЕК СХІДЕНЕРГО") звернулось до суду з позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправними та скасування рішень відповідача про застосування штрафних санкцій за несвоєчасне подання звітності передбаченої Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування": №0000794100/3878/10/28-03-41 від 09 жовтня 2015 року на суму 170,00 грн, № 0000804100/4026/10/28-03-41 від 15 жовтня 2015 року на суму 4 080,00 грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю спірних рішень, оскільки відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" за невиконання обовʼязків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у п. 9-3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування не застосовуються, у звʼязку з чим, позивач вважає, що відповідачем неправомірно прийнято рішення про застосування штрафних санкцій.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 02 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року задоволено адміністративний позов. Скасовано рішення №0000794100/3878/10/28-03-41 від 09.10.2015 на загальну суму 170,00 грн. Скасовано рішення №0000804100/4026/10/28-03-41 від 15.10.2015 на загальну суму 4 080, 00 грн.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що Законом №1669, та перехідними положеннями Закону №2464 на час проведення АТО не конкретизовано період виконання платником своїх обовʼязків визначених частиною 2 статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове соціальне страхування", а рішення відповідача впливає на майновий стан сторони та є виконавчим документом, тому суди дійшли висновку, що позивач виконав усі вимоги законодавства, що є підставою для звільнення останнього з 14 квітня 2014 року до закінчення АТО від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) своїх зобовʼязань щодо подання за грудень 2014 року, та з січня 2015 року по квітень 2015 року "Звіту про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообовʼязкове соціальне страхування", оскільки у позивача є можливість подавати таку звітність до закінчення АТО.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 02 березня 2016 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ "ДТЕК СХІДЕНЕРГО".
6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, ТОВ "ДТЕК Східенерго" зареєстровано в якості юридичної особи 17.12.2001, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
05.09.2014 Торгово-промисловою палатою України видано ТОВ "ДТЕК Східенерго" сертифікати (висновки) про настання обставин непереборної сили №2883/05-4 та №2875/05-4, якими затверджено настання обставин непереборної сили з 14.04.2014 при здійсненні господарської діяльності на території Донецької та Луганської областей та дотриманні законодавчих актів України, які стосуються справлення та сплати податків та обовʼязкових платежів. На момент видачі сертифікату (висновку) Торгово-промисловою палатою України обставини непереборної сили тривають та дату закінчення їх терміну встановити неможливо.
09.10.2015 контролюючим органом прийнято рішення №0000804100/3878/10/28-03-41 про застосування штрафних санкцій за несвоєчасне подання звітності, передбаченої Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" у розмірі 170,00 грн.
15.10.2015 відповідачем було прийнято рішення № 0000794100/4026/10/28-03-41 про застосування штрафних санкцій за несвоєчасне подання звітності, передбаченої Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" у розмірі 4080, 00 грн.
Спірним питанням в даній справі є правомірність застосування штрафних санкцій до позивача за не подання/та несвоєчасне подання звітності в рамках положень Закону № 1669 в розумінні обовʼязків платника податків, встановлених Законом № 2464.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. У доводах касаційної скарги відповідач посилається на те, що за приписами пункту 9-3 Закону № 2464-VI відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обовʼязків платника єдиного внеску, не застосовуються до платників єдиного внеску, якщо такі перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, за умови надання до контролюючого органу відповідної заяви. Позивачем заява про звільнення його від виконання обовʼязків платника єдиного внеску, передбачених Законом № 2464-VI до контролюючого органу не надавалась.
8. Позивач не скористався своїм процесуальним правом щодо надання до суду касаційної інстанції заперечень (відзиву) на касаційну скаргу контролюючого органу.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
9.1 Частина перша статті 2
Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, повʼязаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообовʼязкового державного соціального страхування в обовʼязковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообовʼязкового державного соціального страхування.
9.2 Частина 2 статті 6
Платник єдиного внеску зобовʼязаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; виконувати інші вимоги, передбачені цим Законом.
9.3. Частини 5,7,8 статті 9
Сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування; єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку; платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобовʼязані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобовʼязані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
9.4. Пункт 9-3 Перехідних положень (з 13 березня 2015 року в звʼязку з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці" від 2 березня 2015 року №219-VIII пункт 9-3 постановлено вважати пунктом 9-4.
Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14. квітня 2014 року №405/2014, звільняються від виконання своїх обовʼязків, визначених частиною 2 статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обовʼязків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу.