1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



27 березня 2019 року

м. Київ



Справа № 905/1250/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткаченко Н.Г. - головуючого, Білоуса В.В., Жукова С.В.



за участю секретаря судового засідання Гаращенко Т.М.



за участю представника Генеральної прокуратури України - Збариха С.М.



розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради

на постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.01.2019

та на рішення господарського суду Донецької області від 08.10.2018

у справі №905/1250/18

за позовом керівника Слов`янської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі позивача - Словʼянської міської ради

до 1) Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради, 2) Комунального підприємства Словʼянської міської ради "Водозниження", за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області,

про визнання недійсним рішення тендерного комітету та визнання недійсним договору про закупівлю,-




ВСТАНОВИВ:



У липні 2018 року Керівник Слов`янської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду Донецької області в інтересах держави в особі Словʼянської міської ради до Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради та Комунального підприємства Словʼянської міської ради "Водозниження", за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Управління Східного офісу Держаудитслужби у Донецькій області про визнання недійсним рішення тендерного комітету від 27.03.2018 та про визнання недійсним договору про закупівлю № 43/66 від 11.04.2018 на суму 2 278 583, 20 грн.



Рішенням господарського суду Донецької області від 08.10.2018 у справі №905/1250/18 (суддя Зекунов Е.В.) позовні вимоги задоволено повністю. Визнано недійсним рішення тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради про визнання переможцем відкритих торгів за №UA-2018-02-27-000631-c Комунальне підприємство Словʼянської міської ради "Водозниження", оформлене протокольним рішенням замовника про відхилення тендерної пропозиції електронних торгів/закупівлі від 27.03.2018. Визнано недійсним договір про закупівлю №43/66 від 11.04.2018 на суму 2 278 583,20 грн., укладений між Управлінням житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради та Комунальним підприємством Словʼянської міської ради "Водозниження"; припинено його виконання на майбутнє.

Ухвалюючи зазначене рішення, місцевий господарський суд виходив з того, що замовник - Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради, достовірно знаючи про те, що усі учасники відкритих торгів є підприємствами житлово-комунального господарства, що перебувають у комунальній власності територіальної громади, є підконтрольними та підзвітними як Словʼянській міській раді, так і самому Управлінню житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради, тобто є повʼязаними особами, допустив до розгляду тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації та у подальшому повідомив про намір укласти договір.

Керуючись нормами ст. 3 Закону України "Про публічні закупівлі", якою визначено принципи здійснення закупівель, суд зазначив, що звʼязки між учасниками процедури закупівель можуть свідчити про наявність антиконкурентних домовленостей. Відтак сам замовник повинен перевіряти дотримання положень Закону щодо повʼязаності учасників між собою.

За висновком суду першої інстанції, з урахуванням вимог ст.17 Закону України "Про публічні закупівлі" тендерний комітет Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради зобовʼязаний був прийняти рішення про відмову учасникам в участі у процедурі закупівлі та зобовʼязаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є повʼязаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з членом (членами) тендерного комітету, уповноваженою особою (особами) замовника.

Суд дійшов висновку, що рішення тендерного комітету від 27.03.2018 та укладений на його підставі договір закупівлі №43/66 від 11.04.2018 на загальну суму 2 278 583,20 грн. не відповідають вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", а тому є недійсними на підставі ст. ст. 203, 215 ЦК України.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 03.01.2019 (колегія суддів: Пуль А.О. - головуючий, Бородіна Л.І., Шевель О.В.) рішення господарського суду Донецької області від 08.10.2018 у справі № 905/1250/18 залишено без змін.



Не погоджуючись з зазначеними судовими рішеннями, Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.01.2019, рішення господарського суду Донецької області від 08.10.2018 у справі № 905/1250/18 та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.



Підставами для скасування оскаржуваних судових рішень, заявник касаційної скарги зазначає порушення та неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, зокрема, Закону України Про публічні закупівля", а також норм процесуального права.



Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради, з посиланням на Закон України "Про публічні закупівлі" зазначає, що пункти 9 і 16 ч. 1 ст. 1 цього Закону не містять посилань на повʼязаність юридичної особи Учасника закупівлі з Замовником як юридичною особою.



До того ж, як стверджує скаржник, ст. 17 Закону України "Про публічні закупівлі" не передбачає дій Замовника щодо відхилення тендерної пропозиції Учасника як такої, що є повʼязана з юридичною особою Замовником тендерної закупівлі. На думку Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради, у названій нормі зазначено саме про фізичних/посадових осіб Замовника, а не про юридичну особу в цілому як Замовника.



Заявник касаційної скарги наголошує, що вимогами чинного законодавства визначена рівність усіх юридичних осіб, які здійснюють господарську діяльність, рівність участі у державних закупівлях товарів, робіт та послуг. При цьому зазначає, що суд, приймаючи рішення, визнав дискримінаційне становище учасників закупівлі - комунальних підприємств, що створені Словʼянською міською радою на виконання функцій і завдань для забезпечення потреб територіальної громади та неможливості визначати переможцем комунальні підприємства Словʼянської міської ради щодо закупівлі робіт, які вони виконують, та здійснення їх фінансування за кошти місцевого бюджету за укладеними договорами як переможцями в рамках вимог Закону України "Про публічні закупівлі".

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями Касаційного господарського суду від 04.02.2019 для розгляду касаційної скарги Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради у справі № 905/1250/18 визначено колегію суддів у складі: Ткаченко Н.Г. - головуючий (доповідач), Білоус В.В., Жуков С.В.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 15.02.2019 у справі № 905/1250/18 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради на постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.01.2019 та на рішення господарського суду Донецької області від 08.10.2018 у справі №905/1250/18; розгляд справи за касаційною скаргою призначено на 27.03.2019 на 10 год. 15 хв.



Відзиви на касаційну скаргу Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду не надходили.



Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., пояснення представника Генеральної прокуратури України, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.




Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, на офіційному веб-порталі "Державні закупівлі" Управлінням житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради, код юридичної особи 03364636 (далі - Замовник) на виконання річного плану закупівель 27.02.2018 опубліковано оголошення про проведення відкритих торгів за №UA-2018-02-27-000631-c, яким передбачено закупівлю УЖКГ Словʼянської міської ради предмета закупівлі послуги з утримання вулично-дорожньої мережі за кодом класифікатору "Благоустрій доріг і шосе" з очікуваною вартістю закупівлі 2 279 000,00 грн.; кінцевий строк подання тендерних пропозицій визначено до 17.00 год. 15.03.2018.

Документація про проведення відкритих торгів на закупівлю товару затверджена рішенням тендерного комітету від 27.02.2018.

Судами зʼясовано, що для участі у торгах надійшло 2 тендерні пропозиції, а саме: пропозиція Комунального підприємства Словʼянської міської ради "Водозниження" з ціною 2 278 583,20 грн. та пропозиція Комунального підприємства "АТП 052814" з ціною 2 278 994,40 грн.

За результатами дослідження матеріалів справи судами першої та апеляційної інстанцій було встановлено, що відповідно до протокольного рішення замовника про відхилення тендерної пропозиції електронних торгів/закупівлі від 27.03.2018 на засіданні тендерного комітету УЖКГ Словʼянської міської ради визначено, що пропозиція учасника КП Словʼянської міської ради "Водозниження" відповідає тендерній документації замовника та відповідно прийнято рішення за результатами оцінки про визначення учасника КП Словʼянської міської ради "Водозниження" переможцем з ціною 2 278 583,20 грн., як найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією (вказане рішення 27.03.2018 прикріплено до даної закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель).

27.03.2018 на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель оприлюднено повідомлення про намір укласти договір з КП Словʼянської міської ради "Водозниження".

З матеріалів справи вбачається, що за результатами проведеної процедури закупівлі між Управлінням житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради та КП Словʼянської міської ради "Водозниження" укладено договір про закупівлю №43/66 від 11.04.2018.

Звіт про результати процедури закупівлі розміщено на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель 11.04.2018.

Предметом даного судового розгляду є вимоги Керівника Слов`янської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Словʼянської міської ради до Управління житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради та Комунального підприємства Словʼянської міської ради "Водозниження", за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Управління Східного офісу Держаудитслужби у Донецькій області про визнання недійсним рішення тендерного комітету від 27.03.2018 та про визнання недійсним договору про закупівлю № 43/66 від 11.04.2018 на суму 2 278 583, 20 грн.



Зазначені вимоги обґрунтовані тим, що при проведенні відкритих торгів та при укладенні договору № 43/66 від 11.04.2018 Управлінням житлово-комунального господарства Словʼянської міської ради були допущені істотні порушення вимог Закону України "Про публічні закупівлі".



Суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний господарський суд, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову і колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду погоджується з ним з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України "Про публічні закупівлі" замовник відміняє торги, зокрема, у разі відхилення всіх тендерних пропозицій згідно з цим Законом.

Згідно з приписами п. 3 ч. 1 ст. 30 Закону України "Про публічні закупівлі" замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо наявні підстави, зазначені у статті 17 і частині сьомій статті 28 цього Закону.

За змістом п. 6 ч. 1 ст. 17 Закону України "Про публічні закупівлі" замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобовʼязаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є повʼязаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з членом (членами) тендерного комітету, уповноваженою особою (особами) замовника.



Відповідно до п. 19 ч.1 ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі" повʼязана особа - це особа, яка відповідає будь-якій із таких ознак:

- юридична особа, яка здійснює контроль над учасником процедури закупівлі або контролюється таким учасником процедури закупівлі, або перебуває під спільним контролем з таким учасником процедури закупівлі;

- фізична особа або члени її сімʼї, які здійснюють контроль над учасником процедури закупівлі;

- службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, уповноважена здійснювати від імені учасника процедури закупівлі юридичні дії, спрямовані на встановлення, зміну або зупинення цивільно-правових відносин, та члени сімʼї такої службової (посадової) особи;

- фізичні особи - члени тендерного комітету, керівник замовника та/або члени їхніх сімей, які здійснюють контроль над учасниками процедури закупівлі або уповноважені здійснювати від імені учасника процедури закупівлі юридичні дії, спрямовані на встановлення, зміну або зупинення цивільно-правових відносин.


................
Перейти до повного тексту