ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2019 року
м. Київ
Справа № 903/685/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.
за участю секретаря судового засідання - Кравченко О.В.
учасники справи:
позивач - Луцька міська рада
представник позивача - Іщук В.А.
відповідач-1 - Волинська обласна спілка споживчих товариств
представник відповідача-1 - Поддимай А.Б.
відповідач-2 - приватний нотаріус Луцького міськрайонного нотаріального округу Веремчук Сергій Володимирович
представник відповідача-2 - не зʼявився
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Луцької міської ради
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду у складі Гудак А.В. - головуючий, Олексюк Г.Є., Петухов М.Г. від 30 січня 2019 року та рішення Господарського суду Волинської області у складі Костюк С.В. від 05 грудня 2018 року
Історія справи
1.Короткий зміст та підстави позовних вимог
1.1. Луцька міська рада звернулась до Господарського суду Волинської області з позовом, в якому просила:
- визнати незаконною та скасувати постанову Волинської обласної спілки споживчих товариств про майновий комплекс від 17.07.2018 № 28;
- визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з індексним номером 42101284 від 17.07.2018, прийняте приватним нотаріусом Луцького міського нотаріального округу Веремчуком Сергієм Володимировичем, який вчиняв дії, як державний реєстратор.
1.2. Підставою визнання незаконною та скасування постанови Волинської обласної спілки споживчих товариств позивач зазначає включення в опис складових частин торгового комплексу - ринок "Завокзальний" асфальтобетонних замощень та замощень з бруківки, право на яке, на думку позивача, в подальшому було зареєстровано приватним нотаріусом Веремчуком С.В.
1.3. В обґрунтування даної вимоги Луцька міська рада, як орендодавець земельної ділянки, зазначає, що згоди на проведення поліпшень земельної ділянки не надавала, а тому вважає, що зроблені відповідачем-1 поліпшення земельної ділянки у вигляді вимощення асфальтним покриттям і бруківкою є невідʼємними частинами орендованої земельної ділянки і належать до комунальної власності.
2. Обставини, встановлені судами попередніх інстанцій
2.1. 18.02.2009 між Луцькою міською радою (позивач, орендодавець) та Волинською обласною спілкою споживчих товариств (відповідач, орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки площею 35294 кв.м., на якій знаходяться будівлі, споруди торгового комплексу "Завокзальний", що належать на праві власності відповідачу. Відповідно до умов договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування ринку "Завокзальний" на 22 роки, з урахуванням умов додаткової угоди.
2.2. В подальшому, 17.07.2018 Волинською обласною спілкою споживчих товариств прийнята постанова № 28, якою затверджено єдиний майновий комплекс Волинської обласної спілки споживчих товариств, до складу якого включено обʼєкти нерухомого та рухомого майна, розміщеного на "Завокзальному ринку" за адресою Волинська область, м.Луцьк, вул.Карпенка-Карого,1; додатком № 1 до даної постанови визначено перелік обʼєктів рухомого та нерухомого майна, розміщеного на Завокзальному ринку, під порядковим номером 1 - даного додатку вказано Торговий комплекс - ринок "Завокзальний" літери (А-1), площею 10837,3 кв.м., під № 2 - приміщення туалету, літери (Ап) площею 199,5 кв.м.
2.3. На вищевказані обʼєкти нерухомості 12.07.2017 виготовлено технічні паспорти.
2.4. 17.07.2018 приватним нотаріусом Луцького міського нотаріального округу Волинської області Веремчуком С.В. здійснено державну реєстрацію права власності відповідача на обʼєкт нерухомого майна, а саме, єдиний майновий комплекс, складовими частинами якого зазначено торговий комплекс - ринок "Завокзальний" та приміщення туалету. Крім того, в описі складової частини торгового комплексу ринок "Завокзальний" вказано асфальтобетонні замощення та замощення з бруківки. Підставою виникнення права власності зазначено постанову про майновий комплекс № 28 від 17.07.2018, рішення Третейського суду при товарній біржі "Західноукраїнська" від 07.07.2008, ухвала Рівненського міського суду Рівненської області 09.07.2008, рішення Господарського суду Волинської області від 07.07.2003.
2.5. Луцька міська рада звернулась до Господарського суду Волинської області з позовом про визнання незаконною та скасування постанови Волинської обласної спілки споживчих товариств про майновий комплекс від 17.07.2018 року № 28 та визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з індексним номером 42101284 від 17.07.2018 року, прийняте приватним нотаріусом Луцького міського нотаріального округу Веремчуком С.В., який вчиняв дії, як державний реєстратор, оскільки вважає, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 /кадастровий номер НОМЕР_1 і асфальтне покриття та вимощення з бруківки належить до комунальної власності, а тому не могло вноситися до Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно у складі єдиного майнового комплексу.
3. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3.1. Рішенням Господарського суду Волинської області від 05.12.2018, залишеним без змін постановою Південно - західного апеляційного господарського суду від 30.01.2019, у позові відмовлено.
3.2. Ухвалюючи спірні рішення у справі, суди мотивували їх тим, що асфальтобетонні замощення, замощення з бруківки не зареєстровано, як окремий обʼєкт нерухомості, а входять в опис складової частини єдиного майнового комплексу: торгового комплексу - ринок "Завокзальний".
3.3. Таким чином, власником спірної земельної ділянки, на якій розміщений ринок "Завокзальний", зокрема, частини, де здійснені асфальтобетонні замощення та замощення з бруківки є Луцька міська рада, що підтверджено відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у звʼязку з чим права позивача, як власника так і орендодавця земельної ділянки в результаті прийняття оскаржуваної постанови не порушено.
3.4. Порушень при проведенні державної реєстрації єдиного майнового комплексу Волинської обласної спілки споживчих товариств судами також не встановлено, тому суди дійшли висновку про відмову в позові, також, в частині визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги
4.1. Не погоджуючись з прийнятими по справі рішеннями, Луцька міська рада подала касаційну скаргу, у якій просить оскаржувані рішення скасувати, прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Аргументи учасників справи
5. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)
5.1. Судами помилково застосовано до спірних правовідносин положення Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації обʼєктів нерухомого майна №127 від 24.05.2001, відповідно до якої виконання робіт з замощення асфальтним покриттям та бруківкою земельної ділянки не потребує письмової згоди орендаря та такі роботи не відносяться до обʼєктів самочинного будівництва. На думку скаржника, спірні правовідносини регулюються саме Законом України "Про оренду землі" та договором;
5.2. Суди не врахували, що в силу закону та договору асфальтне покриття та мощення з бруківки належить територіальній громаді міста Луцьк та є приналежністю земельної ділянки, а не єдиного майнового комплексу.
6. Позиція Волинської обласної спілки споживчих товариств, викладена у відзиві на касаційну скаргу
6.1. Волинська обласна спілка споживчих товариств вважає доводи касаційної скарги Луцької міської ради безпідставними, рішення судів законними і обґрунтованими, тому просить касаційну скаргу скаржника залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Волинської області від 05.12. 2018 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 30.01.2019 - без змін.
Позиція Верховного Суду
7. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої й апеляційної інстанцій
7.1. Згідно заявленої позовної вимоги підставою визнання незаконною та скасування постанови Волинської обласної спілки споживчих товариств від 17.07.2018 року № 28 є зокрема, включення в опис складових частин торгового комплексу - ринок "Завокзальний" (А-1) асфальтобетонних замощень та замощень з бруківки.
7.2. В обґрунтування даної вимоги Луцька міська рада, як орендодавець земельної ділянки, зазначає, що згоди на проведення поліпшень земельної ділянки не надавала, а тому вважає, що зроблені відповідачем-1 поліпшення земельної ділянки у вигляді вимощення асфальтним покриттям і бруківкою є невідʼємними частинами орендованої земельної ділянки і належать до комунальної власності, а тому в силу ст. 28 Закону України "Про оренду землі" та п. 28 договору витрати на дані поліпшення не підлягають відшкодуванню.
7.3. Як встановлено судами попередніх інстанцій, єдиний майновий комплекс Волинської обласної спілки споживчих товариств знаходиться на території ринку "Завокзальний" за адресою Волинська область, м.Луцьк, вул.Карпенка-Карого,1 на земельній ділянці площею 35294 кв.м., що перебуває в оренді Волинської обласної спілки споживчих товариств згідно договору оренди від 20.09.2009.
7.4. З метою формування єдиного майнового комплексу Волинської обласної споживчої спілки, правлінням останньої була прийнята постанова №28 від 17.07.2018 "Про майновий комплекс", якою затверджено єдиний майновий комплекс Волинської облспоживспілки, до складу якого входять обʼєкти нерухомого та рухомого майна, яке розміщене на Завокзальному ринку.
7.5. В подальшому, була проведена державна реєстрація права власності на єдиний майновий комплекс Волинської обласної спілки споживчих товариств на підставі (1) спірної постанови про майновий комплекс № 28 від 17.07.2018 з додатком №1; (2) рішення Третейського суду при товарній біржі "Західноукраїнська" справа № 19/4/08 від 07.07.2008; (3) ухвали Рівненського міського суду № 6-265/08 від 09.07.2008; (4) рішення Господарського суду Волинської області справа №7/106-72 від 07.07.2003; (5) технічних паспортів на обʼєкти нерухомого майна - Торговий комплекс "Завокзальний" (літер А-1) та приміщення туалету (літер Ап) від 12.07.2018.
7.6. Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження обʼєктів нерухомого майна в опис складових частин торгового комплексу - ринок "Завокзальний" (А-1) було включено асфальтобетонні замощення та замощення з бруківки.
7.7. Луцька міська рада, оскаржуючи постанову "Про майновий комплекс" №28 від 17.07.2018 та подальшу реєстрацію права власності позивача на спірні поліпшення, зазначає, що згоди на проведення поліпшень у вигляді вимощення асфальтним покриттям і бруківкою земельної ділянки не надавала, тому вважає, що вони є невідʼємними частинами орендованої земельної ділянки і належать до комунальної власності. Крім того, в силу ст. 28 Закону України "Про оренду землі" та п. 28 договору витрати на дані поліпшення не підлягають відшкодування.