1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



27 березня 2019 року

м. Київ



Справа № 10/9/2012/5003



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Жукова С.В. - головуючого, Білоуса В.В., Ткаченко Н.Г.



за участю секретаря судового засідання - Корпусенка А.О.



за участю: скаржника (представник ПАТ "Дельта Банк" в особі уповноваженої особи ФГВ фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Дельта Банк" Кадиров В.В) - Рішко Н.І. (дов. б/н від 28.02.2019); боржника (представник ПП "Промбудреєстр" арбітражного керуючого

Василика В.В. - Паньковський С.І.



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Дельта Банк" Кадирова В.В. (Далі - АТ"Дельта Банк", скаржник, банк)



на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 22.10.2018 (щодо затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута)

(Суддя - Тісецький С.С.)

та на постанову Північно-Західного апеляційного господарського суду від 17.12.2018

(Головуючий суддя -Коломис В.В.; судді - Огороднік К.М., Миханюк М.В.)

у справі за заявою Приватного підприємства "Промбудреєстр"

про банкрутство, -




ВСТАНОВИВ:



1. У провадженні Господарського суду Вінницької області перебуває справа №10/9/2012/5003 про банкрутство ПП "Промбудреєстр" на стадії ліквідаційної процедури введеною постановою суду від 10.10.2013.



2. Ліквідатором Приватного підприємства "Промбудреєстр" арбітражним керуючим Василиком В.В. 27.09.2018 до суду подано клопотання № 02-12/187 від 26.09.2018 року про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута у даній справі. 22.10.2018 року до суду від арбітражного керуючого Василика В.В. надійшов звіт № 02-12/204 від 18.10.2018 року про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат ліквідатора за період червень-серпень 2018 року в сумі 66 945,80 грн.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



3. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 22.10.2018, яку залишено без змін постановою Північно-Західного апеляційного господарського суду від 17.12.2018, затверджено звіт арбітражного керуючого (ліквідатора) Василика В.В. №02-12/204 від 18.10.2018 року про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат.

Затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута - Приватного підприємства "Промбудреєстр" (вул. 600-річчя, 17, м. Вінниця, 21021; код ЄДРПОУ 32169112) у справі № 10/9/2012/5003.

Приватне підприємство "Промбудреєстр" (вул. 600-річчя, 17, м. Вінниця, 21021; код ЄДРПОУ 32169112) як юридичну особу ліквідовано.

Встановлено, що вимоги конкурсних кредиторів, які не були заявлені в установлений Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" строк або відхилені господарським судом, вважаються погашеними, а виконавчі документи за відповідними вимогами визнаються такими, що не підлягають виконанню.

Припинено повноваження ліквідатора Приватного підприємства "Промбудреєстр" Василика В.В. у справі № 10/9/2012/5003.

Припинено дію мораторію введеного ухвалою господарського суду Вінницької області від 22.03.2012 року у справі № 10/9/2012/5003.

Закрито провадження у справі № 10/9/2012/5003 про банкрутство.



4. Судові рішення обґрунтовані тим, що в ході ліквідаційної процедури банкрута, арбітражним керуючим Василиком В.В. вжито всі необхідні заходи та дії, повʼязані з проведенням ліквідаційної процедури згідно Закону про банкрутство, зокрема: здійснено інвентаризацію майна боржника та сформовано ліквідаційну масу; здійснено заходи з пошуку майна боржника; складено реєстр вимог кредиторів; проведено оцінку майна боржника; здійснено пошук організатора аукціону з яким укладено договори на проведення аукціонів з продажу майна боржника; здійснено реалізацію всього майна боржника на аукціонах та укладено договори купівлі-продажу з покупцями майна; проведено аналіз фінансового-господарського стану підприємства; здійснено погашення вимог кредиторів згідно реєстру вимог кредиторів.

Оскільки ліквідатором вчинено всі належні дії по виявленню активів та пасивів боржника, виявлене в ході ліквідаційної процедури майно реалізоване на торгах у відповідності до вимог Закону про банкрутство, а будь-яких інших майнових активів, що підлягають включенню до ліквідаційної маси, та грошових коштів, за рахунок яких було б можливе остаточне (повне) погашення кредиторських вимог, не виявлено, суд першої інстанції, рішення якого підтримав апеляційний господарський суд, дійшов до висновку про наявність правових підстав для затвердження ліквідаційного балансу і звіту ліквідатора, та відповідно закриття провадження у даній справі на підставі ст.ст. 19, 46, 83, 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".



Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу



5. АТ"Дельта Банк" звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 22.10.2018 (щодо затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута) та постанову Північно-Західного апеляційного господарського суду від 17.12.2018 у справі №10/9/2012/5003 у якій просить скасувати наведені судові рішення та направити справу до Господарського суду Вінницької області для продовження процедури ліквідації.



Доводи особи, яка подала касаційну скаргу



6. Підставою для скасування скаржник вважає те, що судами в порушення ст. 41 Закону України "про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (Далі - Закон про банкрутство) не надано належної правової оцінки порушенню ліквідатором Закону у звʼязку із не заявленням вимог до третіх осіб, які несуть субсидіарну відповідальність за зобовʼязаннями боржника в звʼязку із доведенням його до банкрутства

Крім того, вважає, що судами не надано оцінки неповноти дій ліквідатора у даній справі, оскільки ліквідатором не подано запитів до Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України та Департаменту льотної придатності Державної авіаційної служби України.



Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі



7. Ліквідатором банкрута Василиком В.В. подано відзив на касаційну скаргу з проханням залишити оскаржувані судові рішення без змін, а касаційну скаргу Банку без задоволення.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



8. Відповідно протоколу передачі судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) раніше визначеному складу суду від 05.02.2019 на розгляд Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Жукова С.В. - головуючого, Білоуса В.В., Ткаченко Н.Г., - передано касаційну скаргу АТ"Дельта Банк".

8.1. Ухвалою касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 11.03.2019 відкрито касаційне провадження у справі №10/9/2012/5003 за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Дельта Банк" Кадирова В.В. на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 22.10.2018 (щодо затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута) та постанову Північно-Західного апеляційного господарського суду від 17.12.2018 у вказаній справі.

Призначено до розгляду касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Дельта Банк" Кадирова В.В. на 27 березня 2019 року о 14 год 45 хв. у відкритому судовому засіданні у приміщенні Касаційного господарського суду за адресою: м. Київ, вул. О.Копиленка, 6, в залі судових засідань № 330.



9. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з такого.



10. Відповідно ст. 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обовʼязковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.



11. Відповідно до ч. 6 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України (Далі - ГПК України) господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".



12. Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону про банкрутство провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, ГПК України, іншими законодавчими актами України.



13. Статтею 9 вказаного Закону визначено, що справи про банкрутство розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими ГПК України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.



14. У ст. 4 Закону про банкрутство, зокрема визначено, що відповідно до цього Закону щодо боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: розпорядження майном боржника; мирова угода; санація (відновлення платоспроможності) боржника; ліквідація банкрута



15. Предметом розгляду, у даному випадку, є правомірність затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута - Приватного підприємства "Промбудреєстр" та ліквідації останнього як юридичної особи.



16. Ліквідація боржника - це припинення існування субʼєкта підприємницької діяльності, визнаного господарським судом банкрутом.



17. Ліквідаційна процедура, як стадія провадження у справі про банкрутство, є однією з найбільш ймовірних та прогнозованих процедур, які застосовуються до неплатоспроможного боржника та є механізмом виведення з ринку нерентабельних та неперспективних підприємств.



18. Правильне завершення ліквідаційної процедури є основним завданням ліквідатора, який, з урахуванням покладених на нього Законом про банкрутство повноважень повинен наполегливо та добросовісно працювати упродовж всієї процедури ліквідації.



19. Звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс є підсумковими документами, які підтверджують належне проведення ліквідатором всіх необхідних заходів ліквідаційної процедури, вчинення адекватних дій щодо виявлення кредиторів та активів боржника, за результатами розгляду яких суд приймає ухвалу про ліквідацію боржника та закриття провадження у справі.



20. Отже, законодавцем передбачено певну сукупність дій, які необхідно вчинити в ході ліквідаційної процедури та перелік додатків до звіту ліквідатора, які подаються суду разом з зазначеним звітом та є предметом дослідження в судовому засіданні за підсумками ліквідаційної процедури, яке проводиться за участю кредиторів (комітету кредиторів).



21. Подання звіту та ліквідаційного балансу здійснюється ліквідатором за результатом проведених дієвих заходів, які передбачені у ліквідаційній процедурі.



22. Законом не визначено вичерпний перелік таких заходів, які має вчинити ліквідатор для завершення ліквідаційної процедури, визначені тільки основні напрямки таких заходів, що дозволяють сформувати ліквідаційну масу та задовольнити, за умови виявлення майна (ліквідних активів), вимоги кредиторів, що логічно випливає із визначених Законом повноважень ліквідатора та надає останньому можливість відповідно до власного самостійного та незалежного розсуду вчиняти дії щодо виявлення та розшуку активів банкрута для формування ліквідаційної маси.



23. Разом з тим, обовʼязком ліквідатора є здійснення всієї повноти заходів, спрямованих на виявлення активів боржника, при цьому ні у кого не повинен виникати обґрунтований сумнів щодо їх належного здійснення - принцип безсумнівної повноти дій ліквідатора у ліквідаційній процедурі (постанова Верховного Суду від 14.02.2018 року у справі №927/1191/14).



24. Пунктом 1 ст. 46 Закону про банкрутство визначено, що після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються:

-відомості за результатами інвентаризації майна боржника та перелік ліквідаційної маси;

-відомості про реалізацію обʼєктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу;

-копії договорів купівлі-продажу та акти приймання-передачі майна;

-реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів;

-документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів;

-довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню;

-для акціонерних товариств - копія розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;

-для емітентів цінних паперів - копія звіту про наслідки погашення цінних паперів, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.



25. У наведеній нормі Законодавець визначив обовʼязковий перелік документів, без яких не може бути затверджений звіт ліквідатора господарським судом, який водночас не є вичерпним.



26. Крім документів безпосередньо визначених у ст. 46 Закону про банкрутство, для доведення правомірності та повноти своїх дій у ліквідаційній процедурі ліквідатором можуть бути додані до звіту та відображені у ньому інші відомості, які спрямовані на доведення господарському суду, комітету кредиторів та окремим кредиторам виконання, покладених на ліквідатора обовʼязків належним чином.



27. Розглядаючи справу у підсумковому засіданні від 22.10.2018 на стадії ліквідаційної процедури, суд першої інстанції надав оцінку поданому ліквідатором Василиком В.В. звіту та ліквідаційному балансу Приватного підприємства "Промбудреєстр".



28. Зокрема, судами встановлено, що письмовий звіт та ліквідаційний баланс Приватного підприємства "Промбудреєстр" (Далі - ПП "Промбудреєстр") були схвалені рішенням комітету кредиторів, яке відбулось 07.09.2018 та вирішено звернутись до суду із клопотанням про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута у даній справі.



29. Відповідно до ст.41 Закону про банкрутство, ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.

Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; предʼявляє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; має право отримувати кредит для виплати вихідної допомоги працівникам, що звільняються внаслідок ліквідації банкрута, який відшкодовується згідно з цим Законом позачергово за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута; з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю. Виплата вихідної допомоги звільненим працівникам банкрута провадиться ліквідатором у першу чергу за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута, або отриманого для цієї мети кредиту; заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобовʼязаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими; подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових документів підлягають обовʼязковому зберіганню, на строк не менше пʼяти років з дати визнання особи банкрутом; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом; повідомляє про своє призначення державний орган з питань банкрутства в десятиденний строк з дня прийняття рішення господарським судом та надає державному реєстратору в електронній формі через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості, необхідні для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у порядку, встановленому державним органом з питань банкрутства; у разі провадження банкрутом діяльності, повʼязаної з державною таємницею, вживає заходів з ліквідації режимно-секретного органу. Для цього за погодженням із Службою безпеки України визначає склад ліквідаційної комісії режимно-секретного органу, яка формується в установленому законодавством порядку; веде реєстр вимог кредиторів; подає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", інформацію центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.


................
Перейти до повного тексту