ПОСТАНОВА
Іменем України
04 квітня 2019 року
Київ
справа №806/387/17
адміністративне провадження №К/9901/31030/18
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Церсаніт Інвест" звернулося до адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати бездіяльність Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби щодо не підготовки та неподання висновку для повернення ТОВ "Церсаніт Інвест" надміру сплаченого податку на прибуток підприємства в сумі 25833795,89 грн. протиправною; зобовʼязати Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби вчинити певні дії, а саме підготувати та подати Головному управлінню Державної казначейської служби України в Житомирській області висновок про повернення з Державного бюджету України надмірно сплаченого податку на прибуток підприємства в сумі 25833795,89 грн.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що за ним як платником податку рахується відʼємне значення по податку на прибуток в розмірі 25833795,89 грн., щодо повернення якого відповідач повідомив, що діючим бюджетним розписом не передбачено окремого ресурсу для повернення (перерахування) надміру сплачених сум з податку на прибуток підприємства та не повернув зазначені кошти на рахунок позивача. У звʼязку з цим позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 25.04.2017, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 04.07.2017, позовні вимоги задоволено повністю.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з чим погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач, заперечуючи проти позову, не довів існування обставин, які виключають право позивача на повернення з Державного бюджету України надмірно сплаченого податку на прибуток підприємства в сумі 25833795,89 грн.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, податковий орган подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а також на неврахування судами того, що позивач не має права на повернення суми надміру сплаченого податку на прибуток в частині коштів, що була сплачена позивачем поза межами 1095 днів.
В письмових поясненнях позивач, посилаючись на те, що вимоги касаційної скарги є необґрунтовані та не можуть бути задоволені, просить касаційну скаргу залишити без задоволення.
Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги, з таких підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 22 березня 2016 року позивачем направлено лист Голові Державної фіскальної служби України за вих. № 363 з проханням розглянути можливість повернення переплати податку на прибуток на їх банківський рахунок, або перерахувати суму переплати на Митницю з метою забезпечення сплати митних зборів і ПДВ на імпорт.
У подальшому лист скеровано до Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників.
Міжрегіональне головне управління ДФС - Центральний офіс з обслуговування великих платників у листі від 22.04.2016 № 9068/10/28-10-41-09-17 запропонувало Товариству провести звіряння розрахунків з бюджетом по податку на прибуток та після цього подати заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобовʼязань у довільній формі, в якій зазначити напрям перерахування коштів з урахуванням вимог, передбачених Податковим кодексом України.
11 серпня 2016 року генеральним директором ТОВ "Церсаніт Інвест" направлено на імʼя начальника Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників заяву за вих. № 758, у якій, відповідно до ст. 43 Податкового кодексу України, позивач просив повернути на розрахунковий рахунок підприємства помилково та надміру сплачені грошові зобовʼязання (переплату) з податку на прибуток у сумі 25833795,89 грн., яка виникла за рахунок самостійно виправлених помилок та подання уточнюючого розрахунку до декларації на прибуток підприємства за 2012 рік (реєстраційний номер документа 9087776254 від 25.02.2014), подання декларації на прибуток підприємства за 2013 рік (реєстраційний номер документа 9091150046 від 03.03.2014), декларації на прибуток підприємства за 2014 рік (реєстраційний номер документа 9091453087 від 02.03.2015), самостійного виправлення помилок та подання уточнюючого розрахунку до декларації на прибуток підприємства за 2013 рік (реєстраційний номер документа 9091621643 від 05.05.2016).
За результатами розгляду заяви від 11.08.2016 № 758, Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби в листі від 08.09.2016 № 2574/10/28-10-41-09-08 "Про надання інформації щодо перерахування коштів" повідомив позивача про те, що проблема переплат з податку на прибуток підприємства не є новою і не відноситься лише до Товариства, а стосується широкого кола субʼєктів господарювання. Системне невирішення зазначеної проблеми протягом багатьох років призвело до її масштабного збільшення. Діючим бюджетним розписом не передбачено окремого ресурсу для повернення (перерахування) надміру сплачених сум з податку на прибуток підприємств. Ураховуючи, що Законом України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" передбачено велику кількість соціально важливих програм, реалізація яких повʼязана з виконанням доходної частини бюджету та напруженість планових завдань зі збоку платежів до загального фонду державного бюджету, відповідач просив ТОВ "Церсаніт Інвест" розглянути питання щодо можливості подальшого часткового зарахування наявної переплати з податку на прибуток підприємств у рахунок сплати інших податків, зборів та платежів.