1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




Постанова

Іменем України


27 березня 2019 року

м. Київ


Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного кримінального суду:

головуюча Стефанів Н.С.,

судді: Голубицький С.С.,

Шевченко Т.В.,

секретар судового засідання Безкровний С.О.,


учасники судового провадження:

прокурор Рибачук Г.В.,

захисник Коломоєць О.С. (у режимі відеоконференції),

розглянув у судовому засіданні касаційну скаргу засудженого ОСОБА_3 на вирок Апеляційного суду Донецької області від 20 вересня 2017 року у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 22015050000000367,


відносно ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, засудженого за ч. 1 ст. 258-3 Кримінального кодексу України (далі - КК України).


1. Вимоги касаційної скарги і узагальнені доводи особи, яка її подала

Засуджений у касаційній скарзі з доповненням виклав вимогу до суду касаційної інстанції про скасування вироку апеляційного суду із закриттям провадження. Вимогу мотивував невідповідністю висновків суду фактичним обставинам провадження, недоведеністю своєї винуватості у вчиненні злочину, за який його засуджено. Крім того, наголошує на істотних порушеннях вимог процесуального закону, оскільки всупереч вимогам ст. 290 КПК України ухвали слідчих суддів, на підставі яких у провадженні проведено негласні слідчі дії не були відкриті сторонам провадження.


2. Історія провадження (судові рішення за хронологією), зміст оскаржуваних судових рішень і встановлені судами першої та апеляційної інстанцій обставини

2.1 Суд першої інстанції

Вироком Волноваського районного суду Донецької області від 05 серпня 2016 року ОСОБА_3 засуджено за ст. 258-3 ч. 1 КК України із застосуванням положень ст. 69 КК України до покарання у виді позбавлення волі на строк чотири роки.

Також вирішено долю речових доказів.


2.2 Суд апеляційної інстанції

Ухвалою Апеляційного суду Донецької області від 06 жовтня 2016 року апеляційну скаргу прокурора залишено без задоволення. Апеляційні скарги засудженого ОСОБА_4 та його захисника Осадчого В.І. задоволено частково, вирок суду від 05 серпня 2016 року відносно ОСОБА_3змінено. Дії ОСОБА_3 з ч. 1 ст. 258-3 КК України перекваліфіковано на ч. 1 ст. 256 КК України та призначено покарання за цим законом у виді позбавлення волі на строк три роки.

У решті вирок суду залишено без зміни.


2.3 Суд касаційної інстанції

Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 08 червня 2017 року касаційну скаргу прокурора задоволено. Ухвалу Апеляційного суду Донецької області від 06 жовтня 2016 року відносно засудженого ОСОБА_3 скасовано та призначено новий розгляд в суді апеляційної інстанції.


2.4 Суд апеляційної інстанції, рішення якого оскаржується

Вироком Апеляційного суду Донецької області від 20 вересня 2017 року апеляційні скарги засудженого ОСОБА_3 та його захисника Осадчого В.І. задоволено частково. Апеляційну скаргу прокурора задоволено, вирок суду від 05 серпня 2016 року відносно засудженого ОСОБА_3 в частині призначеного покарання за ч. 1 ст. 258-3 КК України скасовано та призначено покарання за цим законом у виді позбавлення волі на строк девʼять років з конфіскацією всього майна, що належить засудженому. Застосовані положення ч. 5 ст. 72 КК України щодо зарахування строку попереднього увʼязнення. У решті вирок суду першої інстанції залишено без зміни.


2.5 Обставини у кримінальному провадженні, встановлені судами

У період із травня 2015 року до 15 вересня 2015 року ОСОБА_3, діючи умисно, на території м. Волноваха Волноваського району Донецької області, за власною ініціативою сприяв діяльності терористичної організації "Донецька народна республіка" (далі - ДНР), утвореної 07 квітня 2014 року у м. Донецьку, одним із основних завдань якої є зміна меж території та державного кордону України в спосіб, що суперечить порядку, встановленому Конституцією України, тобто стійкого обʼєднання невизначеної кількості осіб (більше трьох), що створене з метою здійснення терористичної діяльності, у межах якого здійснено розподіл функцій, встановлено правила поведінки, обовʼязкові для цих осіб під час підготовки і вчинення терористичних актів, та в якому її структурні підрозділи здійснюють терористичну діяльність з відома керівників (керівних органів) усієї організації.

ОСОБА_3, діючи з єдиним умислом на неодноразове сприяння діяльності терористичної організації ДНР, усвідомлював, що терористична організація ДНР, діяльності якої він сприяє, діє на території України незаконно та що її учасники застосовують зброю, вчиняють терористичні акти, захоплення будівель органів державної влади та місцевого самоврядування, вбивства людей, вибухи, підпали та інші дії (зокрема, артилерійські обстріли), які створюють небезпеку для життя та здоровʼя людей, завдають значної майнової шкоди та призводять до настання інших тяжких наслідків, з метою порушення громадської безпеки, залякування населення, провокації воєнного конфлікту, міжнародного ускладнення та впливу на прийняття рішень органами державної влади, місцевого самоврядування, а також перешкоджають виконанню службових обовʼязків співробітниками правоохоронних органів України, військовослужбовцями Збройних Сил України (далі - ЗСУ) й інших військових формувань України, задіяними у проведенні антитерористичної операції на території Донецької області.

Указана терористична організація завідомо для ОСОБА_3 є стійкою, має чітку ієрархію та структуру, яка складається з політичного та силового блоків, а також розподіл функцій між її учасниками, на яких покладені відповідні обовʼязки згідно з планом спільних злочинних дій, має стабільний склад лідерів вказаної терористичної організації, які підтримують між собою тісні стосунки, централізоване підпорядкування учасників політичного та силового блоку лідерам організації, а також план злочинної діяльності та чіткий розподіл функцій учасників щодо його досягнення.

На керівників блоків покладається: керівництво, організація дій та контроль за діяльністю підлеглих їм співучасників злочину за допомогою керівників груп, що входили до вказаних блоків. При цьому на керівників та учасників силового блоку (не передбачених законом збройних формувань) покладається забезпечення стійкості терористичної організації ДНР шляхом вчинення збройного опору, незаконної протидії та перешкоджання виконанню службових обовʼязків співробітниками правоохоронних органів і військовослужбовцями ЗСУ. На представників політичного блоку покладаються: організація збору та отримання матеріальної і фінансової допомоги від інших учасників терористичної організації та осіб, лояльно налаштованих до терористичної діяльності, чим також забезпечується існування вказаної терористичної організації.

На учасників політичного блоку, відповідно до плану спільних злочинних дій, покладаються наступні обовʼязки: створення так званих органів державної влади ДНР та організація їх діяльності; видання так званих нормативно-правових актів від імені нелегітимних органів державної влади ДНР; організація та проведення незаконного референдуму на території Донецької області про визнання суверенітету незаконного державного утворення ДНР; проведення агітаційної роботи серед населення щодо діяльності терористичної організації ДНР з метою схиляння їх до участі у вказаній терористичній організації та отримання підтримки власної діяльності серед мешканців східних регіонів України; організація збору, отримання матеріальної і фінансової допомоги від інших учасників терористичної організації та осіб, лояльно налаштованих до їх діяльності, а також її розподілу; налагодження взаємодії з терористичною організацією "Луганська народна республіка" та її керівниками з метою координації дій, спрямованих на повалення конституційного ладу та захоплення державної влади в Україні, а також дій, направлених на зміну меж території та державного кордону України; налагодження взаємодії з прихильниками злочинної діяльності терористичної організації ДНР, що перебувають за кордоном з метою координації дій, отримання матеріальної і гуманітарної допомоги та озброєння, а також залучення іноземних громадян для протидії правоохоронним органам України та ЗСУ; налагодження взаємодії з місцевими та закордонними засобами масової інформації з метою їх використання для агітації, висвітлення діяльності ДНР, дискредитації діяльності органів державної влади України та осіб, задіяних у ході проведення антитерористичної операції та формування думки серед населення про законність власних дій, а також вчинення за їх допомогою закликів до повалення конституційного ладу і захоплення державної влади, надання матеріальної та організаційної допомоги учасникам силового блоку ДНР для забезпечення їх протиправної діяльності; забезпечення учасників ДНР транспортом, символікою та агітаційними матеріалами.

На учасників силового блоку відповідно до плану спільних злочинних дій, покладаються наступні обовʼязки: організація та ведення збройного опору, незаконної протидії та перешкоджання виконанню службових обовʼязків співробітниками правоохоронних органів України і військовослужбовцями ЗСУ, задіяними у проведенні антитерористичної операції; з метою опору представникам державної влади та унеможливлення припинення злочинної діяльності правоохоронними органами та ЗСУ, організація у групи осіб, які є прихильниками злочинної діяльності учасників ДНР, озброєння зазначених осіб та керівництво їхніми діями; створення не передбачених законом збройних формувань та участь у їх діяльності; вербування нових учасників до складу силового блоку ДНР та керівництво їхніми діями; вчинення терористичних актів та диверсій на території України; захоплення зброї чи заволодіння у інший спосіб боєприпасами, вибуховими речовинами, військовою технікою, транспортними засобами, а також будівництво укріплень з метою протидії діяльності осіб, задіяних у ході проведення антитерористичної операції та забезпечення власної злочинної діяльності; захоплення населених пунктів, будівель, військових частин та інших обʼєктів на території Донецької області; викрадення осіб з метою отримання матеріальної вигоди та залякування мешканців, які підтримують діючу легітимну владу в Україні; силова підтримка учасників політичного блоку при проведенні незаконного референдуму на території Донецької області про визнання суверенітету незаконного державного утворення ДНР, а також укріплення та охорона зайнятих ними будівель та споруд; організація поставок зброї, бойових припасів, вибухових речовин, військової техніки та їх розподіл серед учасників терористичної організації; організація виробництва, налагоджування ремонту деяких видів зброї та бойових припасів, створення військово-промислового комплексу ДНР.


................
Перейти до повного тексту