У Х В А Л А
04 квітня 2019 року
м. Київ
Справа № 743/1063/17
Провадження № 14-168цс19
ВеликаПалата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Лященко Н.П.,
суддів Антонюк Н. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Саприкіної І. В., Ситнік О. М., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,
перевіривши наявність підстав для передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду справи за позовом Ріпкинського районного відділу Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області до Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області, Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області, ОСОБА_3 про визнання незаконним та скасування рішення селищної ради, визнання незаконним та скасування рішення районної державної адміністрації, визнання незаконним та скасування свідоцтва про право власності на житло за касаційною скаргою Ріпкинського районного відділу Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області на рішення Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 13 лютого 2018 року у складі судді Сташківа В. Б. та постанову Апеляційного суду Чернігівської області від 16 травня 2018 року у складі колегії суддів: Вінгаль В. М., Висоцької Н. В., Мамонової О. Є.,
ВСТАНОВИЛА:
У липні 2017 року Ріпкинський районний відділ Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області (далі - Ріпкинський РВ УМВС України в Чернігівській області) звернувся до суду з позовом до Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області, Ріпкинської районної державної адміністрації Ріпкинського району Чернігівської області, ОСОБА_3, про визнання незаконним та скасування рішення селищної ради, визнання незаконним та скасування рішення районної державної адміністрації, визнання незаконним та скасування свідоцтва про право власності на житло.
Ріпкинський РВ УМВС України в Чернігівській області зазначав, що постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 730 "Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ" ліквідовано як юридичну особу Ріпкинський РВ УМВС України в Чернігівській області. У звʼязку з ліквідацією органів міліції та створення органів поліції було розпочато процедуру передачі державного майна від Міністерства внутрішніх справ України (далі - МВС України) до Національної поліції України, під час якої виявлено, що квартира АДРЕСА_1, яка перебувала на балансі Ріпкинського РВ УМВС України в Чернігівській області на праві оперативного управління та належала МВС України, на підставі рішення державного реєстратора Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області від 06 липня 2016 року № 15339568 переоформлена на ОСОБА_3
Підставою набуття ОСОБА_3 права власності на зазначену квартиру стало рішення Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 18 листопада 2015 року "Про надання згоди на приватизацію квартир".
Оскільки спірна квартира належить на праві власності державі в особі МВС України, рішення про передачу її у комунальну власність та приватизацію мало приймати МВС України за погодженням Фонду державного майна України, однак такого рішення МВС України не приймало, акт приймання-передачі квартири не складався, державна реєстрація права власності на квартиру не проводилась, що свідчить про відсутність передачі квартири у комунальну власність, а отже селищна рада не мала права розпоряджатися майном, що їй не належить, та надавати згоду на його приватизацію.
У свою чергу Ріпкинська районна державна адміністрація Ріпкинського району Чернігівської області належним чином не перевірила, якому органу належить на праві власності спірна квартира, не звернула увагу, що відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, спірна квартира належить державі в особі МВС України, наслідком чого стало прийняття незаконного рішення про передачу квартири у приватну власність ОСОБА_3 та видача їй свідоцтва про право власності на житло від 28 квітня 2016 року, серії НОМЕР_1.
Посилаючись на порушення установленого законодавством порядку передачі державного майна до комунальної власності, приватизації державного житлового фонду, позивач просив визнати незаконними та скасувати: рішення Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 18 листопада 2015 року "Про надання ОСОБА_3 згоди на приватизацію квартири", розпорядження Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області від 27 квітня 2016 року № 345 "Про передачу житла у приватну власність ОСОБА_3."; свідоцтво про право власності на житло від 28 квітня 2016 року серії НОМЕР_1, виданого Ріпкинською районною державною адміністрацією Чернігівської області на імʼя ОСОБА_3
У листопаді 2017 року Ріпкинський РВ УМВС України в Чернігівській області звернувся до суду з позовом до Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області, Ріпкинської районної державної адміністрації Ріпкинського району Чернігівської області, ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішень селищної ради.
Ріпкинський РВ УМВС України в Чернігівській області зазначав, що під час розгляду справи позивачеві стало відомо про наявність рішення Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 11 серпня 2010 року "Про прийняття обʼєктів до комунальної власності" та інших документів, складених за результатами прийняття цього рішення.
Однак, у 2010 році Ріпкинський РВ УМВС України в Чернігівській області не передавав та не міг передавати зазначену квартиру до комунальної власності, оскільки вона на праві оперативного управління була закріплена за Ріпкинським РВ УМВС України в Чернігівській області тільки в грудні 2012 року, на позабалансовий облік була поставлена у 2013 року, а до цього перебувала у власності Державної іпотечної установи.
У порушення пункту 5 Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебуває у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ, та організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 листопада 1995 № 891 (далі - Положення) до складу комісії з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність селищною радою не входили представники регіонального відділення Фонду державного майна та Державної іпотечної установи.
Крім того, акт приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність, затверджений рішенням Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 07 вересня 2010 року "Про прийняття в комунальну власність службової квартири РВ УМВС", по формі не відповідає акту приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність, затвердженого зазначеним Положенням.
Посилаючись на наведене, просив визнати незаконними та скасувати: рішення Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 11 серпня 2010 року "Про прийняття обʼєктів до комунальної власності"; розпорядження Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 17 серпня 2010 року №41-р "Про створення комісії"; рішення Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 07 вересня 2010 року "Про прийняття в комунальну власність службової квартири РВ УМВС".
Ухвалою Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 08 грудня 2017 року зазначені позови обʼєднано в одне провадження та присвоєно єдиний унікальний номер 743/1063/17.
Рішенням Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 13 лютого 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що оскаржувані рішення Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 11 серпня 2010 року "Про прийняття обʼєктів до комунальної власності", від 07 вересня 2010 року "Про прийняття в комунальну власність службової квартири РВ УМВС", розпорядження Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 17 серпня 2010 року №41-р "Про створення комісії" не відповідають вимогам цивільного законодавства, проте станом на серпень-вересень 2010 року, Ріпкинський РВ УМВС України в Чернігівській області не був власником спірної квартири та був тим органом, за клопотанням якого Ріпкинська селищна рада Ріпкинського району Чернігівської області приймала оскаржувані рішення і розпорядження, а тому відсутні підстави вважати порушеними права та інтереси Ріпкинського РВ УМВС України в Чернігівської області.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині визнання незаконним та скасування рішення Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 18 листопада 2015 року "Про надання ОСОБА_3 згоди на приватизацію квартири", розпорядження Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області від 27 квітня 2016 року № 345 "Про передачу житла у приватну власність ОСОБА_3." та свідоцтва про право власності на житло від 28 квітня 2016 року серії НОМЕР_1, виданого Ріпкинською районною державною адміністрацією Чернігівської області на імʼя ОСОБА_3, суд першої інстанції виходив з того, що незважаючи на незаконність вказаних розпоряджень, відсутні підстави для задоволення позову в цій частині, оскільки особу може бути позбавлено права власності лише в інтересах суспільства та на умовах, передбачених законом. Спірна квартира одночасно перебувала у державній власності в особі МВС України та у комунальній власності Ріпкинської територіальної громади, а Ріпкинська селищна рада Ріпкинського району Чернігівської області приймала рішення про передачу квартири із державної власності Ріпкинського РВ УМВС України в Чернігівській області до комунальної власності Ріпкинської територіальної громади саме за клопотанням Ріпкинського РВ УМВС України в Чернігівській області, який наразі оскаржує передачу вказаного майна, що свідчить про непослідовний та некоординований підхід державних органів щодо передачі спірної квартири у власність ОСОБА_3, а тому вона не може нести відповідальність за допущені державними органами помилки. Ураховуючи наведене та відсутність протиправних дій набувача спірної квартири, ОСОБА_3 не може бути позбавлена права власності на квартиру без надання будь-якої компенсації або іншого відшкодування, що за відсутності такого суперечитиме статті 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Постановою Апеляційного суду Чернігівської області від 16 травня 2018 року апеляційну скаргу Ріпкинського РВ УМВС України в Чернігівській області задоволено частково, рішення суду першої інстанції в частині позовних вимог Ріпкинського РВ УМВС України в Чернігівській області до Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області про визнання незаконним та скасування рішення від 11 серпня 2010 року "Про прийняття обʼєктів до комунальної власності", розпорядження від 17 серпня 2010 року № 41-р "Про створення комісії" та рішення від 07 вересня 2010 року "Про прийняття в комунальну власність службової квартири РВУ МВС" скасовано та провадження у справі в цій частині закрито.
Судове рішення мотивовано тим, що відмовляючи у задоволенні позовних вимог про визнання недійсними та скасування рішення Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 11 серпня 2010 року "Про прийняття обʼєктів до комунальної власності", розпорядження Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 17 серпня 2010 року №41-р "Про створення комісії", рішення Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області від 07 вересня 2010 року "Про прийняття в комунальну власність службової квартири РВ УМВС", суд першої інстанції не звернув увагу на те, що спір виник між юридичними особами, а тому не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, наслідком чого є закриття провадження у справі в цій частині.