ПОСТАНОВА
Іменем України
03 квітня 2019 року
Київ
справа №524/7611/16-а
адміністративне провадження №К/9901/22295/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В. М., Білоуса О. В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом депутата Кременчуцької міської ради Полтавської області Гордєєвої Валентини Яківни до Кременчуцької міської ради Полтавської області, Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради про визнання нормативно-правового акту незаконним або таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою депутата Кременчуцької міської ради Полтавської області Гордєєвої Валентини Яківни на постанову Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 22 травня 2017 року (суддя Андрієць А.А.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2017 року (судді Калиновський В.А., Зеленський В.В., Пʼянова Я.В.)
І. Суть спору
1. Депутат Кременчуцької міської ради Полтавської області Гордєєва В.Я. звернулася до суду з позовом до Кременчуцької міської ради Полтавської області (далі також - Міська рада), Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради (далі також - Виконавчий комітет), в якому просила:
1.1 визнати такими, що суперечать чинному законодавству та Конституції України і незаконними або такими, що не відповідають правовому акту вищої юридичної сили, та визнати їх повністю нечинними з дня прийняття: розпорядження міського голови від 16 серпня 2016 року № 270-р "Про проведення громадського обговорення Статуту територіальної громади міста Кременчука", розпорядження від 16 вересня 2016 року № 302-р "Про проведення громадського обговорення Статуту територіальної громади міста Кременчука" в формі надання електронних та письмових пропозицій, рекомендацій до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області" та рішення Кременчуцької міської ради XIV сесії VII скликання від 27 вересня 2016 року "Про затвердження Статуту територіальної громади міста Кременчука в новій редакції" (далі також - Статут).
2. Позов обґрунтувала тим, що прийнятий Міською радою Статут в новій редакції суперечить низці нормативно-правових актів вищої юридичної сили, ухвалений з порушенням встановленого порядку, без проведення громадських слухань. Також зазначила про порушення строків оприлюднення проекту вказаного Статуту, а також зауважила, що цей Статут є регуляторним актом, тому його проект мав бути оприлюдненим з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних і юридичних осіб.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. Починаючи з липня 2016 року від управлінь та відділів Виконавчого комітету на імʼя керівника апарату Міської ради ОСОБА_4 надходили пропозиції щодо внесення змін та доповнень до Статуту територіальної громади м.Кременчука.
4. 16 серпня 2016 року міський голова м. Кременчука ОСОБА_5 видав розпорядження № 270-Р "Про проведення громадського обговорення Статуту територіальної громади міста Кременчука", згідно з яким заплановано провести громадське обговорення з 17 серпня 2016 року по 17 вересня 2016 року у формі надання електронних та письмових пропозицій, рекомендацій до Виконавчого комітету. Вказане розпорядження розмістили на офіційному веб-порталі Міської ради та Виконавчого комітету.
5. 16 серпня 2016 року затверджено склад робочої групи з питань опрацювання пропозицій громадського обговорення Статуту в новій редакції для розгляду та затвердження Міською радою, до якої увійшли керівники, начальники відділів та директори комунальних підприємств.
6. Крім того, інформацію про початок громадського обговорення Статуту територіальної громади м. Кременчука розмістили на офіційному веб-порталі Міської ради та Виконавчого комітету, а також на інтернет-сторінці газети "Телеграф", на сайті газети "Програма Плюс", на інтернет-сторінці газети "Вісник Кременчука", на сайті "Кременчуг Today".
7. 13 вересня 2016 року від ОСОБА_6 надійшло звернення на імʼя міського голови, в якому вона просила подовжити строк обговорення громадою міста проекту Статуту територіальної громади до 10 жовтня 2016 року.
8. 16 вересня 2016 року прийнято нове розпорядження № 302-Р "Про внесення змін до розпорядження міського голови від 16.08.2016 № 270-Р", яким продовжено строки обговорення Статуту до 25 вересня 2016 року.
9. На засіданнях постійних комісій Міської ради депутати міської ради обговорили та ухвалили рішення про винесення питання про затвердження Статуту на сесію Міської ради.
10. 13 вересня 2016 року міський голова м. Кременчука видав розпорядження №299-Р "Про скликання XIV сесії Кременчуцької міської ради Полтавської області VІІ скликання". До порядку денного зазначеної сесії включено питання про затвердження Статуту територіальної громади міста Кременчука в новій редакції.
11. 27 вересня 2016 року на XIV сесії Міської ради VІІ скликання прийнято рішення "Про затвердження Статуту територіальної громади міста Кременчука в новій редакції". За прийняття вказаного рішення проголосували 36 депутатів, що підтверджується витягом з протоколу пленарного засідання XIV сесії Міською радою VІІ скликання.
12. Не погодившись з правомірністю розпоряджень № 270-Р від 16 серпня 2016 року, № 302-Р від 16 вересня 2016 року та рішенням Міської ради XIV сесії VII скликання від 27 вересня 2016 року, позивач звернулась з цим позовом до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
13. Автозаводський районний суд м. Кременчука постановою від 22 травня 2017 року відмовив у задоволенні позову.
14. Харківський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 12 липня 2017 року залишив вказане рішення суду першої інстанції без змін.
15. На думку судів попередніх інстанцій відповідачі при прийнятті спірних розпоряджень та рішення діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Зокрема, з посиланням на статтю 13 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) суди зазначили, що метою громадських слухань є насамперед отримання органами місцевого самоврядування від мешканців міста пропозицій щодо питань місцевого значення. На думку суду, зокрема, апеляційної інстанції, вказаний Закон не містить положень, які б передбачали обовʼязкове проведення обговорення проекту Статуту територіальної громади міста Кременчука у формі громадських слухань.
17. Також зауважили, що 16 вересня 2016 року відбулося засідання постійної депутатської комісії з питань житлово-комунального господарства, управління комунальною власністю, енергозбереження, транспорту, звʼязку та ІТ-технологій. Членом вказаної комісії є депутат Міської ради Гордєєва В.Я.
18. Згідно з протоколом засідання позивач не висловлювала своєї думки, не надавала пропозицій та/або зауважень щодо проекту рішення. З посиланням на статтю 59 Закону № 280/97-ВР суди констатували, що за прийняття спірного рішення "Про затвердження Статуту територіальної громади міста Кременчука в новій редакції" на сесії 27 вересня 2016 року на XIV сесії Міської ради VІІ скликання проголосували 36 депутатів, утрималось - 1 депутат, проти - 0, не голосувало - 3 депутата, що підтверджується витягом з протоколу пленарного засідання. Відповідно до поіменного голосування щодо 4 питання "Про затвердження Статуту територіальної громади міста Кременчука в новій редакції" депутат Міської ради Гордєєва В.Я. не голосувала.
19. На підставі зазначеного суди констатували, що позивач як депутат місцевої ради не реалізувала свого права щодо внесення пропозицій для розгляду їх радою та її органами, пропозицій і зауважень до порядку денного засідань, ради та її органів, порядку розгляду обговорювань питань та їх суті, на розгляд ради та її органів пропозицій з питань, повʼязаних з її депутатською діяльністю.
20. Також суди зазначили, що 27 вересня 2016 року на офіційному веб-порталі Міської ради та Виконавчого комітету розмістили інформацію про прийняття Статуту територіальної громади міста Кременчука в новій редакції. Того самого дня цю інформацію розмістили на інтернет-сторінці газети "Телеграф" та інтернет-сторінці газети "Вісник Кременчука".
21. Суди попередніх інстанцій зауважили, що хибними є доводи позивача про те, що рішення Міської ради від 27 вересня 2016 року прийнято з порушенням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", оскільки вказане рішення не містить норм регуляторного характеру, а його прийняття не потребує реалізації передбачених згаданим Законом процедур.
22. Щодо доводів позивача про необхідність зазначення в спірному рішенні про державну реєстрацію Статуту суди зазначили, що системний аналіз Закону № 280/97-ВР та постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 року № 1150 "Про затвердження Положення про державну реєстрацію статутів територіальних громад", вказує на те, що обовʼязковість державної реєстрації Статутів територіальних громад визначена Законом і не залежить від того, чи було зазначено про реєстрацію Статуту у відповідному рішенні ради.
23. Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правомірно спростував доводи позивача з приводу того, що в оскаржуваному рішенні обовʼязково повинно було зазначено про подальшу державну реєстрацію Статуту.
IV. Касаційне оскарження
24. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні судові рішення та ухвалити нове, яким задовольнити її позовні вимоги.
25. В обґрунтування касаційної скарги, зокрема, зазначила, що розпорядження стосовно громадського обговорення змін до Статуту не було належним чином опубліковане, зокрема в оголошенні не вказано, що йтиметься про нову редакцію Статуту, не вказано коли відбуватимуться ці слухання, а також не було надано доступу до тексту документа. Доповнення, які вносилися до проекту Статуту, не були завчасно/належно опубліковані, а пропозиції, які вносила позивач, не взяли до уваги при ухвалення рішення.