1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



02 квітня 2019 року

Київ

справа №812/334/16

касаційне провадження №К/9901/18715/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шипуліної Т.М.,

суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 16.05.2016 (головуючий суддя - Борзаниця С.В.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 20.12.2016 (головуючий суддя - Гайдар А.В., судді: Василенко Л.А., Ханова Р.Ф.) у справі №812/334/16 за позовом Луганської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області про визнання неправомірним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

У квітні 2016 року Луганська обʼєднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Луганській області звернулася до адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції в м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області, в якому просила визнати неправомірним та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску від 10.12.2015 №316/12-14-17-03/21.

Свої вимоги позивач обґрунтовував тим, що Луганська ОДПІ ГУ ДФС у Луганській області (правонаступник ДПІ у м. Свердловську ГУ ДФС у Луганській області) є платником єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, з 07.06.2013 перебувало на обліку в ДПІ у м. Свердловську ГУ Міндоходів у Луганській області, з 26.11.2014 позивач зареєстрований як платник єдиного внеску в ДПІ у м. Сєвєродонецьку ГУ Міндоходів у Луганській області, тобто позивач перебуває на обліку в органі доходів і зборів, розташованому на території населеного пункту, визначеному переліком де проводилася антитерористична операція розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14.04.2014 N405/2014, а отже на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану позивач звільняється від виконання своїх обовʼязків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування". Також позивач вказує на те, що у період з липня 2014 року по листопад 2014 року перебував у простої, фактично до виконання своїх обовʼязків інспекція приступила лише з кінця квітня 2015 року, у період перебування позивача у простої виконання функціональних обовʼязків ДПІ у м. Свердловську було покладено на ДПІ у м. Сєвєродонецьку.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 16.05.2016, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 20.12.2016, адміністративний позов задоволено.

Судами попередніх інстанцій у межах спірних правовідносин встановлено, що згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців місцезнаходженням Луганської ОДПІ ГУ ДФС у Луганській області (правонаступник ДПІ у м. Свердловську ГУ ДФС у Луганській області) є м. Сєвєродонецьк, вул. Єнергетиків, 72. Рішенням ДПІ у м. Сєвєродонецьку ГУ ДФС у Луганській області від 10.12.2015 № 316/12-14-17-03/21 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску позивачу нараховано штраф у розмірі 23761,25 грн. за період з 21.08.2014 по 24.12.2014, штраф у розмірі 4713,71 грн. за період з 23.06.2015 до 26.06.2015 та пеню у розмірі 9824,52 грн., загальна сума складає 38299,48 грн. Штрафні санкції та пеня застосовані до позивача за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції виходили з того, що факт перебування платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилася антитерористична операція, є підставою для зупинення застосування до таких платників заходів впливу та стягнення і відповідальності за порушення вимог Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464-VI на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану, а отже контролюючим органом безпідставно застосовано до позивача штрафні санкції за період серпень - грудень 2014 року, червень 2015 року.

Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції та ухвалою суду апеляційної інстанції, Державна податкова інспекція у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області подала касаційну скаргу, у якій просила Верховний Суд скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову. Касаційна скарга обґрунтована тим, що позивачем не доведено наявності правових підстав для звільнення його від відповідальності за невиконання обовʼязків визначених Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", у т.ч. в частині своєчасного нараховування, обчислення та сплати єдиного внеску.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Частиною другою статі 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464-VI (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що платник єдиного внеску зобовʼязаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до частини восьмої статті 9 цього Закону платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобовʼязані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобовʼязані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Відповідно до частини одинадцятої статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464-VI у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Указом Президента України від 14.04.2014 №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

Верховною Радою України прийнято Закон України від 02.09.2014 №1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", яким, крім іншого, внесені зміни до Закону № 2464-VI та доповнено його розділ VIII "Прикінцеві та перехідні положення" пунктом 9-3, який передбачає, що платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14.04.2014 №405/2014, звільняються від виконання своїх обовʼязків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", на період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.


................
Перейти до повного тексту