ПОСТАНОВА
Іменем України
04 квітня 2019 року
Київ
справа № 363/1489/17
провадження № К/9901/42517/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до управління соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області про визнання дій протиправними, за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сорочка Є.О., Земляної Г.В., Федотова І.В. від 5 липня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до управління соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області про визнання дій протиправними, в якому просив:
- визнати протиправними дії управління соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області щодо відмови ОСОБА_2 у встановленні статусу - "інвалід війни" та видачі відповідного посвідчення;
- зобовʼязати управління соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області прийняти рішення та встановити ОСОБА_2 статус - "інвалід війни", a також видати відповідне посвідчення встановленого зразка.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Вишгородського районного суду Київської області від 30 травня 2017 року позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність управління соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області щодо невстановлення ОСОБА_2 статусу - "інвалід війни" та видачі посвідчення.
Зобовʼязано управління соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області, відповідно до пункту 9 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" встановити ОСОБА_2 статус - "інвалід війни" та видати відповідне посвідчення.
3. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_2, як особа, яка залучалась до складу формувань Цивільної оборони у 1986 році, інвалідність якого повʼязана з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, має право на встановлення статусу інваліда війни відповідно до пункту 9 частини 2 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та на видачу відповідного посвідчення.
4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2017 року апеляційну скаргу управління соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області було задоволено.
Постанову Вишгородського районного суду Київської області від 30 травня 2017 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 відмовлено.
5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд апеляційної інстанції виходив з того, що обовʼязковими умовами за якими особу можна віднести до інвалідів війни згідно пункту 9 частини 2 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" є наявність у особи інвалідності, наявність доказів залучення такої особи до складу формувань Цивільної оборони та отримання інвалідності внаслідок захворювання повʼязаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи. За відсутності доказів залучення позивача до складу саме формувань Цивільної оборони у відповідача були відсутні підстави для встановлення йому статусу інваліда війни та видачі відповідного посвідчення.
Надані позивачем до суду докази підтверджують його участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та встановлення йому у звʼязку з цим інвалідності, що в свою чергу є підставою для надання пільг та компенсацій відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права ОСОБА_2 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2017 року та залишити в силі постанову Вишгородського районного суду Київської області від 30 травня 2017 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС першої категорії.
Згідно довідки до акту МСЕК № 149794, ОСОБА_2 є інвалідом другої групи з 1 грудня 2001 року, у звʼязку з ліквідацією наслідків на Чорнобильській АЕС.
22 березня 2017 року ОСОБА_2 звернувся до управління праці та соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області із заявою про видачу посвідчення інваліда війни відповідно до пункту 9 частини 2 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Управління праці та соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області від 28 березня 2017 року № 1193 повідомило ОСОБА_2 про відмову у наданні статусу інваліда війни, у звʼязку з відсутністю чіткого механізму реалізації положень пункту 9 частини 2 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та всіх необхідних документів.
8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що до інвалідів війни, відповідно до пункту 9 частини 2 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" належать інваліди з числа осіб, залучених до складу формувань цивільної оборони, які стали інвалідами внаслідок захворювань, повʼязаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи. Жодним нормативним актом з питань цивільної оборони не містить однозначної вимоги щодо обовʼязковості видання розпорядчого документу про залучення кожної конкретної особи до дій у складі формувань цивільної оборони.
10. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_2. на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2017 року управлінням соціального захисту населення Вишгородської районної державної адміністрації Київської області не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Відповідно до частини 2 статті 4 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" до ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни.
12. Згідно з пунктом 9 частини 2 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" до інвалідів війни належать інваліди з числа осіб, залучених до складу формувань Цивільної оборони, які стали інвалідами внаслідок захворювань, повʼязаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.
13. Частиною 1 статті 10 Закону України "Про статус і соціальний захист осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначено, що учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, повʼязаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.